تبیان، دستیار زندگی
مراسم رونمایی از طرح های تولید صنعتی و تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی فناوری نانو با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری انجام شد. در این نمایشگاه از هفت طرح صنعتی و تجهیزات فناوری نانو رونمایی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همراه با نمایشگاه فناوری نانو


مراسم رونمایی از طرح های تولید صنعتی و تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی فناوری نانو با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری انجام شد. در این نمایشگاه از هفت طرح صنعتی و تجهیزات فناوری نانو رونمایی شد.


این طرحهای صنعتی عبارتند از: تولید صنعتی فیلترهای نیروگاهی ارتقاء یافته با فناوری نانو الیاف، تولید صنعتی پودر نانو سیلیس با کاربرد در صنایع ساختمان، لاستیک و رنگ، تولید صنعتی نخ های پلی آمید ضد باکتری و پایلوت تولید اشیاء نانو فیلتراسیون برای بکارگیری در تصفیه آب.

همچنین تجهیزات فناوری نانو که در این مراسم رئیس جمهور از این تجهیزات رونمایی کرد عبارتند از: دستگاه اسپکتروسکوپی زمان پرواز، سیستم برش نگاری فلورسنت مولکولی و دستگاه آنالیز حرارتی تفاضلی.

همراه با نمایشگاه فناوری نانو

دستاورد تازه فناوران ایرانی درصنعت ساختمان: سطوح ساختمان بافناوری نانو ضد آب می‌شود

آب‌بند‌سازی و محافظت طیف عظیمی از سطوح ساختمانی و صنعتی یکی از دغدغه‌های شركت‌های ساختمانی به شمار می‌رود. محققان یك شركت نانوفناوری ایرانی، با حضور در بخش ساختمان پنجمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو، محصول مایعی بر پایه آب ارائه داده‌اند که این مشکل را برطرف کرده است.

همراه با نمایشگاه فناوری نانو

به گفته محققان، از آنجایی که ویسکوزیته این محصول بسیار شبیه به آب است، به راحتی می‌تواند به منافذ مویینه‌ای که مواد پلیمری یا الاستومری راهی در آن ندارند نفود کند. استفاده از ترکیبات بر پایه فناوری نانو، کارایی و طول عمر بالا و حداقل تغییرات ظاهری را باعث می‌شود. در واقع در حالی که یک لایه بازدارنده در برابر نفوذ آب بر روی سطح ایجاد می‌کند، آب موجود در سطح زیرین به دلیل وجود فشار مویینگی منفی امکان تبخیر پیدا کرده و با این مکانیسم مانع از ایجاد ترک، تورم و یا اعوجاج در سطح می‌شود.

از آنجایی که ذرات نانو زنجیره‌های پلیمری تشکیل نمی‌دهند، سطوح اصلاح شده با این محصول، دوام خوبی پیداخواهد کرد به شکلی که حتی پس از 8 سال تا 95 درصد از فعالیت خود را حفظ می‌کنند. سطوح مذکور مقاومت بیشتری در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید دارند و به همین دلیل دچار پدیده زردشدگی نخواهند شد.

از یخچال ضدباکتری تا فرش ضد لک؛ «خانه نانویی» در جشنواره نانو

در خانه نانویی مستقر در پنجمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو، تأثیرات فناوری نانو بر تمام بخش‌های یک ساختمان از جمله دوام، مقاومت، طراحی نما و طراحی داخلی به نمایش گذاشته شده است و این امر اقبال روزافزون به استفاده از این فناوری در صنعت ساختمان را توجیه می‌کند.

همراه با نمایشگاه فناوری نانو

از نمونه‌های فناوری نانو که در این خانه به کار رفته است، می‌توان به رنگ عایق حرارت، رنگ ترک، پرده‌ و مبل ضد لک و آب، پوشش ضد رطوبت، یخچال و ماشین لباس‌شویی ضدباکتری، شیشه‌های دوجداره کم گسیل و دستگاه تصفیه هوا اشاره کرد که مجموع این دستاوردها در چهار بخش اتاق خواب، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و سالن نشیمن به نمایش گذاشته شده است.

تجربه آرامش با فناوری نانو

از جمله کاربردهای فناوری نانو که در اتاق خواب خانه نانویی به نمایش گذاشته شده است می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

**تشک تخت خواب ضد باکتری؛ تشک‌های ضد باکتری با استفاده از پوشش‌های نانوذره‌ای از جمله نانوذرات نقره و کامپوزیت تولید می‌شوند.

همراه با نمایشگاه فناوری نانو

** رنگ ترک؛ این رنگ ترکیبی از افزودنی‌های مختلف نانو ذرات و پلیمر بوده که نقش مۆثری در ایجاد ترک در رنگ‌ها دارند.

**  رنگ ضد باکتری؛ با استفاده از نانوذرات نقره و ترکیبات مکمل به دست می‌آید.

** رنگ فوتوکالیستی ضد کثیفی؛ پس از تابش نور آفتاب ذرات چربی و لک روی سطح رنگ تجزیه شده و با شستشوی مختصر، سطح تمیز می‌شود.

آشپزخانه‌ای از جنس نانو

کاربردهای فناوری نانو ارائه شده در آشپزخانه خانه نانویی هر بازدیدکننده‌ای را تشویق به آشپزی در این خانه می‌کند. از جمله این موارد به قرار زیر است:

از نمونه‌های فناوری نانو که در این خانه به کار رفته است، می‌توان به رنگ عایق حرارت، رنگ ترک، پرده‌ و مبل ضد لک و آب، پوشش ضد رطوبت، یخچال و ماشین لباس‌شویی ضدباکتری، شیشه‌های دوجداره کم گسیل و دستگاه تصفیه هوا اشاره کرد که مجموع این دستاوردها در چهار بخش اتاق خواب، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و سالن نشیمن به نمایش گذاشته شده است

** یخچال و ماشین لباس‌شویی ضدباکتری؛ حاوی نانوکامپوزیت‌های ضدباکتری پایه پلیمری بوده و باعث از بین بردن باکتری محیطی، کاهش عوامل بیماری‌زا و افزایش ماندگاری محتویات و میوه‌ها می‌شود.

** هود، اجاق گاز، کابینت، سینک‌، ظرفشویی ضد لک و کثیفی؛ با اعمال مشتقات سیلیس، سطح اصلاح شده و خواص ضد لک و آب به مقدار قابل توجهی بهبود یافته و اثر لک و کثیفی را از سطح دفع می‌کند.

** دستگاه تصفیه آب؛ استفاده از نانوغشاهای پلیمری موجب حذف آلاینده‌های موجود در آب می‌شود.

همنشینی با فناوری نانو

در سالن نشیمن این خانه کاربردهای زیر به نمایش گذاشته شده است:

همراه با نمایشگاه فناوری نانو

**  شیشه‌های کم گسیل؛ لایه نانومتری روی سطح شیشه باعث بازتاب قابل توجه امواج مادون قرمز و ماوراءبنفش می‌شود.

**  رنگ عایق حرارت؛ این رنگ حاوی نانوساختارهای هواژل بوده و باعث کاهش انتقال حرارت از محیط گرم به سرد شده و از خوردگی و حریق محافظت می‌کند.

** دستگاه تصفیه هوا؛ عملکرد این دستگاه بر پایه خواص فوتوکاتالیستی نانوذرات تیتانا است.

** پرده، مبل و فرش ضد آب و لک؛ با استفاده از نانوذرات و ترکیبات پایه سیلیس خواص لوتوس روی سطح منسوج ایجاد می‌شود.

فناوری نانو در کنار بهداشت و سلامت خانواده

از جمله کاربردهای فناوری نانو به نمایش گذاشته شده در سرویس بهداشتی این خانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

** کاشی و آیینه ضدلک و آب؛ با اعمال مشتقات سیلیس، سطح اصلاح‌شده و خواص ضد لک و آب به مقدار قابل توجهی بهبود می‌یابد.

** لوله بی‌صدای فاضلاب؛ لوله‌های بی‌صدای فاضلاب از سه لایه تشکیل شده است که لایه وسط آن از نانوکامپوزیت پلیمری ساخته شده است.

همراه با نمایشگاه فناوری نانو

** کفپوش اپوکسی آنتی‌استاتیک؛ با استفاده از نانوذرات سرامیکی و سیلیسی خواص ضداستاتیکی پوشش‌های آپوکسی بهبود یافته و تجمع بار الکتریکی سطح به شدت کاهش می‌یابد.

** چینی بهداشتی؛ استفاده از نانوذرات نقره و ترکیبات مکمل باعث از بین بردن باکتری و بوهای نامطبوع می‌شود.

بازدید از خانه نانویی در ایام جشنواره:

علاقمندان می توانند تا 17 مهرماه همه روزه از ساعت 9 صبح تا 7 بعد از ظهر در محل پنجمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو واقع در نمایشگاه بین‌المللی تهران، سالن خلیج فارس، طبقه اول از خانه نانویی بازدید كنند.

فرآوری: راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: ایسنا، مهرنیوز