تبیان، دستیار زندگی
علمای وارسته شیعه پدران امت اسلامی هستند و نسبت به سرنوشت جامعه خود را مسئول می دانند از این رو نمی توانند اجازه دهند که مردم دست به کارهایی بزنند که برای جامعه اسلامی سرنوشتی شوم به ارمغان بیاورد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسن رضائی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسئولیت علما در تورم کنونی بازار

علما

علمای وارسته شیعه پدران امت اسلامی هستند و نسبت به سرنوشت جامعه خود را مسئول می دانند از این رو نمی توانند اجازه دهند که مردم دست به کارهایی بزنند که برای جامعه اسلامی سرنوشتی شوم به ارمغان بیاورد.

در این چند روز اخیر شاهد بروز رفتارها و مشکلات و ناهنجاریهای اجتماعی بودیم که مشکلات فراوان اقتصادی برای کشور و مردم ما رقم زد که بیش از پیش وظیفه علما و روحانیون و طلاب را سنگین کرد و باید حوزه های علمیه و علما به فکر چاره بیفتند .

علمای بزرگ و وارسته و مراجع عظیم الشان شیعه همیشه مراقب اوضاع اجتماع و مردم بوده اند و به موقع با ناهنجاریهای اجتماع برخورد مناسب را داشته اند و همیشه گره های بسته و کور اجتماع را با تدبیر خود باز نموده اند .

یکی از دلایل محبوبیت علما و روی آوری مردم به علما و مراجع همین دلسوزی آنان برای مردم و اجتماع بوده است . شما در هیچ جای دنیا و در هیچ مذهب و آیینی عالمان و دانشمندانی چون علمای شیعه نخواهید یافت که این گونه به داد دردهای اجتماع خود برسند و با خرد و اندیشه والای خود دردهای مردم را درمان کنند و غم و اندوه مردم را بزدایند .

بنابر نظر کارشناسان یکی از دلایل مهم افزایش عجیب و بی سابقه قیمت دلار و به تبع افزون شدن قیمت طلا و سکه و تمام اجناس و کالاها که مشکلات فراوانی برای مردم ما رقم زده است و استرس فراوانی به مردم وارد ساخته است ، هجوم بی سابقه عده زیادی از مردم به بازار دلار و خرید بی مورد آن می باشد .

هرچیز و کالایی که تقاضای آن بالا رود خود به خود باعث افزون شدن قیمت آن می شود .متاسفانه طمع ورزی تعداد زیادی از مردم ومیل سیری ناپذیر آنان برای ثروت اندوزی باعث شده است که پولهای خود رابه سمت بازار دلار بیاورند و تقاضای خرید دلار بیش از عرضه آن شود .

درست است که عوامل دیگری چون تحریم ها و ضعف مدیران اقتصادی در افزایش بی رویه قیمت دلار و گران شدن اجناس بی تاثیر نبوده است اما آیا شرایط فعلی کشور ما وخیم تر از شرایط دوران جنگ تحمیلی است ؟!

بدون تردید شرایط زمان جنگ تحمیلی به مراتب وخیم تر و نامناسب تر از شرایط فعلی ما می باشد اما اگر دفتر خاطرات خود را رقم زنیم به یاد خواهیم آورد در آن روزگار سخت و پرالتهاب که همه دنیا به جنگ اسلام شتافته بودند مردم غیور و مسلمان ایران زمین با اتحاد و همدلی توانستند دشمنان خود را به خاک ذلت بنشانند .

در آن روزگار به مدد نفس قدسی علما و مراجع عظیم الشان به ویژه بزرگ  علمدار انقلاب خمینی کبیر ، مردم به جای طمع ورزی و دنیا زدگی و اشتیاق به ثروت اندوزی به دنبال کسب رضای الهی و قرب به حضرت دوست بودند .

در آن روزگار حماسه علما و روحانیون و طلاب با قلم و بیان شیوای خود مردم را چنان رهبری و جامعه را چنان مدیریت نمودند که به جای این که آنان به فکرخود و منافع دنیایی خویش باشند به فکر اعتلای انقلاب و اسلام بودند به گونه ای که به جای جمع آوری دلار و سکه و طلا اگر طلا و سکه ای هم داشتند به جبهه ها کمک می کردند و حتی جان وفرزندانشان را که عزیزترین سرمایه هر انسانی است را در راه اسلام فدا نمودند .

مگر این جوانانی که پیکران پاکشان در گلستانهای شهدا آرمیده است و روح بلندشان در جوار حضرت دوست مهمان است ، ایرانی نیستند .

مگر در زمان جنگ همین مردم ایران نبودند که اجازه نداند دشمنان یک وجب از خاک پاک ایران را غصب نمایند .

مگر زنان ایرانی نبودند که با دست خود زیور آلات خویش را بیرون می آوردند و برای کمک به  جبهه ها با شور و اشتیاق تقدیم می کردند .

اگر این از خود گذشتگی و عشق به اسلام و وطن در زمان جنگ در وجود مردم ایران نبود بدون تردید اکنون کشوری به نام ایران نبود !

هیچ شکی وجود ندارد که در شرایط حساس فعلی هم که دشمنان قسم خورده اسلام و پیامبر اسلام تمام همت خود را برای نابودی اسلام و مسلمین به ویژه ایران اسلامی به کار بسته اند ، هیچ راهی جز از خود گذشتگی و یکدلی و همدلی و اتحاد مردم ایران زمین وجود ندارد .

متاسفانه در این چند سال گذشته دنیا زدگی و رفاه طلبی آفت جامعه ما شده است و حتی این ویروس کشنده  به حوزه های علمیه نیز سرایت کرده است!

در این میان حوزه های علمیه ،مراجع و علما و روحانیون و طلاب به عنوان پدران معنوی اجتماع وظیفه سنگینی بر دوش دارند که باید به این وظیفه الهی خود عمل کنند .

علما چون پدران معنوی مردم هستند و نباید اجازه دهند که مردم به راه ناصواب پاگذارند و دچار خسران در دنیا و آخرت شوند .

باید علما وارد عرصه شوند و مردم را از رفتن به سمت خرید و ذخیره دلار و طلا منع نمایند .آنان باید به مردم گوشزد نمایند که این طمع ورزی آنان به زیان اسلام و مسلمین تمام خواهد شد ودل دشمنان اسلام را شاد و خرسند خواهد کرد.

دشمنان اسلام به ویژه صهیونیست جهانی از این آشفته بازار اقتصادی ایران بسیار خشنود شده اند و در خوابهای شیطانی خود این آشفتگی اقتصادی را نوید بخش سرنگونی جمهوری اسلامی می دانند!

مگر نه این است که در آن زمان که مرجع بزرگ جهان شیعه میرزای بزرگ شیرازی دیدند بریتانیای خبیث از تجارت تنباکو با ایران به دنبال ضربه زدن به ایران و اسلام است فتوای حرمت استعمال تنباکو را دادند و با این فتوای آگاهانه و شجاعانه نقشه دشمان اسلام را نقش بر آب نمودند.

علما نیز باید در این شرایط بسیار حساس که هر روز دشمان قسم خورده ما بویژه اسراییل غاصب ما را به حمله نظامی تهدید می کند و منتظر از هم پاشیدگی درونی کشور ماست ، مردم را از خرید و فروش بی مورد دلار منع نمایند و برای آنان عاقبت شوم این طمع ورزی را بیان نمایند.

بسیاری از مردمی که رو به خرید و پس انداز دلار آورده اند نمی دانند که هم چون کسی هستند که بر روی شاخه درختی ایستاده و با دست خود شاخه زیر پای خود را اره می کند و موجبات نابودی خود را فراهم می آورد!

در این شرایط حساس هیچ کس جز علما نمی توانند مردم را از هجوم به بازار دلار منع نماید.

از این رو شایسته است علما و حوزه های علمیه تمام همت خود را به کار بندند و با استفاده از قدرت نفوذ معنوی خویش این التهاب کشنده را از جامعه دور نمایند و یک بار دیگر دشمان اسلام را ناامید سازند .

مهمترین وظیفه علما و روحانیون و طلاب رهبری جامعه و مدیریت مردم و هدایت آنان به سوی راه مستقیم و صواب می باشد.

اگر ما طلاب نتوانیم مردم را از کارهای اشتباه خود آگاه سازیم و آنان را به انجام کارهای نیک و شایسته تشویق نماییم بدون شک هنوز با فلسفه طلبگی آشنا نشده ایم.

اگر ما طلاب بتوانیم به بالاترین رتبه های علمی و معنوی دست یابیم اما نتوانیم مدیر خوبی برای جامعه و مردم باشیم و از مردم و جامعه و شرایط آن غافل شویم بدون تردید فردای قیامت شرمنده امام حسن علیه السلام خواهیم بود.

 امام حسین علیه السلام شهادت را برگزید به خاطر این که مردم را از راه اشتباهی که در پیش گرفته بودند آگاه سازد و آنان را متوجه عاقبت شوم این راه ناصواب نمایند .


تهیه و تولید : مهدی صدری ، گروه حوزه علمیه تبیان