تبیان، دستیار زندگی
خانواده های بسیاری دریافته اند که در نظر گرفتن جایی در خانه برای کتابخانه ی خانوادگی به آن ها کمک می کند تا خواندن، بخشی از زندگی خانواده شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جای خالی کتابخانه


خانواده های بسیاری دریافته اند که در نظر گرفتن جایی در خانه برای کتابخانه ی خانوادگی به آن ها کمک می کند تا خواندن، بخشی از زندگی خانواده شود.

کتابخانه

یک کتابخانه ی خانگی لازم نیست استادانه یا پر هزینه ساخته شود تا بتواند تجربه های خواندن پر بار فراهم کند کتاب های پر زرق و برق، لزوماً بهترین روش برای تسخیر تخیل کودک نیستند کتابخانه ی خانوادگی خوب نیازمند کمی زمان و مکان است زمان برای پیدا کردن موضوع هایی که تمام سلیقه های متفاوت در خانواده را جلب کند و فضا برای نگهداری و لذت بردن از کتاب ها در اینجا پرسش هایی که ممکن است برای طراحی یک کتابخانه ی خانوادگی به ذهن شما خطور کند مطرح شده اند.

بهترین مکان برای برپایی کتابخانه کجاست؟

خانواده های بسیاری دریافته اند که در نظر گرفتن جایی در خانه برای کتابخانه ی خانوادگی به آن ها کمک می کند تا خواندن، بخشی از زندگی خانواده شود. به جای زیادی نیاز نیست گوشه ای از اتاق با یک قفسه کتاب مبلمان راحت و نور مناسب کافی است.

بزرگی آن چقدر باید باشد؟

گوناگونی کتاب هاست که اهمیت دارد، نه بزرگی کتابخانه به جای تمرکز بر تعداد کتاب ها، علایق و میل و سلیقه ی هر یک از اعضای خانواده را در نظر بگیرید از فرزندان خود بپرسید چه موضوعی را برای خواندن دوست دارند و سعی کنید نویسندگان و موضوع های مورد علاقه ی آن ها را گردآوری و نگهداری کنید. مجموعه ی کوچکی از کتاب ها که آگاهانه در طول زمان گردآوری شده باشد، بهتر از مجموعه ی بزرگی است که ناخوانده باقی بماند.

چگونه باید مجموعه مان را به نمایش بگذاریم؟

به روشی که خواننده را به کاوش کردن فرا بخواند قفسه های کتاب مناسب و محکم ورقه های درون آن و جا مجله ای های روباز جاهای عالی برای نمایش و نگهداری مواد خواندنی هستند صندوق با جعبه های میوه نیز کاربرد خوبی دارند. روش کتابخانه های دیواری از کف تا سقف با درهای شیشه ای ممکم است به دیده زیبا باشد اما خواننده ی جوان را که نمی تواند به کتاب های درون آن دسترسی پیدا کند، دلسرد خواهد کرد اطمینان حاصل کنید که موضوع های خواندنی برای خوانندگان کوچک تر در پایین ترین قفسه ها قرار گیرند ممکن است بخواهید همزمان کتاب ها را با موضوع های مورد علاقه ی فرزندان تان، مانند دایناسورها، مسافرت فضایی و غیره یا بر پایه ی نویسنده های مورد علاقه شان طبقه بندی کنید.

برای نوزادان و کودکان نوپا کتاب های محکم را انتخاب کنید که در دستان آن ها ناب بیاورند. برای نمونه کتاب های مقوایی، که صفحه هایی فشرده و سخت دارند، به راحتی ورق می خورند و تمیز می شوند

چه نوع منابع خواندنی را باید در کتابخانه ی خانواده بگنجانیم؟

تقریباً هر نوع موضوعی در کتابخانه ی خانوادگی قرار می گیرد کتاب هایی با جلد کاغذی و یا جلدهای سخت واژه نامه، اطلس (گیتا شناسی) مجموعه ی ترانه ها، مجله های ویژه ی والدین و بچه ها روزنامه و حتی بروشورهای مربوط به سفارش پستی کالا، همه جایگاه خود را دارند. هنگام گزینش موضوع ها، سن و علایق اعضای خانواده را مد نظر داشته باشید و پیشنهادها و نظرات آن ها را هم جویا شوید مطمئن شوید که برای هر کس در هر سطح از توانایی خواندن، موضوعی وجود دارد.

یک قفسه ی ویژه

کودکان ممکن است بخواهند فضایی جدا از کتابخانه ی خانوادگی برای نگهداری کتاب هایی که مفهوم خاص با ارزش ویژه ی برایشان دارد داشته باشند با تشویق کودکان به گردآوری کتاب های محبوب شخصی شان، به آن ها در ابراز علاقه به کتاب کمک می کنید و نشان می دهید که برای خواندن آن ها احترام قائلید در اینجا نکاتی برای کمک به کودکان در مرتب کردن مجموعه ی شخصی شان ذکر می کنیم:

کتابخانه

محل خاصی برای کتاب های فرزندانتان پیدا کنید اگر اتاق فرزندانتان قفسه ی کتاب با طاقچه ندارد می توانید از یک جعبه یا سبد یا دیگر وسایل محکم استفاده کنید. هر چند بار که ممکن است، به فرزندان تان اجازه دهید کتاب هایی را که می خواهند بخوانند انتخاب کنند و به مجموعه اشان بیفزایند: گردش در محوطه ی بازار با کتاب فروشی برای خرید کتاب می تواند یک فعالیت خانوادگی لذت بخش باشد.

فرزندان تان را به طور مرتب به کتابخانه ببرید: حتی یک کودک که قفسه ای مملو از کتاب های خوب دارد، نیازمند تهیه ی کتاب های جدید و گوناگون است. کودکان تان را به نگهداری کتاب های امانت گرفته شده از کتابخانه شان، در کنار کتاب های شخصی شان و مراقبت از آن ها با همان دقت و علاقه، تشویق کنید. کتابداران کودک می توانند کمک بزرگی در تهیه ی کتاب های پیشنهادی برای کتابخانه ی شما باشند. به فرزندانتان اشتراک مجله یا کتاب هدیه دهید و آن ها را به هدیه دادن کتاب به دیگر اعضای خانواده تشویق کنید.

برای نوزادان و کودکان نوپا کتاب های محکم را انتخاب کنید که در دستان آن ها ناب بیاورند. برای نمونه کتاب های مقوایی، که صفحه هایی فشرده و سخت دارند، به راحتی ورق می خورند و تمیز می شوند.

تعدادی از کتاب ها را به شکلی به نمایش بگذارید که جلد آن ها دیده شود: جلد جذاب می تواند توجه نوباوگان را جلب کند و سبب شود آن ها کتاب را بردارند و نگاهی دزدگی به درون آن بیندازند.

راهنمای کارت خانواده:

این طرح برای خانواده هایی که به نگهداری سوابق عشق می ورزند جالب است. یک جعبه ی بایگانی به همراه کارت راهنما و جدا کننده ها آماده کنید. جدا کننده را بر حسب نوع کتاب هایی که کودکان تان دوست دارند بخوانند طبقه بندی کنید مانند: کتاب های اسرارآمیز (معمایی)، لطیفه، شعر و قصه های تاریخی. کودکان تان را تشویق کنید برای هر کتابی که می خوانند و لذت می برند، کارتی پر کنند و اطلاعاتی همچون عنوان، نویسنده و جایی که کتاب از آنجا گرفته شده و شرح کوتاهی از آن را نیز در اختیارشان قرار دهید ممکن است بخواهند آن ها را ارزشگذاری کنند همچون دو، سه یا چهار ستاره.

ضبط نوار کاست روشی است برای این که کودکان گروه های سنی پایین تر بتوانند از کتاب مورد علاقه شان بارها و بارها لذت ببرند. پدربزرگ ها و مادربزرگ ها، والدین، برادران و خواهران بزرگ تر می توانند داستان ها را برای کودکان خانواده ضبط کنند

کتاب های خانگی (کتاب های دست ساز)

بیشتر کودکان از نمایش داستان های اولیه شان شعرها و نقاشی هایی که در کتاب های خانگی کشیده اند، لذت می برند آن ها می توانند در دفترچه های سفید یا دفتر یادداشت ها بنویسند، یا صفحه های آزاد کاغذ را با بند (صحافی)، گیره ی کاغذ، یا روبان های بافته شده که از سوراخ های حاشیه ی کاغذها رد شده اند را کنار یکدیگر قرار دهند. کتاب های خانگی هم چون دیگر کتاب های با ارزش در قفسه ی کتاب نگهداری می شوند این کتاب ها، هدیه های زیبایی برای کتابخانه ی دیگران نیز هستند.

آلبوم های خانوادگی

برخی خانواده ها ممکن است از گردآوری یادداشت های جالب، عناوین مجله ها درباره ی سفر، سرگرمی و ورزش لذت ببرند. آلبوم عکس های خانوادگی مجموعه ی بزرگی را به کتابخانه شما می افزاید، به خصوص برای کودکان سنین پایین تر کودکان بزرگ تر ممکن است از نوشتن عنوان برای عکس ها لذت ببرند.

کتابخانه

بر چسب های کتاب

کودکان به کتاب هایشان افتخار می کنند و از مشخص کردن کتاب به عنوان دارایی شان لذت می برند. به آن ها اجازه دهید روی یک تکه کاغذ کوچک مربع شکل، چند کلمه چاپ کنند. مانند: «این کتاب متعلق به زهرا است»، یا «از کتابخانه ی خانواده احمدی». پس از تزیین برچسب های آن ها، کودکان شما می توانند آن ها را داخل جلد کتاب های مورد علاقه شان بچسبانند اگر بخواهید به تمامی کتاب ها در مجموعه خانوادگی شان برچسب بزنند یک برچسب را طراحی کنید و از روی آن کپی بگیرید.

نشان لای کتاب

مجموعه ی خوبی از نشان های رنگی کتاب، که در یک شیشه ی دهان گشاد قرار گرفته اند، پاداش جذابی است برای خوانندگان جوانی که مجبور به کنار گذاردن کتاب یا توقف کتاب خوانی هستند اما تصمیم دارند دوباره کتاب را بردارند و تمام کنند مطمئن شوید که جای نگهداری نشان های خانگی که بچه ها با شخصیت ها و برچسب ها و نشان های مورد علاقه شان تزیین کرده اند مطمئن و امن است.

ثبت کتاب

ضبط نوار کاست روشی است برای این که کودکان گروه های سنی پایین تر بتوانند از کتاب مورد علاقه شان بارها و بارها لذت ببرند. پدربزرگ ها و مادربزرگ ها، والدین، برادران و خواهران بزرگ تر می توانند داستان ها را برای کودکان خانواده ضبط کنند، با کل خانواده می توانند به عنوان شخصیت های یک داستان خاص در آن شرکت کنند. این نیز یک هدیه ی بزرگ است. نوارها را به همراه کتاب ها در قفسه ی کتاب های خانوادگی (کتاب های دست ساز) نگهداری کنید.

هدایا

دوستان و بستگان خود را تشویق کنید در جشن ها به جای اسباب بازی، کتاب و اشتراک مجله هدیه بدهند شما باید بتوانید پیشنهادهای متعدد برای هر کودک در خانواده داشته باشید برای نمونه ممکن است مجله های جالب مناسب، کتابی محبوب از کتاب های کتابخانه، کتاب های جدید یک مجموعه، یا کتاب هایی از یک نویسنده ی محبوب را پیشنهاد دهید.

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع : بشری خانواده