تبیان، دستیار زندگی
در نشست خبری «پنجمین جشنواره ترافیک و رسانه» اعلام شد:تهران به شهری پرخاشگر تبدیل شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرخاشگرترین شهر کدام است؟


در نشست خبری «پنجمین جشنواره ترافیک و رسانه» اعلام شد:تهران به شهری پرخاشگر تبدیل شده است. «پنجمین جشنواره ترافیک و رسانه»  14 آبان برگزار می‌شود.

تصادف

دبیر «پنجمین جشنواره ترافیک و رسانه» در نشست خبری این جشنواره که روز دوشنبه هفدهم مهر برگزار شد، اعلام کرد: در کشورمان روزانه حدود 60 نفر و سالانه حدود 20 هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان می‌بازند.

دکتر غلام‌رضا کاظمی‌دینان افزود: در ایران به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه، هر سال 120 تصادف رانندگی اتفاق می‌افتد که 8 نفر بر اثر این تصادفات کشته می‌شوند.

وی با اشاره به این که در اکثر مناطق جهان، شیوع تلفات و جراحات متأثر از تصادفات ترافیکی در حال افزایش است، اظهار کرد: عابران پیاده و موتورسیکلت‌سواران حدود نیمی از مرگ و میر‌های ناشی از این تصادفات را به خود اختصاص می‌دهند.

‌کاظمی‌دینان برگزاری «پنجمین جشنواره ترافیک و رسانه» را نشان‌ دهنده توجه مدیریت شهری به رسانه دانست و تصریح کرد: چنین فعالیت‌هایی در زمینه آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به جامعه، در کاهش خطرات و افزایش ایمنی شهروندان موثر است.

وی برگزاری این جشنواره را  فرصتی برای یادآوری آسیب‌های جسمی و روانی ترافیک به ‌شهر تهران و شهروندان آن دانست و گفت: فعالیت‌های رسانه‌ای صحیح می‌تواند به کاهش این آمار تکان‌‌ دهنده و دست‌یآبی به یک زندگی آرام و ایمن کمک کند.

دبیر «پنجمین جشنواره ترافیک و رسانه» در نشست خبری این جشنواره اعلام کرد: در کشورمان روزانه حدود 60 نفر و سالانه حدود 20 هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان می‌بازند.

کاظمی‌دینان ترافیک را دل‌مشغولی مشترک شهروندان و مسئولان شهری دانست و افزود: برای کاهش اثرات و تبعات این پیآمد نامطلوب زندگی شهری امروز باید همه دوشادوش هم تلاش کنیم تا آینده‌ای مطلوب را برای شهر و کشور خود رقم بزنیم.

وی بخش ویژه جشنواره امسال را «رسانه‌های شهروندی و ترافیک» عنوان و اظهار کرد: این بخش به منظور ایجاد حساسیت و معطوف کردن نگاه شهروندان به معضل ترافیک در نظر گرفته شده و شهروندان می‌توانند با ارسال عکس‌ها و فیلم‌های موبایلی، پیام‌های کوتاه و فضای مجازی از قبیل وبلاگ‌ها، وب سایت‌ها و شبکه‌های تعاملی در این جشنواره مشارکت فعال داشته باشند.

کاظمی‌دینان با اعلام این که همچون پارسال، امسال نیز نمایشگاهی از آثار تصویری ارسالی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: این نمایشگاه که شامل تیتر، عکس و کارتون است، از ششم تا دوازدهم آبان در محل خانه هنرمندان ایران برپا می‌گردد.

دبیر جشنواره ترافیک و رسانه در پایان خاطرنشان کرد: همانند سال گذشته، در سال جاری نیز یک دوره مسابقه ویژه خبرنگاران در یکی از رشته‌های ورزشی در دو بخش آقایان و بانوان به صورت جداگانه در یکی از بوستان‌های شهر تهران برگزار می‌شود.

پنجمین جشنواره ترافیک و رسانه» با هدف گسترش فرهنگ ترافیک و ارزیابی آثار نوشتاری، دیداری و شنیداری در این زمینه، چهاردهم آبان سال جاری و هم‌زمان با «روز فرهنگ عمومی» از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار می‌شود

در ادامه این جلسه، رییس هیأت داوران «پنجمین جشنواره ترافیک و رسانه» نیز با تأکید بر این که تهران به شهری پرخاشگر تبدیل شده، گفت: شیوه رانندگی برخی رانندگان، دیگران را عصبی می‌کند و باید با هنجارسازی، هنجارشکنان را تقبیح کرد.

دکتر محمد مهدی فرقانی با تأکید بر این که فرهنگ‌سازی مقوله‌ای زمان‌بر است و تأثیر آن در دراز مدت بروز و ظهور می‌کند، افزود: فعالیت‌هایی مانند اصلاح معابر موجود و احداث معابر جدید برای بهبود فضای شهر حتما باید انجام شود، اما از آن مهم‌تر آماده کردن فضای رسانه‌ای برای انعکاس این فعالیت‌ها و نتیجه‌گیری از آن‌هاست.

این استاد علوم ارتباطات دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: هیأت داوران «جشنواره ترافیک و رسانه»، نسبت به بررسی تمام آثار از تمامی رسانه‌ها بدون توجه هیچ گونه جانبداری اقدام کرده و نتایج آن را در مراسم اختتامیه جشنواره اعلام خواهد کرد.

گفتنی است:پنجمین جشنواره ترافیک و رسانه» با هدف گسترش فرهنگ ترافیک و ارزیابی آثار نوشتاری، دیداری و شنیداری در این زمینه، چهاردهم آبان سال جاری و هم‌زمان با «روز فرهنگ عمومی» از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار می‌شود.

 عباس عباس زادگان

بخش اجتماعی تبیان