تبیان، دستیار زندگی
آیا تا به حال هنگام كار‌كردن با رایانه به مشكل كند كار‌كردن سیستم‌تان برخورد كرده‌اید؟ در بیشتر این موارد وقتی شما به رایانه‌‌ دستوری می‌دهید، سیستم با تاخیر زیادی آن را اجرا می‌كند. این تاخیر به اندازه‌ای است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورود ممنوع!


آیا تا به حال هنگام كار‌كردن با رایانه به مشكل كند كار‌كردن سیستم‌تان برخورد كرده‌اید؟ در بیشتر این موارد وقتی شما به رایانه‌‌ دستوری می‌دهید، سیستم با تاخیر زیادی آن را اجرا می‌كند. این تاخیر به اندازه‌ای است كه می‌توانید تا زمان اجرا شدن این دستور به انجام كارهای دیگر‌تان بپردازید. اگر با چنین مشكلی روبه‌رو شدید احتمالا رایانه‌‌تان به Spyware آلوده شده است.

ورود ممنوع!

در حقیقت Spyware برنامه‌ای است كه به محض واردشدن به سیستم، خود را به سیستم‌عامل می‌چسباند. همین موضوع باعث كمتر شدن عمر سیستم‌عامل‌تان و كاهش قدرت آن می‌شود.

هدف از طراحی برنامه‌های Spyware ردیابی سایت‌های مورد استفاده كاربر، ارسال پیغام‌هایی برای فروش محصولات یا ایجاد ترافیك برای برخی سایت‌هایی است كه این كرم به درون آنها نفوذ كرده است. بر همین اساس و طبق آمار به دست آمده حدود 80 درصد رایانه‌های خانگی دارای چنین برنامه‌ای است. البته اصلا لازم نیست از رایانه‌تان دلسرد شوید؛ پیش از هر تصمیمی ابتدا این مطالب را مطالعه كنید تا بدرستی به راهكارهای مبارزه با این برنامه پی ببرید. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم كه چنین برنامه‌ای به چه شكل روی سیستم‌تان نصب می‌شود، پس از نصب، چه كارهایی می‌كند و در نهایت به چه شكل می‌توانید از شر آن خلاص شوید؟

برخی كاربران به اشتباه Spyware و ویروس را یكی می‌دانند، در حالی كه این دو با یكدیگر متفاوت است. ویروس در حقیقت برنامه‌ای كوتاه است كه كدنویسی شده و تا جایی كه می‌تواند نسخه‌های كپی شده خود را تولید می‌كند. علاوه بر این، ویروس‌ها به طور اتوماتیك نسخه‌های كپی شده خود را از طریق ارتباط بین رایانه‌‌های مختلف انتقال می‌دهد. این برنامه به منظور خراب‌كردن اطلاعات ذخیره شده در فایل‌ها یا ویرانی سیستم‌عامل طراحی شد.

ورود ممنوع!

در حالی كه برنامه Spyware به منظور از بین بردن سیستم‌عامل رایانه‌‌تان طراحی نشده، بلكه برنامه‌ای است كه بدون اجازه وارد سیستم‌تان شده و تغییرات دلخواهش را پیاده می‌كند. بیشتر این برنامه‌ها به منظور نمایش تبلیغاتی خاص برای شما برنامه‌نویسی شده‌ یا این‌كه به منظور نمایش سایت‌ها و آدرس‌های خاص روی جستجوگر‌تان طراحی شده‌ است.

علاوه بر این بسیاری از برنامه‌های Spyware به منظور وارد شدن به سیستم‌عامل ویندوز نوشته شده‌ است، برای نمونه برنامه‌هایی چون Trymedia، Nuvens، Estalive، Hotbar و New.Net.Domain.Plugin همگی به نوعی Spyware هستند.

برنامه Spyware به چه شكل وارد رایانه‌‌تان می‌شود؟

در حقیقت این خود شما هستید كه برنامه Spyware را وارد سیستم‌تان می‌كنید، مثلا با كلیك‌كردن روی دكمه‌ای خاص روی پنجره pop-up، نصب مجموعه‌ای از نرم‌افزار‌ها و راه‌هایی از این دست. این برنامه‌ها ماهیتی دروغین دارد؛ مثلا با فشار دادن دكمه كنسل برای انصراف از نصب برنامه‌ای روی سیستم، برنامه برعكس درخواست شما عمل می‌كند و آن را پنهانی روی سیستم‌تان قرار می‌دهد. در ادامه مطلب به بررسی برخی راه‌هایی كه چنین برنامه‌هایی از آن طریق وارد سیستم‌تان می‌شود، می‌پردازیم.

هدف از طراحی برنامه‌های Spyware ردیابی سایت‌های مورد استفاده كاربر، ارسال پیغام‌هایی برای فروش محصولات یا ایجاد ترافیك برای برخی سایت‌هایی است كه این كرم به درون آنها نفوذ كرده است

اولین راه وارد شدن به سیستم از طریق دانلود به شكل خودكار است، در واقع هنگامی كه یك وب‌سایت یا پنجره pop-up در تلاش است اسپای‌ور را به طور اتوماتیك برایتان دانلود كند با چنین مشكلی مواجه خواهید بود. تنها پیغامی كه ممكن است شما دریافت كنید، یك پیغام بسیار معمولی از جانب جستجوگر‌تان درباره نام نرم‌افزار است. علاوه بر این در چنین پیغامی از شما پرسیده می‌شود آیا تمایل دارید چنین نرم‌افزاری روی سیستم‌تان دانلود شود یا نه؟ ولی چنانچه در قسمت security سیستم‌ حد امنیت مورد نیاز‌تان را پایین تعیین كرده باشید، حتی چنین پیغامی را هم دریافت نخواهید كرد.

ورود ممنوع!

از دیگر راه‌های واردشدن اسپای‌ور به سیستم‌تان گرفتن و دانلود‌ نرم‌افزار از روی یك رایانه دیگر است. برخی از چنین برنامه‌هایی از طریق دانلود‌ برنامه Spyware كه در پس‌زمینه دانلود برنامه اصلی قرار دارد، وارد می‌شود. در بیشتر مواقع چون كاربر فهرست كامل شده فایل دانلود را نمی‌خواند، متوجه دریافت برنامه جانبی قرار داده شده روی فایل اصلی نمی‌شود. پس اگر تصمیم دارید چنین اسپای‌‌وری‌ را دانلود نكنید، بهتر است هنگام دانلود نرم‌افزار‌های مجانی كه روی اینترنت قرار دارد دقت لازم را به خرج دهید. چون چنین برنامه‌هایی بیشتر در كنار خود Spyware به همراه دارند.

راه سوم واردشدن چنین برنامه‌هایی به سیستم‌تان از طریق add-on‌های قرار داده شده روی جستجوگر‌تان است. (چنین برنامه‌هایی در نرم‌افزار‌های جانبی قرار گرفته روی جستجوگر‌ قرار دارد.) مثلا نوار ابزار یا قسمت جستجوی جانبی می‌تواند چنین برنامه‌ای را به همراه داشته باشد.

ورود ممنوع!

البته یك چنین برنامه‌هایی به منظور درست كار‌كردن جستجوگر‌تان حتما باید روی چنین نرم‌افزاری نصب شوند، ولی متاسفانه برنامه ویران‌كننده‌ای را نیز به همراه دارد. نام دیگر برنامه‌های اینچنینی دزدان جستجوگر است؛ زیرا با ورود به سیستم به پایین‌ترین قسمت آن می‌رود و برای بیرون كشیدن‌شان نیاز به انجام كارهای متفاوت است.

و در نهایت آخرین راه واردشدن چنین اسپای‌ورهایی نرم‌افزار‌های از بین برنده است؛ چنین نرم‌افزار‌هایی درصدد است شما را متقاعد كند كه می‌خواهد تمام اسپای‌ور‌های موجود روی سیستم‌تان را پاك كند. در نتیجه شما به آنها اعتماد كرده و دانلود‌شان می‌كنید. اما پس از اجرای برنامه به شما پیغام پاك‌شدن سیستم‌ از هر برنامه مخربی را می‌دهد؛ در حالی كه خود برنامه به شكل بسیار ماهرانه‌ای برنامه Spyware را وارد سیستم‌تان كرده است.

ورود ممنوع!

Spyware‌ها می‌تواند سیستم‌تان را به شكل‌های متفاوتی ویران كند، به طور مثال حداقل كاری كه چنین برنامه‌ای با سیستم‌تان انجام می‌دهد اجرای برنامه Spyware در حین بالا آمدن سیستم‌عامل رایانه‌ است. در صورت اجرای چنین برنامه‌ای بخش عمده‌ای از RAM و پردازشگر سیستم‌تان اشغال می‌شود، این یعنی مدت زمان انجام تمام كارهایتان بیشتر از حد معمول به طول خواهد انجامید. از طرف دیگر می‌تواند در صورت باز بودن جستجوگر‌تان دایم پنجره مورد نظر را ببندد، در نتیجه باید دایم جستجوگر را باز كرده تا به كارتان ادامه دهید.

از طرف دیگر برخی Spyware‌ها بر نمایش نتیجه جستجویتان تاثیر می‌گذارد؛ یعنی چنانچه به دنبال مطلب خاصی باشید، برنامه جانبی اسپای‌ور تنها سایت‌هایی را برایتان نمایش می‌دهد كه خود این برنامه تعیین می‌كند. این یعنی اسپای ور در نمایش نتایج جستجویتان دخالت می‌كند. علاوه بر اینها برخی Spyware‌ها در سیستم‌تان مداخله بیشتری كرده و در نتیجه DLL‌های مورد استفاده رایانه‌تان برای اتصال به اینترنت را تغییر می‌دهد. به این ترتیب رایانه‌تان دیگر نمی‌تواند به اینترنت متصل شود و پیغام Failure را مشاهده خواهید كرد.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: کلیک