تبیان، دستیار زندگی
در زمان فعلی که تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام بسیار افزون شده است ، طلاب برای مقابله باید به رسالت طلبگی خود عمل نموده و به میان مردم بویژه جوانان رفته و با ایجاد رفاقت با آنانو تبلیغ چهره به چهره ، اسلام ناب را به آنان معرفی نمایند و اجازه ندهند که جهان غرب
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسن رضائی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طلبگی و بازاریابی دینی

علما

در زمان فعلی که تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام بسیار افزون شده است ، طلاب برای مقابله باید به رسالت طلبگی خود عمل نموده و به میان مردم بویژه جوانان رفته و با ایجاد رفاقت با آنانو تبلیغ چهره به چهره ، اسلام ناب را به آنان معرفی نمایند و اجازه ندهند که جهان غرب جوانان ما را به سوی خود جذب نماید.

علما و روحانیون وارثان انبیاء الهی هستند و ادامه دهنده راه پر صواب آنان می باشند.

الامام علی علیه السلام : قال رسول الله صلی الله علیه و آله : اللهم ارحم خلفایی ! _ثلاثا_ قیل یا رسول الله ، و من خلفائک ؟ قال : الذین یبلغون حدیثی و سنتی ، ثم یعلمونها امتی.

رسول خدا سه بار فرمود : «خدواندا ! به جانشینانم رحم کن !» . گفته شد : ای رسول خدا ! جانشینان شما کیان اند؟ فرمود : « آنان که حدیث مرا تبلیغ می کنند و آن ها را به امت من می آموزند » .(1)

انبیاء الهی در راه هدایت مردم سر از پا نمی شناختند و همه هم و غم آنان ارشاد و دستگیری معنوی مردم بود .

پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله چنان در راه هدایت مردم می کوشید که خود حضرت فرمودند : هیچ پیامبری هم چون من آذار و اذیت ندید.

طلبه حقیقی کسی است که هم چون پیامبر و امامان معصوم علیهم السلام دغدغه هدایت و ارشاد مردم در او وجود داشته باشد.

باید برای طلبه هدایت و ارشاد مردم بیش از هر چیز دیگری مهم باشد. باید برای او گمراهی و انحرافهای جامعه مهم باشد .

پیامبر صلی الله علیه و آله درباره اهمیت بالای ارشاد و هدایت مردم به امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: یا علی ، لان یهدی الله علی یدیک رجلا خیر لک مما طلعت علیه الشمس. ای علی ! اگر خداوند به دستان تو انسانی را هدایت کند ، از آن چه خورشید بر آن تابیده برای تو بهتر است. (2)

هم چنین آن پیامبر عظیم الشان که بسیار مردم را دوست می داشت و برای آنان چون پدری مهربان بود در این باره می فرماید : خیار امتی من دعا الی الله تعالی ، و حبب عباده الیه . بهترین امت من کسی است که به سوی خداوند متعال فرا خواند و بندگانش را با او دوست سازد.(3)

طلبگی شغل و حرفه و پیشه نیست .نباید دید ما طلبه ها به طلبگی هم چون دید یک کارمند با کاسب به شغلش باشد . طلبگی عالم مقدسی است که نباید به دنبال کسب دنیا از راه آن بود.

باید حرمت این عالم مقدس حفظ شود شاید از این روست که علمای وارسته شیعه همیشه دائم الوضو هستند شاید می خواهند حرمت این عالم قدسی را حفظ نمایند!

عالمان شیعی همیشه در پی هدایت و ارشاد خلق هستند و این افتخار حوزه علمیه است که عالمان خداجو و خداترس هدایت و گمراهی مردم برایشان بسیار مهم است .

عالمان شیعی اگر کسی را غرق در فساد و گناه ببینند در صدد دستگیری و ارشاد وی برمی آیند  و اگر نتوانند او را به راه سعادت و رستگاری رهنمون سازند غم و اندوه وجود آنان را فرا می گیرد ، هم چون انبیاء الهی که از گمراهی مردم غمین و محزون می شدند.

پیامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و فرزندان پاک و معصومش همیشه در میان مردم بودند و با مردم آمد و شد داشتند و این هم نشینی و هم زیستی با مردم برای این بود که از این ره گذر بتوانند به هدایت و ارشاد مردم بپردازند .

روحانیون و طلاب نیز هم چون چهارده ستاره درخشان عالم هستی باید در میان مردم باشند و خود را از مردم جدا نداند و جدا نسازند.

نباید از برای هدایت و ارشاد خلق خدا تنها به مسجد و حسینیه و ماه محرم و رمضان بسنده نمود بلکه طلاب بایستی هم چون پیامبر عظیم الشان طبیب دواری باشند و در میان مردم جستجو کنند و افتادگان در گرداب گناه و فساد و فحشا را از هلاکت و نابودی نجات بخشند .

در زمان فعلی به علت گستردگی صنایع و شرکتها رقابت سنگین و نزدیک و تنگاتنگی میان این شرکتها وجود دارد این شرکتها برای این که از گردونه رقابت حذف نشوند از راه کارهایی استفاده می نمایند که یکی از بهترین و موثرترین راه کارها استفاده از بازاریاب است .

شرکتها نمی توانند منتظر بمانند تا مردم به سراغ آنان بروند از این رو بازاریابان خود را یه سوی مردم روانه می سازند و با معرفی و تبلیغ شرکت خود و محصولاتشان به مردم و جامعه ، کالاهای خود را به فروش می رسانند .

اگر این شرکتها بخواهند دست روی دست بگذارند و منتظر بنشیند دیر یا زود ورشکسته خواهند شد و رقبای آنان جای آنان را خواهند گرفت.

در زمان کنونی هم که دشمنان اسلام یعنی جهان غرب با استفاده از رسانه های متعدد خویش در صدد جذب مردم  بویژه جوانان ایران زمین به سوی خود می باشند و درصد ارائه چهره ای ناموزن از اسلام و انقلاب اسلامی هستند نباید روحانیون و طلاب به تبلیغ محدود در مساجد و حسینیه ها بسنده کنند .

اگر ما طلبه ها دیر بجنبیم و کاری جدی نکنیم بدون تردید دشمان اسلام ، مردم بویژه جوانان را به سوی خود جذب می نمایند.

چرا وضعیت فرهنگی جامعه ما روز به روز در حال وخیم تر شدن است ؟چرا وضعیت پوشش بسیاری از جوانان دختر و پسر ما این گونه اسف بار شده است ؟

چرا اعتیاد به مواد مخدر در جامعه ما این چنین بیداد می کند؟ چرا کانون خانواده در این چند سال اخیر این چنین سست و شکننده شده است و آمار طلاق به طور باور نکردنی بالا رفته است؟

درست است که عوامل متعددی از جمله کم کاری نهادهای فرهنگی چون وزارت ارشاد و صدا و سیما دخیل در این  مشکلات فرهنگی است اما اگر ما طلاب خالصانه و جانانه رو به کارهای فرهنگی و ارشاد مردم بیاوریم بدون شک می توانیم تاثیر زیادی بر مردم و جامعه بگذاریم و بسیاری از جوانان را با اسلام حقیقی آشنا سازیم.

طلبه ها هم چون بازاریابان باید به میان مردم و جوانان بروند و با برقراری رابطه حسنه و ایجاد رفاقت با آنان و جذب آنان به سوی خود ، اسلام و معارف بی پایان و شگرف و انسان ساز آن را به آنان معرفی نمایند قبل از آن که دشمنان ما چهره زشت و وارونه ای از اسلام به آنان ارائه دهند و آنان را نسبت به آیین خود دلسرد و بدبین سازند.

در زمان حکومت مستبد پهلوی با و جود کارهای گسترده فرهنگی که رژیم ستم شاهی انجام می داد ، روحانیون و طلاب و علما به میان مردم رفتند و اسلام ناب را به آنان معرفی نمودند و مردم را عاشق و شیدای این آیین رهایی بخش ساختند.

علما و طلاب شهر به شهر ، محله به محله ، خیابان به خیابان ، کوچه به کوچه، خانه به خانه به سراغ مردم بویژه جوانان رفتند و پیام اسلام و امام و انقلاب را به آنان ابلاغ نمودند.

از این رو بود که با وجود تلاش های گسترده فرهنگی و غیر فرهنگی رژیم پهلوی برای به فساد کشاندن جوانان و دور کردن آنان از اسلام و امام و انقلاب ، انقلاب اسلامی به ثمر نشست.

در زمان فعلی هم که  دشمنان اسلام با تمام وجود به جنگ با اسلام روی آورده اند و با استفاده از شبکه های مبتذل فراوان ماهواره ای و سایت های متعدد گمراه کننده اینترنتی در صدد به انحراف کشاندن جوان غیور ایران زمین هستند اگر طلاب عزم خود را جزم نمایند و به میان مردم روند و وظیفه ارشاد و تبلیغ خود را به درستی انجام دهند بدون شک این بار هم و در این جنگ فرهنگی نیز آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.


پی نوشت :

ا-میزان الحکمه/ج2/ص23/ح2009

2-میزان الحکمه/ج2/ص22/ح2004

3-میزان الحکمه/ج2/ص22/ح2008

منابع:

میزان الحکمه/محمدی ری شهری/دارالحدیث/چاپ نهم/1387

تهیه و تولید :مهدی صدری ، گروه حوزه علمیه تبیان