تبیان، دستیار زندگی
مواد مخدر به صورتی خاموش و خزنده و با زهری كشنده و مخرب در كوچه پس كوچه های شهر، بخش و روستاها وارده شده و با پهن كردن دام خود، در انتظار طعمه های جدیدی است تا با گرفتاری در دام اعتیاد، آنها را به ورطه سقوط ، تباهی و انحراف بكشاند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناقوس مرگ درسالن‌های ورزشی


مواد مخدر به صورتی خاموش و خزنده و با زهری كشنده و مخرب در كوچه پس كوچه های شهر، بخش و روستاها وارده شده و با پهن كردن دام خود، در انتظار طعمه های جدیدی است تا با گرفتاری در دام اعتیاد، آنها را به ورطه سقوط ، تباهی و انحراف بكشاند.

این پدیده شوم و نكبت بار تنها در راستای بی هویت كردن جوانان و ایجاد انحراف عمیق در فكر و اندیشه فرد به منظور دستیابی قدرت های بزرگ به اهداف و مطامع شوم و سلطه گرانه خود، درحال گسترش است.

اعتیاد-بدنسازی

تعریف امروز از "سوداگران مرگ" به عنوان اهداكنندگان اعتیاد و نیستی با تعریف دیروز متفاوت است. امروز با استفاده از شیوه های نوین و  با تغییر الگوهای مصرف ازمواد مخدر سنتی به مواد صنعتی، شتاب زیادی برای دستیابی به اهداف خود داده اند.

مخدرهای امروزی لزوما آن بسته‌های كوچك كثیف كه مخفیانه رد و بدل می‌شد، نیست و فروشندگانش نیز در اذهان عموم شاید به عنوان یك قاچاقچی تعبیر نشوند، محصولات افیونی امروزی توسط افرادی با ظاهری موجه و فریبنده و در مكان‌هایی لوكس و گرانقیمت با وعده‌هایی وسوسه كننده در قالب كرم و پودرهای بدنسازی و عطر و ادكلن‌ و شكلات و آدامس و ... ارایه می‌شود.

شادابی و جوانسازی پوست، لاغری در خانم‌ها، افزایش قوای جسمی مردان، از بین بردن بودی بد دهان و صدها ادعای دروغین دیگر كه البته برای مخاطب بسیار جذاب است، ارمغان نامیمون سوداگران امروزی است كه نهایتا جز "اعتیاد" این بلای خانمان‌سوز، ثمر دیگری ندارد. البته این سوداگران مدعی درمان قطعی اعتیاد آن هم در مدت زمانی كوتاه مثلا 5 تا 7 روزه هم هستند؛ درمانی كه خود سرآغاز اعتیاد به موادی سنگین‌تر است.

سوداگران مرگ امروزی كه بر ماشین‌های مدل بالا سوارند، لباس‌های مارك‌دار و به اصطلاح امروزی می‌پوشند و با ظاهری زیبا، خوش اندام و فریبنده سعی در جلب اعتماد افراد دارند، برای فروش محصولات مرگبارشان خود را به عنوان الگو مطرح می‌كنند و آرایشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی برایشان از مهم‌ترین مكان‌ها در جذب مخاطب‌ است.

دكتر فیروزه جعفری، رییس اداره پیشگیری، درمان و كاهش آسیب وزارت بهداشت، نسبت به مصرف مواد خوراكی، آرایشی و بهداشتی قاچاق و احتمال زیاد استفاده از تركیبات محرك در این مواد هشدار داد و گفت: تمام محصولات با مارك‌های خارجی كه تاییدیه وزارت بهداشت را ندارند و به صورت قاچاق وارد كشور می‌شوند اعم از پاستیل‌، شكلات‌، آدامس، عطر، ادكلن و ... می‌توانند مورد تردید باشند. سردسته این مواد در میان مواد خوراكی، پاستیل‌ها، نوشابه‌های انرژی زا و شكلات‌ها هستند و البته انواع اسپری‌های خوشبو كننده دهان، آدامس‌ها و قرص‌های مكیدنی هم در این زمینه مطرح هستند. هر چند ممكن است گاهی میزان مواد محرك به كار رفته در آنها كم باشد اما همین میزان هم راهی است كه فرد را با بو و طعم مواد آشنا كرده و بایولوژی مغز را آماده می‌كند كه در آینده به سمت مصرف مواد بیشتر حركت كند.

شادابی و جوانسازی پوست، لاغری در خانم‌ها، افزایش قوای جسمی مردان، از بین بردن بودی بد دهان و صدها ادعای دروغین دیگر كه البته برای مخاطب بسیار جذاب است، ارمغان نامیمون سوداگران امروزی است كه نهایتا جز "اعتیاد" این بلای خانمان‌سوز، ثمر دیگری ندارد

خانواده‌ها باید هوشیار باشند كه فرزندان‌شان با چه افرادی رفت و آمد دارند و این افراد تا چه حد معیارهای فرهنگی آن خانواده را رعایت می‌كنند، افرادی كه چنین موادی را عرضه می‌كنند خود را با گروه هدف متناسب می‌كنند و در این مسیر مبحث social marketing را به خوبی مد نظر دارند؛ به این معنا كه اگر گروه هدف عرضه مواد زنان هستند، احتمالا این عرضه توسط زنانی با ظاهری فریبنده، خوش هیكل، زیبا و در سالن‌های ورزشی و آرایشگاه‌ها عرضه می‌شود و سعی می‌كنند از این طریق هم اعتماد فرد را جلب كنند و هم خود را به عنوان یك الگو نشان دهند.

اعتیاد

در گروه هدف نوجوانان نیز افرادی از میان دوستان یا كسانی كه چند سال از خودشان بزرگ‌ترند انتخاب می‌شوند كه با استفاده از ماشین‌های مدل بالا و لباس‌های امروزی مارك‌‌دار طرح رفاقت می‌ریزند، دوستی ایجاد می‌كنند و مدعی می‌شوند كه اگر می‌خواهی مانند ما شوی راهش آن است كه فلان پودر و فلان ماده را مصرف كنی.

بر این اساس این موضوع مهم است كه چه كسی این مواد را عرضه می‌كند؛ چرا كه واقعیت آن است كه هر روز یك ماده جدید وارد بازار می‌شود و اگر قرار باشد با ورود هر ماده جدید، آموزش‌ها نیز از سر گرفته شود همچنان در نقطه صفر درجا خواهیم زد. در مجموع افرادی كه ادعاهایی خارج از شرایط فرهنگی و خانوادگی دارند، كسانی هستند كه باید به آنها شك كرد و ممكن است عرضه كننده مواد باشند.

اعتیاد با طعم آدامس، نوشابه، خوشبوكننده دهان و ... مبحث مواد و وسعت بالای این مواد به عنوان   "دروازه‌ای اعتیاد" در نوجوانان، بسیار مورد تاکید است. این مواد معمولا از طرقی مانند آدامس‌ها، نوشابه‌ها، مواد خوشبو كننده دهان و ... ارایه می‌شوند و كنترل‌شان بسیار مشكل است. از طرف دیگر با این مواد به عنوان داروها و مواد قاچاق برخورد می‌شود و لزوما به عنوان مواد مخدر با آنها برخورد نمی‌شود.

گیاه "ماهوانگ" به عنوان یكی دیگر از مواد دروازه‌ای اعتیاد است."ماهوانگ" نام چینی "افدرین" است كه در بسیاری از عطاری‌ها عرضه می‌شود. این درحالیست كه عرضه افدرین در داروخانه تنها با نسخه پزشك و در تعداد محدود ارایه می‌شود

شیوع مصرف چنین موادی زیاد است و حتی ممكن است ناآگاهانه در فروشگاه‌های معتبر هم عرضه ‌شوند، البته این مواد دروازه‌ای، وابستگی هم ایجاد می‌كنند؛ به طوری كه از سنین پایین فرد را هر چند به مقدار كم با مواد آشنا می‌كنند و همین موضوع سبب می‌شود تمایل فرد به این مواد به مرور زمان بیشتر شود. مستندات نشان می‌دهند كه وقتی فردی از طریق "ماری جوآنا" محرك مصرف می‌كند به تدریج به سمت شیشه و مصرف تزریقی هروئین حركت می‌كند و این پروسه ممكن است همچنان ادامه یابد.

مصرف  نوشابه‌های انرژی‌زا بویژه در كودكان جز آن كه ممكن است در سلامت جسمی‌شان تاثیر داشته باشد، می‌تواند زمینه‌ساز مصرف مواد محرك در آینده نیز باشد.

اعتیاد-قرص

وقتی ناقوس مرگ در سالن‌های ورزشی وآرایشگاه‌ها طنین انداز می‌شود... عرضه مواد بدنسازی در باشگاه‌های ورزشی و كرم‌ها و مواد عرضه شده در آرایشگاه‌ها برای جوانسازی و شادابی پوست و خطر بروز علایم مصرف مواد محرك ، از دیگر موارد مهم مورد اشاره است. مواد بدنسازی نیز ویژگی‌های خاص خود را دارند؛ هر چند گزارش مستندی درباره بروز علایم مصرف مواد محرك به دنبال مصرف مواد بدنسازی ارایه شده در باشگاه‌ها موجود نیست، اما گزارش‌های بسیاری داریم مبنی بر آن كه به نظر می‌رسد مصرف كنندگان مواد بدنسازی در باشگاه‌ها پس از مدتی دچار علایم مصرف مواد محرك می‌شوند؛ از علایم سرخوشی، هذیان و توهم گرفته تا علایم شدید پرخاشگری و سایكوز. حتی در مواردی گزارش‌های منجر به مرگ هم داشته‌ایم. بنابراین باشگاه‌های بدنسازی هم برای زنان و هم برای مردان از جمله مواردی است كه باید مراقب بود؛ در مردان برای افزایش انرژی و بدنسازی و در زنان برای لاغری.

قرص‌ها و پودرهای لاغری با ادعاهایی عجیب نظیر 10 كیلو كاهش وزن در طول یك ماه مطرح می‌شوند، نباید شك كرد كه چنین تركیباتی حتما محرك دارند. كرم‌ها و موادی نیز كه برای جوانسازی و شادابی پوست عرضه می‌شوند همه حاوی مواد محرك هستند.

تمام محصولات با مارك‌های خارجی كه تاییدیه وزارت بهداشت را ندارند و به صورت قاچاق وارد كشور می‌شوند اعم از پاستیل‌، شكلات‌، آدامس، عطر، ادكلن و ... می‌توانند مورد تردید باشند

نگرانی وزارت بهداشت از عرضه گیاهان و تركیبات محرك در عطاری‌ها گیاه "ماهوانگ" به عنوان یكی دیگر از مواد دروازه‌ای اعتیاد است."ماهوانگ" نام چینی "افدرین" است كه در بسیاری از عطاری‌ها عرضه می‌شود. این درحالیست كه عرضه افدرین در داروخانه تنها با نسخه پزشك و در تعداد محدود ارایه می‌شود. ماهوانگ می‌تواند به مقدار زیادی در عطاری‌ها موجود باشد و تركیبات مختلفی از آن ساخته شود. تمام پودرهای لاغری چینی كه حتی به عنوان پودرهای گیاهی، قرص‌ها و شربت‌های باكلاس شناخته می‌شوند ماهوانگ داشته و محرك دارند. حوزه عطاری‌ها و عرضه تركیبات این چنینی بسیار برای ما اذیت كننده و نگران كننده است؛ چرا كه مصرف مواد محرك با استفاده از چنین گیاهانی آغاز و نهایتا می‌تواند به شیشه بیانجامد.

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع:ایسنا/سایت واضح