تبیان، دستیار زندگی
کسی که توبه می کند خود را در آغوش رحمت خدا انداخته است،و خداوند متعال که مهربانترین مهربانان است به بهترین نحو ممکن از این مهمان تازه وارد و نفس بریده پذیرایی می کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تا کی حسرت نرخ ارز و سکه را بخوریم؟!

پشیمانی


کسی که توبه می کند خود را در آغوش رحمت خدا انداخته است، و خداوند متعال که مهربانترین مهربانان است به بهترین نحو ممکن از این مهمان تازه وارد و نفس بریده پذیرایی می کند ، از خطاهایش چشم می پوشد و آرامش و برکات را راهی زندگیش می کند .


در این آشفته بازار اقتصاد ، خیلی ها با خودشان حسرت ها میخورند که ای کاش با مقدار پولی که داشتم چند سکه می خریدم که الان دو برابر شده بود یا مقداری ارز می خریدم، هر روز صبح با یأس و حسرت تیترهای روزنامه ها و سایت های خبری را دنبال می کنیم و حساب و کتاب دوباره که تا الآن چقدر ضرر کرده ایم ،و باز آه حسرت می کشیم که ای کاش چنین کرده بودم و چنان....

اما افسوس که فرصت ها سوخته، گذشته و رفته است نه دیگر قیمت ها با نرخ چند سال پیش خود بر می گردد و نه با این اوضاع پس انداز ما به جایی خواهد رسید ... با این حال دل خوش می داریم تا شاید مسۆلان و دست اندر کاران بتوانند کاری کنند، تا این قیمت های افسار گسیخته را کنترل کنند و باز بتوانیم با همین حداقل در آمدمان زندگیمان را سر و سامانی دهیم .

باور بفرمایید نمی خواهیم دست روی دل خونتان بگذاریم و نمک بر زخمتان بپاشیم ،فقط قصدمان یک هشدار است ، اول به خودمان بعد هم به همه شما عزیزان.

هشدار از اینکه این سرمایه های مادی که تصور میکردیم در اختیار ماست به یکباره دیدیم از چنگ خیلی از ما به در رفت و قدرتی بر بازگشتشان نداریم پس وای به سرمایه هایی که خودمان هم خوب می دانیم که هیچ جوره در کم و زیاد کردنش نقشی نداریم ،روزی به ما دادند و روزی هم خواهند گرفت ،حتی نمیدانیم کی خواهند گرفت ، بله صحبت از فرصت عمر و زندگی دو روزه دنیاست .

صحبت از غنیمت دانستن عمر و فرصت ها موضوعی است که به نظر خیلی از ما تکراری و کلیشه ای می آید اما می خواهیم ببینیم چقدر ما بر آن حریصیم ،سرمایه ای که لحظه ای از آن را تمام دلار ها و سکه های دنیا نمی تواند به ما باز گرداند .

اگر تمام ثروتمندان جهان جمع شوند نمی توانند به هیچ قیمتی عمر گذشته ما را به ما برگردانند، من خودم را عرض می کنم از زمان اوج گرفتن قیمت ها بارها و بارها با خودم حساب کرده ام که چقدر می توانستم در این آشفته بازار سود ببرم و نبردم ،بارها حسرت خوردم و از بی تدبیری خودم را سرزنش ها کردم،غصه ها خوردم و آه های سوزناک از وجودم بر خواست، اما این همه عمر به باد داده ام و وقت تلف کرده ام هرگز حساب نکردم که در آن وقت چه کارهایی شایسته و پر برکتی می توانستم انجام دهم ، هرگز حساب نکرده ام که این چند سال عمر من چگونه گذشت ؟چه کارش کردم؟

این سرمایه های مادی که تصور میکردیم در اختیار ماست به یکباره دیدیم از چنگ خیلی از ما به در رفت و قدرتی بر بازگشتشان نداریم پس وای به سرمایه هایی که خودمان هم خوب می دانیم که هیچ جوره در کم و زیاد کردنش نقشی نداریم ،روزی به ما دادند و روزی هم خواهند گرفت ،حتی نمیدانیم کی خواهند گرفت ، بله صحبت از فرصت عمر و زندگی دو روزه دنیاست

اینقدر امروز و فردا کردم و با خدا قول و قرار دروغین گذاشتم که تا سر بلند کردم دیدم ای دل غافل جوانیم چون یخ در حال آب شدن است و من هنوز قول می دهم و قرار می گذارم و به باد می سپارم و نرخ دلار می گیرم و حسرت میخورم. !

در بین مردم دنیا تنها کسانی موفق می شوند که قدر عمر خودشان را خوب می دانند ،بحران های اقتصادی و سیاسی را می بینند و با کمال سیاست از آن بهره برداری می کنند به این ترتیب که در هر شرایطی سعی می کنند به اولویت های زندگیشان برسند عمر خود را بیهوده صرف چیزهایی نمی کنند که در تغییر دادنشان هیچ نقشی ندارند ،و هر جا ببیند می توانند تغییری ایجاد کنند قدم پیش می گذارند . و در راستای آرمان هایشان تلاش می کنند.

ما اگر واقعا می خواهیم در زندگیمان پیشرفتی داشته باشیم چه از نظر مادی چه از نظر معنوی باید بیاموزیم که در ابتدا قدر وقتمان را بدانیم ،و بیاموزیم که هدر ندادن سرمایه خودش بزرگترین سرمایه گذاری است. آن هم سرمایه ای مه هیچ جایگزینی ندارد هیچ جایگزینی.!

زمان

عمر هدر شده قابل بازیابی است!

اما نکته ای که باید خیلی به آن دقت کنیم این است که "جلوی ضرر را هر جا بگیریم منفعت است" خدا را شاکریم که از لطف و کرم خود اسبابی را فراهم کرده که هر نقطه از زندگیمان به اشتباه خود رسیدیم همانجا بتوانیم راه رشد  پیش بگیریم ، خداوند توبه را به عنوان در گشوده برای بازگشت و بهره وری از عمر ما قرار داده تا علاوه بر به دست آوردن برکات و سرمایه های فراوان اعم از مادی و معنوی در آینده ،همه شکست ها و  اتلاف سرمایه های گذشته هم جبران شود .

توبه نشانی از رحمت واسعه خداوند است، آغوش گشوده خداوند به سوی همه کسانی که پشیمانند و در حسرت، التیامی است بر زخم هایی که از جهل بر وجود لطیف روح ها و قلب ها خورده است.

خداوند متعال می فرماید :

«قُلْ یا عِبَادِی الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» (زمر / 53)؛ بگو: اى بندگان من كه در جنایت به خویش (به واسطه گناه) از حد گذشتید، از رحمت خدا نومید مگردید، بى‏تردید خداوند همه گناهان را (به وسیله توبه هر چند شرك باشد) مى‏آمرزد، زیرا اوست آمرزنده و مهربان.

کسی که توبه می کند خود را در آغوش رحمت خدا انداخته است،و خداوند متعال که مهربانترین مهربانان است به بهترین نحو ممکن از این مهمان تازه وارد و نفس بریده پذیرایی می کند ،از خطاهایش چشم می پوشد و آرامش و برکات را راهی زندگیش می کند .

اما افسوس و هزار افسوس که ما به همه چیز و همه کس امید داریم و چشم یاری ، به جز او که در نهایت عزّت و احترام با ما برخورد می کند و بهترین ها را نصیبمان می کند.

برکاتی که توبه نصیبمان می کند:

1- محبوبیت نزد خداوند

ـ قرآن می فرماید:

«اِنَّ اللهَ یحِبَّ التَّوابینَ» ؛به درستی که خداوند توبه کنندگان را دوست دارد.(1)

ـ رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می فرماید:

«اَلتّائِبُ حَبیبُ اللهِ » ؛ توبه کننده محبوب خداست.(2)

اینقدر امروز و فردا کردم و با خدا قول و قرار دروغین گذاشتم که تا سر بلند کردم دیدم ای دل غافل جوانیم چون یخ در حال آب شدن است و من هنوز قول می دهم و قرار می گذارم و به باد می سپارم و نرخ دلار می گیرم و حسرت میخورم

ـ امام سجّاد(علیه السّلام) (در صحیفه ی سجّادیه) عرض می کند:

«وَ اَوْجِبْ لی تَوْبَة تُوجِبُ لی مَحَبَّتِک» ؛ خدایا! با توبه ی حقیقی مرا به درجه ی محبّتت نائل فرما!

2- استجابت دعا

خدای متعال دعای کسانی که عمل صالح انجام می دهند (و ترک گناه کرده اند) را به اجابت می رساند.

«وَ یستَجیبُ الَّذینَ آمَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ یزیدَهُمْ مِنْ فَضْلِه» ؛ خداوند دعای کسانی که ایمان آورده و نیکوکار شوند (توبه نمایند و عمل صالح انجام دهند) را مستجاب و از کـرم و فضل خود بر ثواب آن ها می افزاید.(3)

3- بهشتی شدن

ـ قرآن کریم می فرماید:

« وَ الَّذینَ اِذا فَعَلُوا فاحِشَةَ اَوْ ظَلَموا اَنْفُسَهُْم ذَکَرُواللهَ فَاسْتغَفِروا لِذُنُوبِهِمْ وَ مَنْ یغْفِرُالذّنوبَ اِلاّ اللهَ وَ لَمْ یصِرّوا عَلی ما فَعَلوا وَ هَم یعلَمُونَ » ؛ خوبان کسانی هستند که هر گناهی کنند، یا به خود ظلمی کنند، خدا را به یاد آورند و از گناه خود توبه و استغفار کنند که می دانند غیر او کسی نمی تواند گناه خلق را بیامرزد و آن ها هستند که اصرار در کار  زشت نکنند؛ چون به زشتی آن آگاهند.

«اولئِکَ جَزاۆُهُمْ مَغْفِرَةَ مِنْ رَبِّهِمْ وَ جَنْاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الاَنْهارُ خالِدین فیها وَ نِعمَ اَجْرُ العامِلینَ»؛ آن ها هستند پاداش آمرزش پروردگار و باغ هایی که از زیر درختان آن نهرها جاری است. جاوید در آن بهشت ها متنعّم خواهند بود و چه نیکوست پاداش نیکوکاران عالم.(4)

پی نوشت ها :

1 - سوره مبارکه بقره، آیه شریفه 222

2 - جامع السّعادات، ج3، ص51

3 - سوره مباركه شوری، آیه شریفه 26

4 - سوره مباركه آل عمران، آیه شریفه135و136

                                                                                                                                            فرآوری: محمدی

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع: پایگاه فرهنگی دفتر حجت الاسلام حاتم پوری کرمانی ،برگرفته از کتاب حکایت عاشقی – جلد 1

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.