تبیان، دستیار زندگی
استیضاح وزیر ورزش در این اوضاع خاص اقتصادی خود جای تامل داشت که در نهایت با اولویت بودن همین اوضاع این استیضاح نهایتا منتفی شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استیضاح وزیر ورزش منتفی شد


استیضاح وزیر ورزش در این اوضاع خاص اقتصادی خود جای تامل داشت که در نهایت با اولویت بودن همین اوضاع این استیضاح نهایتا منتفی شد.

وزیر ورزش-محمدعباسی

«استیضاح در دستور کار است»، «استیضاح منتفی است»، «استیضاح ادامه مییابد»، «امضاهای استیضاح از حد نصاب افتاده است» و ..... ، در یک ساعت اولیه جلسه علنی امروز، آنقدر این جملات تکرار شد که اگر شنونده مستقیم رادیو - پخش مستقیم مذاکرات مجلس- نبودید، متوجه نمی شدید علت چیست. در ابتدای جلسه علنی که سر و صدای زیادی در صحن علنی شنیده می شد و برخی بر امضای خود پافشاری کرده و برخی با تجمع در جایگاه هیات رئیسه خوستار بازپس گیری امضای خود بودند. رئیس مجلس هم گفت: برخی دوستان به دلیل اینکه در شرایط اقتصادی موجود، این استیضاح در اولویت نیست، خواستار باز پس گیری امضاهایشان هستند. استیضاح کنندگان که این سخن رئیس مجلس را به منزله نقض بی طرفی او می دانستند با این رویکر لاریجانی مواجه شدند که گفت: اگر امضاها نصاب دارد، این استیضاح در دستور خواهد بود. بازپس گیری امضاها هم باید کتبا اعلام شود.

وزیر وارد مجلس شد

محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان صبح امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

دقایقی پس از آغاز سخنان حسن كامران اولین سخنران جلسه استیضاح، وزیر ورزش و جوانان وارد جلسه علنی مجلس شد.

پیش از این پیش‌بینی می‌شد استیضاح وزیر ورزش در دقایق اولیه جلسه علنی منتفی شود كه با اصرار یازده نماینده، استیضاح رسما آغاز شد.

من محورهای استیضاح را مطالعه کردم و آمادگی دارم که با استیضاح کنندگان صحبت کنم تا ابهامات آنها رفع شده و مشکلات مرتفع شود. من منتفی شدن استیضاح را به منزله عدم پاسخگویی نمی”‹دانم و همچنان در خدمت نمایندگان خواهم بود

به گزارش ایسنا، افشارزاده دبیر كمیته ملی المپیك و روسای برخی فدراسیون‌های ورزشی نیز در جلسه علنی صبح امروز در جایگاه میهمانان حضور یافتند.

در خلال سخنان حسن كامران اولین سخنران جلسه استیضاح وزیر ورزش و جوانان، علی لاریجانی رییس مجلس اعلام كرد كه با پس گرفتن امضای "حلیمه عالی"، تعداد استیضاح‌كنندگان به زیر 10 نفر رسیده بنابراین استیضاح منتفی است اما دقایقی بعد با اضافه شدن یك نفر دیگر به جمع استیضاح‌كنندگان، استیضاح مجددا از سر گرفته شد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: آقای جهانگیرزاده مسئول استیضاح هست و طبق اعلام ایشان، تعداد امضای استیضاح‌كنندگان به زیر 10 نفر رسیده لذا استیضاح در حال حاضر امكان‌پذیر نیست البته تا زمان آغاز سخنرانی كامران از نصاب نیفتاده بود اما همین حالا یكی دیگر از نمایندگان امضای خود را پس گرفته است.

اعلام منتفی شدن استیضاح با استقبال اكثریت نمایندگان مواجه شد اما اعتراض حسن كامران را در پی داشت.

وی كه همچنان در جایگاه سخنران قرار داشت، گفت: وقتی جلسه استیضاح شروع شده نمی‌توان استیضاح را منتفی اعلام كرد این بدعتی برای مجلس است و من برای خودم و شما متاسفم.

دقایقی بعد با اضافه شدن یكی دیگر از نمایندگان به جمع استیضاح‌كنندگان وزیر ورزش، استیضاح عباسی مجددا از سر گرفته شد و رییس مجلس اعلام كرد كه از این پس دیگر امكان پس گرفتن یا اضافه شدن امضا وجود ندارد

اما چند دقیقه بعد بار دیگررییس مجلس شورای اسلامی اعلام كرد كه تعداد امضاكنندگان استیضاح وزیر ورزش و امور جوانان از حد نصاب كمتر شده و به همین دلیل این استیضاح منتفی است.

در ابتدای جلسه علنی که سر و صدای زیادی در صحن علنی شنیده می”‹شد و برخی بر امضای خود پافشاری کرده و برخی با تجمع در جایگاه هیات رئیسه خوستار بازپس”‹گیری امضای خود بودند

در خلال صحبت‌های حاجی، یكی از استیضاح‌كنندگان وزیر ورزش و امور جوانان گفت: طبق گزارش داده شده به من، باز هم این استیضاح از عدد افتاده است یعنی برخی آقایان به هیات رییسه مراجعه كرده و عنوان نمودند كه به دلیل شرایط اقتصادی كشور می‌خواهند استیضاح را پس بگیرند. تلقی آنها این است كه شرایط اقتصادی كشور ایجاب می‌كند كه این موضوع اولویت‌دار نباشد.

وی افزود: آقای جهانگیرزاده (عضو هیات رییسه) به من گفت كه استیضاح پس گرفته شده و عدد نداریم، در این شرایط از لحاظ آیین‌نامه‌ای یك نفر از منتخبان استیضاح‌كننده از بین 10 نفر امضاكننده موجود می‌تواند پنج دقیقه صحبت كرده و بحث را خاتمه دهد.

عباسی وزیر ورزش شد

اما این رویکرد رئیس مجلس در اداره جلسه امروز با انتقادات و تذکراتی روبرو شد. از جمله احمد توکلی که خطاب به لاریجانی گفت: شما خودتان گفتید که دیگر کسی برای افزایش یا کاهش امضاها به هیات رئیسه مراجعه نکند. پس چرا حرفتان را پس گرفتید؟ رئیس مجلس هم گفت که نظرش ارشادی بوده و نمی”‹توانسته مانع از انجام وظایف نمایندگان شود.

من مخلص نمایندگان هستم!

محمد عباسی پس از استماع سخنان سه نفر از استیضاح کنندگانش –کامران، حاجی و عثمانی- با تشکر از تصمیم نمایندگان در بازپس گیری امضایشان از استیضاح وی، گفت: هیچ کس نمی گوید که مشکلی نیست. من می دانم که برخی امضا کنندگان صادقانه به دنبال اصلاح مشکلات بودند. ما وزارتخانه جدید هستیم، خواهش می کنم کمک کنید تا مشکلات مرتفع شود. وزیر ورزش که می گفت از توصیه های نمایندگان استقبال می کند، ادامه داد: من محورهای استیضاح را مطالعه کردم و آمادگی دارم که با استیضاح کنندگان صحبت کنم تا ابهامات آنها رفع شده و مشکلات مرتفع شود. من منتفی شدن استیضاح را به منزله عدم پاسخگویی نمی دانم و همچنان در خدمت نمایندگان خواهم بود. در حالیکه سخنان وی با فریاد احسنت برخی نمایندگان همراه شد، عباسی در واکنش به اظهارات کامران گفت: برای مردم نگران کننده می شود که ما در کیش جلسه ای داشته ایم و سکه داده ایم! ایشان بدانند که یک سمیناری بوده و اینگونه نبوده است. اینکه می گویید کسانی از همشهری های من به وزارت ورزش آمده اند هم صحیح نیست. من فقط دو تن از فرزندان شهدا را به وزارتخانه معرفی کرده ام. عباسی افزود: مردم را درگیر مسائلی نکنیم که صحت ندارد. من مخلص شما هم هستم ولی مردم را نگران نکنید. من از نمایندگانی که امضایشان را پس گرفتند هم تشکر و قدردانی می کنم و مخلص آنها هم هستم. وی در پایان از اعضای هیات رئیسه هم تشکر ویژه کرد. لاریجانی هم پس از سخنان وزیر ورزش گفت: دغدغه اصلی استیضاح کنندگان این بود که اگرچه ایرادهایی در این وزارتخانه هست، اما اولویت اصلی کشور را مسائل اقتصادی می”‹دانیم. برای همین هم امضاهایشان را پس گرفتند تا ابتدا به مسائل اقتصادی کشور پرداخته شود.

فرآوری: عطاالله باباپور
بخش سیاست تبیان

منبع :خبر آنلاین/ ایسنا