تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیاز هایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله ای بود که زندگی را آسان تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاز ه‌هایی از دنیای دانش و فناوری


بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیاز هایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله ای بود که زندگی را آسان تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می شد.

آخرین مطلب اخبار فناوری

اما شاید شما هم شنیده باشید که ایده "تبلت" ابتدا در یک فیلم سینمایی آن هم چند سال پیش دیده شده است. این یعنی بخشی از اختراعات امروزی بشر، دیگر صرفا ناشی از نیاز نیست بلکه حاصل تخیلات انسان هم هست.

تشخیص افراد از پشت دیوار

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری

مسلما در فیلم های جاسوسی و پلیسی بیشترین دستگاه های عجیب و غریب را دیده اید. این بار هم یک دستگاه جدید در University College London در دست طراحی می باشد. محققان این دانشگاه موفق به طراحی راداری شدند که قادر به شناسایی افراد از پشت دیوار است. در واقع این دستگاه ، تغییرات فرکانس را تشخیص میدهد و کاربر را قادر به شناسایی اشیا و یا فرد در حال حرکت می کند.

درون این رادار یک گیرنده رادیویی وجود دارد که در بردارنده دو عدد آنتن و یک بخش پردازشگر سیگنال است. محققان می گویند که این رادار قادر به تشخیص سرعت ، جهت و مکان فرد پشت دیوار می باشد. قطر دیوار هم تا 30 سانتی متر باشد بازهم قابل شناسایی است. جالب اینجاست که این دستگاه خودش قابل شناسایی نیست چون به هیچ وجه از خود سیگنال رادیویی منتشر نمی کند.

محققان امیدوارند که این رادار روزی به عنوان یک دستگاه جدی در عملیات نظامی مورد استفاده قرار گیرد.

****************

اتومبیل الکتریکی و مزایا و معایبش

امروزه تکنولوژی های الکتریکی به همه ابعاد زندگی انسان ها کشیده شده است. بسیاری از مردم در حال کوچ از ماشین های دیزلی و بنزینی به ماشین های الکتریکی هستند. به نظر شما مهم ترین دلیل این موضوع چیست؟ چه فاکتور مهمی مردم را از موتورهای قدیمی به سمت موتورهای جدید الکتریکی می کشاند؟

ماشین های الکتریکی برای نگهداری، در درازمدت بسیار ارزان تر خواهند بود. اما اگر باتری آنها آسیب ببیند شما مجبور خواهید بود که به فکر خرید یک ماشین جدید باشید. باتری این ماشین ها بخش اصلی آنها محسوب شده و به اندازه تمام موتور ماشین های سنتی ارزش دارد. متاسفانه هنوز عمر باتری این ماشین ها به طور شگفت آوری پایین است. تنها باید از آنها انتظار 5 تا 10 سال کار داشت و به نظر این عمر کوتاه، زیاد امیدوار کننده نیست.

ماشین های الکتریکی اصولا با یک بار شارژ حدود 160 کیلومتر را طی می کنند و این مقدار مطمئنا از پر کردن یک باک بنزین ارزان تر است. موتور این ماشین ها هیچ آلودگی را برای محیط زیست ندارد و برای بعضی از مردم همین دلیل کافی است که به سمت انقلاب الکتریکی در حرکت باشند.

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری

شاید دلیل دیگری که باعث حرکت از ماشین های دیزلی به سمت نوع الکتریکی آن شده را بتوان مالیات صفر جاده برای دارندگان این نوع وسیله نقلیه دانست، همچنین سر و صدای ناشی از این ماشین ها تقریبا صفر است و باعث آلودگی صوتی نمی شوند. اما آیا واقعا این ها دلایل محکمی برای این انتخاب هستند؟

ماشین های الکتریکی برای نگهداری، در درازمدت بسیار ارزان تر خواهند بود. اما اگر باتری آنها آسیب ببیند شما مجبور خواهید بود که به فکر خرید یک ماشین جدید باشید. باتری این ماشین ها بخش اصلی آنها محسوب شده و به اندازه تمام موتور ماشین های سنتی ارزش دارد

اما به همراه مزایا باید به معایب این ماشین ها هم توجه کرد، هنوز در برابر این همه دلیل برای خرید آنها ممکن است قیمت اولیه گران و سرعت حرکت کم شان از دلایلی باشد که باعث شده این ماشین ها به طور عموم همه گیر نشوند و همه مردم نتوانند این ماشین ها را خریداری کنند. بسیاری از مردم ترجیح می دهند ماشین های دست دوم را با قیمت کمتر بخرند و در مقابل کسانی هستند که حاضرند ماشین های خود را برای به دست آوردن مقدار کمی پول بفروشند.

شاید در زمان حال این ماشین ها نتوانند عده زیادی را به خود جذب کنند. اما مطمئنا ماشین های الکتریکی در آینده ای نزدیک محبوبیت بیشتری به دست می آورند و شاید تغییرات مثبت بیشتری هم داشته باشند. آیا شما برای خرید ماشین جدید، ماشین های الکتریکی را جز گزینه های خود می دانید؟

****************

اولین تلویزیون 4k و 3D توسط LG با اندازه 84 اینچ

شرکت LG به تازگی محصول جدید خود را از سری تلویزیون های Ultra Definition با اندازه 84 اینچ معرفی کرد.این محصول اولین تلویزیونی میباشد که با این اندازه دارای رزولوشن 4K و قابلیت نمایش سه بعدی (3D) میباشد. پنل بسیار بزرگ این تلویزیون دارای رزولوشن تصویر 2160*3840میباشد که به طور معمولی چهار برابر بیشتر از رزولوشن تلویزیون های 1080p یا Full HD میباشد.

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری

اسم این محصول 84LM9600 میباشد و به همراه سینمای سه بعدی LG عرضه میشود و همان طور که از نامش پیداست قابلیت سه بعدی را برای این تلویزیون به ارمغان میاورد. برای مشاهده محتوای سه بعدی بر روی این دستگاه لازم است که از عینک های مخصوص سه بعدی استفاده نمایید.

مشخصات و رزولوشن این تلویزیون بر روی کاغذ بسیار عالی به نظر میرسند اما در حقیقت محتوای بسیار کمی در دنیا وجود دارد که از رزولوشن 4K پشتیبانی میکنند و این بدین معنی است که شما در خوشبینانه ترین حالت نیز باید در اکثر اوقات تصاویر را با کیفیت 1080p بر روی یک نمایشگر 84 اینچی مشاهده کنید. قیمت این دستگاه نیز 22.105 دلار میباشد و باعث میشود قشر وسیعی از افراد توان مالی خرید آن را نداشته باشند. اما اگر شما مقدار زیادی پول اضافی در اختیار دارید و میخواهید بهترین تلویزیون جهان را در اختیار داشته باشید خرید این محصول گزینه مناسبی برای شما میباشد. این محصول LG از ماه آینده در خارج از کره جنوبی و در قاره های آمریکای شمالی، اروپا، آسیا و آمریکای لاتین عرضه میشود.

فرآوری:محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع: خوارزمی،گویاآی تی