اگر با پول خمس نداده لباس احرام بخریم!
حج، یک بسیج از همه جا و از هر نژاد و ملیّت، یک گرد همایی علیه ملى گرایى و مرزهاى مصنوعى میان انسانها، علیه تفرقه، و امتیازات پوچ، علیه كفر و شرك، یک تجمع براى اعلام برائت و اظهار تنفر از دشمنان خدا و طرد شیطان.
اگرچه وقایع و اعمال و نسك حج به ظاهر از هم جدا هستند، اما مطالعه دقیق آن نشانگر دقایق آداب سیر طلب و حضور مراسم حب و عشق و اخلاص و بالاخره بیرون آمدن از مقامات دانیه و پیوستن به مقامات عالیه است كه هرچه بیشتر در آن دقت شود حقائق تازه تر و نكات لطیف تر عاید انسان میگردد. (المیزان ج 1)
از این رو خداوند متعال هم برای فراهم شدن این سیر بندگی و رسیدن به مقام قرب و حضور الهی و زیارت كعبه حقیقی، به حضرت ابراهیم خلیل الرحمن و اسماعیل ذبیحالله ماموریت دادند كه حریم خانهاش را از هر چیزی كه مانع این سیر و سلوك معنوی باشد، پاكسازی نمایند (بقره /125) تا زائران الهی در خانهاش صرفا به او بیندیشند و دور او طواف نمایند و از ظلمت ماسوی الله رهایی یابند تا بتوانند در خانه عشق مهمان او شوند و آماده ملاقات با یگانه معبود عالم هستی گردند. چنان كه همین ماموریت با همین هدف در سوره حج به گونهای روشن تر و دقیق تر بیان شده است:
قرآن در این زمینه میفرماید:
به خاطر بیاور زمانی را كه محل خانه كعبه را برای ابراهیم آماده ساختیم و به ابراهیم گفتیم كه این خانه را كانون توحید كن و چیزی را شریك من قرار مده و خانهام را برای طواف كنندگان و قیام كنندگان و ركوعكنندگان و سجدهگزاران پاك گردان.
«واذا بوانا لابراهیم مكان البیت ان لا تشرك بی شیئا و طهر بیتی للطائفین و العاكفین و الركع السجود. » (حج /26)
مراد از آماده ساختن كعبه برای ابراهیم این است كه آن جا مرجع عبادت خدا قرار داده شود تا بندگان آن جا را خانه عبادت قرار بدهند، نه این كه ابراهیم آن مكان را محل سكنی و زندگی خود قرار دهد. از این رو خداوند متعال این خانه را به خودش نسبت داد و فرمود «بیتی» تا اعلان كند كه این خانه، كانون توحید و مختص عبادت خداست و هیچ چیز نباید شریك خداوند قرار داده شود و هدف دیگر این بوده كه ابراهیم برای كسانی كه قصد خانه خدا نمودهاند عبادتی را تشریع كند كه خالی از هرگونه شائبه شرك باشد
مرحوم علامه طباطبائی در توضیح آیه میفرماید:
مراد از آماده ساختن كعبه برای ابراهیم این است كه آن جا مرجع عبادت خدا قرار داده شود تا بندگان آن جا را خانه عبادت قرار بدهند، نه این كه ابراهیم آن مكان را محل سكنی و زندگی خود قرار دهد. از این رو خداوند متعال این خانه را به خودش نسبت داد و فرمود «بیتی» تا اعلان كند كه این خانه، كانون توحید و مختص عبادت خداست و هیچ چیز نباید شریك خداوند قرار داده شود و هدف دیگر این بوده كه ابراهیم برای كسانی كه قصد خانه خدا نمودهاند عبادتی را تشریع كند كه خالی از هرگونه شائبه شرك باشد. (المیزان ج 14)
پس از این توضیح کوتاه چند استفتاء را در باب مسائل مربوط به حج مرور می کنیم:
سوال: آیا زنها در حال احرام مى توانند جوراب بپوشند یا بایستى روى پاى آنان مثل مردان باز باشد؟
جواب: حرمت پوشیدن پا مخصوص مردان است و براى زنان پوشیدن پشت پا جایز است.
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله)
سۆال :اگر مكلف فراموش كرد كه براى حج تمتع مُحرم شود و یا به حكم وجوب آن جاهل بود و تنها پس از وقوف در عرفات یا مزدلفه، متوجه خطاى خود گشت، در این حال تكلیفش چیست؟
جواب: اگر در عرفات یادش آمد كه مُحرم نشده است و یا حكم مسأله را دانست و توانست به مكه بازگردد و از آن جا مُحرم شود، واجب است كه چنین كند و اگر به دلیل تنگى وقت یا عذرى دیگر نتوانست به مكه بازگردد، از همان جا كه هست مُحرم شود و حجش صحیح است. همچنین اگر هنگام وقوف در مزدلفه به یاد آورد و یا حكم مسأله را دانست، از همان جا مُحرم شود، گرچه بتواند به مكه بازگردد و از آن جا مُحرم شود.
آیة الله سیستانی(دام ظله)
سوال: اگر حاجی لباس احرام را با پول خمس نداده خریده باشد، احرام او صحیح است یا خیر؟
جواب: اگر معامله به عین پول خمس نداده انجام نشده است و به ذمه باشد، تصرف در آن جایز است.
آیة الله صافی(دام ظله)
فرآوری: آمنه اسفندیاری
بخش احکام اسلامی تبیان
منابع:
پایگاه اطلاع رسانی مراجع عظام: آیة الله مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، سیستانی
ناصر شكریان- مجله معرفت، ش 12
حج ـ محسن قرائتی