تبیان، دستیار زندگی

وقتی سالمندی به سراغمان بیاید

سالمندی یکی از مراحل رشد انسان است که با پشت سر گذاشته جوانی و میانسالی فرا می رسد. این مسئله ممکن است بسیاری از افراد را ناراحت کند اما آمادگی و برنامه ریزی برای این دوران می تواند احساس کفایت، رضایتمندی و شادکامی را برای فرد سالمند بوجود آورد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : ندا داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوران سالمندی
زمانیکه جوان هستیم احساس می کنیم، سالمندی برای دیگران است و برای ما اتفاق نمی افتد. تا زمانی که نزدیک به سن سالمندی نشویم درباره آن دوست نداریم، فکر کنیم زیرا با افت جسمانی، و با مشکلاتی در جنبه های روانشناختی همراه است. البته برای بعضی افراد سالمند اینگونه نیست، بسیار شاد و سرزنده هستند و دید مثبتی به زندگی خود و سالمندی دارند. بیشتر مواقع این  ترسها و برداشتهای منفی جوانان درباره ی سالمندی است.

بدلیل آنکه سالمندی و پیری با چالشهای مانند بازنشستگی و فراغت از کار و فعالیتهای اجتماعی همراه است، لازم است سالمند برای سازگاری با این تغییرات، برنامه ریزی هایی برای این دوران داشته باشد. تا بتواند نکات مثبت این دوران را افزایش دهد، انتخاب ها و امکانات خود را توسعه دهد تا کمتر ناامید شود.

 

موضوعاتی که شما به عنوان یک سالمند باید به آن توجه داشته باشید تا بتوانید احساس تسلط و شایستگی خود را حفظ کنید شامل موارد زیر است:

قابلیتها و احساس کفایت خود را افزایش دهید: زمانیکه جوانتر هستیم از کار، خانواده، فعالیتهای اجتماعی و حتی کارهای روزمره خود لذت می برید. وقتی میانسال و بازنشسته می شوید، بدلیل آنکه کمتر می توانید از شایستگی های خود استفاده کنید، ممکن است احساس بی کفایتی در شما رشد کند. در صورتی که یک فرد سالمند باید روابط شخصی خود را که مایه ارزشمندی هستند حفظ کند و بتواند برای فعالیتهای مختلفی که در زندگی وجود دارد، برنامه ریزی کند. بعنوان مثال، مانند قبل کارهای روزمره خود را مدیریت کند درباره دکوراسیون اتاق خودشان تصمیم بگیرند، تغییر و تحولات جدیدی در آن بوجود آورند. برای اوقات فراغت خود برنامه ریزی کنند و در بسیاری از فعالیتهای اجتماعی شرکت فعالانه داشته باشند و از تجربیاتی که دارند برای کمک به دیگران استفاده کنند.

توانمندیهای خود را بکارببرید و از وجود آنان احساس رضایت و غرور کنید: در دوران سالمندی افراد به عقب بر می گردند و به زندگی گذشته خود نگاه می کنند. گاهی از بعضی خاطرات خشنود یا پشیمان می شوند. در این بازنگری لازم است یک سالمند بتواند بین خشنودیها و پشیمانی های خود سازش برقرار کند  و مساله مختلف را برای خود حل کند. ارزش و حرمت خود را به انسان بودن بداند و سعی کند یک رابطه رضایت بخش با دیگران برقرار کند و از این رابطه خود لذت ببرد.

در دوران میانسالی هم، مهارت‌هایی برای آموختن و چالش‌هایی برای تسلط یافتن وجود دارد. بعنوان مثال سالمندان زیادی را می‌بینیم بعد از دوران بازنشستگی سراغ فعالیت‌ها و کارهای می‌روند که در جوانی فرصت آنها را نداشتند

 

آینده نگری: یکی از وظایفی که سالمندان باید در مورد خود انجام دهند، آینده نگری است. اهدافی را در زندگی برای خود در پیش بگیرند و آنها را جستجو کنند. در دوران جوانی افراد انتظار تجارب متنوع و موفقیتهای بیشتری را از آینده دارند ولی در دوران سالمندی این انتخابات کمتر می شود ولی به معنی دور شدن از آموختن و اهداف دیگر زندگی نیست، بنابراین در دوران میانسالی هم، مهارتهایی برای آموختن و چالشهایی برای تسلط یافتن وجود دارد. بعنوان مثال سالمندان زیادی را می بینیم بعد از دوران بازنشستگی سراغ فعالیتها و کارهای می روند که در جوانی فرصت آنها را نداشتند بعنوان مثال درکلاسهای نقاشی شرکت می کنند و یا اینکه  به پرورش گل و گیاه می پردازند وجود چنین فعالیتهای، حس کنترل و تسلط داشتن بر زندگی را بر فرد سالمند افزایش می دهد و سلامت روان او را بهمراه دارد.

 

سعی کنید اتکاء به خود را در دوران سالمندی حفظ کنید: اتکاء به خود مهارتی است که از دروان کودکی در ما شکل می گیرد و تا پایان عمر همراه ما است. البته گاهی ممکن است در دوران سالمندی و پیری این مسئله دچار چالشهای شود اینجاست که باید سیستمهای حمایتی  مانند فرزندان موثر باشند و با ابراز محبت و حمایت به عنوان تکیه گاهی برای فرد سالمند باشند و برای او کمکهای موثر را انجام دهند. از جمله فعالیتهای که به سالمندان کمک می کند تا حس اتکاء به خود را افزایش دهند، شرکت در کلاسهای آموزشی است که آنها را در معرض یکسری تجربیات و نگرشهای مثبت قرار می دهد. داشتن برنامه گروه دوستی  و مطرح کردن مسائل منفی و مثبت خود و چاره اندیشی درباره آن در اتکاء به نفس سالمند بسیار موثر است.

 

در نهایت  با داشتن برنامه ریزی و مهارتهای مناسب  و حمایتهای فرزندان و دیگران می توانید با آرامش و شادکامی با این دوران مواجه شوید و از این دوران نهایت لذت و استفاده خود را ببرید.


مطالب مرتبط:

قوانین ارتباط با یک فرد سالمند

ما و تنهایی در سالمندی

کارکردن پس از بازنشستگی

دو حرف کلیدی برای آرامش شما

چند قدم آنطرف از جوانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.