تبیان، دستیار زندگی
این روزها فناوری با سرعت سرسام‌آوری به پیش می‌تازد به گونه‌ای كه هر روز شاهد طرح‌های جدیدی هستیم كه بسختی می‌توان در زمان اندكی كه در اختیار مصرف‌كنندگان است، خود را با آن وفق داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلفن‌های هوشمند هواشناس


این روزها فناوری با سرعت سرسام‌آوری به پیش می‌تازد به گونه‌ای كه هر روز شاهد طرح‌های جدیدی هستیم كه بسختی می‌توان در زمان اندكی كه در اختیار مصرف‌كنندگان است، خود را با آن وفق داد.

تقریبا تمام تلفن‌های هوشمند قادرند اطلاعات مربوط به منابع كنترل آب و هوا را از وب‌سایت‌های هواشناسی جمع‌آوری كنند، ولی اگر شما بعضی از اطلاعات مربوط به محیط اطراف خانه یا حتی داخل اتاق خواب‌تان را نیاز داشته باشید باید به فكر چاره دیگری بود.

تلفن‌های هوشمند هواشناس

محققان شركت نتاتمو، بتازگی دستگاهی ساخته‌اند كه نقش یك ایستگاه آب و هواشناسی شخصی را ایفا می‌كند و برای گوشی‌های هوشمند طراحی شده است.

این دستگاه‌های استوانه‌ای‌شكل برخی از عناصر محیطی داخل و خارج ساختمان را اندازه‌گیری می‌كند كه می‌تواند به شما در پیش‌بینی آب و هوای كوچه یا حتی سالن پذیرایی‌تان كمك كند!

شركت سازنده امیدوار است بتواند در آینده از دستگاه‌های هواشناسی مجهز به وای‌فای (Wi-Fi) خود برای ایجاد بزرگ‌ترین شبكه هواشناسی شخصی استفاده نماید.

سیستم نتاتمو حاوی دو مدول جداگانه است؛ یكی از آنها برای محیط داخل ساختمان طراحی شده و نیروی مورد نیاز خود را از طریق اتصال به پورت USB تامین می‌كند و دیگری برای محیط خارج ساختمان ساخته شده و نیروی مورد نیاز خود را از طریق باتری‌های قلمی به دست می‌آورد.

این باتری‌ها، برق مورد نیاز برای فعالیت یك‌ساله این دستگاه‌ها را تامین می‌كند. سنسورهای واحد خارج ساختمان دما، رطوبت، فشار هوا، میزان دی‌اكسید كربن و سطح آلودگی صوتی را اندازه‌گیری می‌كند در حالی كه واحد داخل ساختمان فقط قادر به اندازه‌گیری میزان دی‌اكسید كربن، دما و رطوبت است.

این دستگاه‌های استوانه‌ای‌شكل برخی از عناصر محیطی داخل و خارج ساختمان را اندازه‌گیری می‌كند كه می‌تواند به شما در پیش‌بینی آب و هوای كوچه یا حتی سالن پذیرایی‌تان كمك كند

كاربران این سیستم می‌توانند با تكیه بر اطلاعات دریافتی این دو دستگاه، به یك فرآیند پیش‌بینی هفت روزه دسترسی پیدا كنند.

هركدام از این واحدها اطلاعات خود را از طریق شبكه wi-fi به تلفن‌های هوشمند انتقال می‌دهند. علاوه بر آن، باتوجه به داده‌های به دست‌آمده به كاربران اطلاع می‌دهد دقیقا چه زمانی برای ورزش و فعالیت در خارج ساختمان مناسب است، همچنین وقتی میزان CO2 زیاد باشد به كاربر هشدار می‌دهد كه نباید از خانه خارج شود.

در آینده می‌توان با استفاده از دستگاه‌های متعدد به‌عنوان بخشی از برنامه آب و هوای شهری داده‌های مورد نیاز را جمـع‌آوری كرد.

تلفن‌های هوشمند هواشناس

این برنامه برای ایجاد شبكه كنترل آب و هوای جهانی طراحی شده و براساس آن هواشناسان، فعالان محیط‌زیست، دانشمندان و افرادی كه در محیط‌های شهری زندگی می‌كنند، می‌توانند درك بهتری از محیط اطراف خود داشته باشند.

داده‌ها به صورت دائم در واحدهای داخل و خارج ساختمان ذخیـره می‌شوند بنابراین كاربران می‌توانند در طول زمان شرایط محیطی را مورد مقایسه قرار دهند. شركت سازنده این شبكه را به‌عنوان یك منبع مهم برای تحقیق آب و هوایی می‌شناسد.

دستگاه اندازه‌گیری برای داخل ساختمان 15—15—15 سانتی‌متر و مدول خارج ساختمان 10—15—5 سانتی‌متر است.

هر دو این واحدها از آلومینیوم ساخته شده‌ است با این تفاوت كه واحد خارج ساختمان در برابر نور و گرمای خورشید مقاوم‌سازی شده‌ است.

آنها به صورت بی‌سیم كار می‌كنند و دامنه بردشان صد متر است. برنامه كاربردی دستگاه‌های ios را می‌توان از سایت فروشگاه Apple APP دانلود كرد. برنامه كاربردی اندروید، مهر ماه در دسترس كاربران خواهد بود.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: جام جم آنلاین