تبیان، دستیار زندگی
در هفته سوم مهرماه هر سال، سرپرست سازمان فضایی ایران به مناسبت هفته جهانی فضا نشست های خبری برگزار می کند که در آن به بیان برنامه های آتی فضایی کشور می پردازد. دکتر فاضلی در تازه ترین نشست خبری خود، خبرهای خوشحال کننده ای را درباره برنامه های فضایی ایران
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه‌ترین خبرها از سیمرغ‌های ایرانی


در هفته سوم مهرماه هر سال، سرپرست سازمان فضایی ایران به مناسبت هفته جهانی فضا نشست های خبری برگزار می کند که در آن به بیان برنامه های آتی فضایی کشور می پردازد. دکتر فاضلی در تازه ترین نشست خبری خود، خبرهای خوشحال کننده ای را درباره برنامه های فضایی ایران مطرح کرد.

تازه ترین خبرها از سیمرغ های ایرانی

رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به اهمیت فناوری فضایی از احداث پایگاه فضایی جدید در جنوب شرق كشور خبر داد و گفت: پایگاه پرتابی در منطقه‌ جنوب شرقی کشور که نزدیک ترین نقطه به منطقه استوا بوده و هزینه‌های کمتری را برای پرتاب به کشور متحمل می‌کند احداث خواهد شد.

دكتر فاضلی اظهار كرد: پروژه اعزام انسان به فضا یا مهندسی اعزام حیات به فضا از بهمن ماه 88 با ارسال كپسول زیستی آغاز شده و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها پیش بینی می‌شود كه در دو مرحله پرتاب‌های زیر مداری و مداری اجرایی شود؛ بنابراین در جریان مطالعات تكمیلی آن نیاز به انجام برخی آزمایش‌های زیر سامانه‌ای داشتیم كه برخی از آنها با عدم موفقیت همراه بود اما به صورت كلی خوشبختانه توانستیم به استانداردهای لازم در این زمینه دست پیدا كنیم.

وی با اشاره به نیازمندی كشور برای توجه و فعالیت عمیق‌تر در حوزه‌ فناوری فضایی عنوان كرد: برای تكمیل و اجرایی كردن مراحل دیگر پروژه اعزام انسان به فضا نیازمند به كارگیری تعداد بیشتری از نخبگان فضایی در كشور هستیم كه امیدواریم در آینده‌ نزدیك شاهد پرتاب كاوشگر حامل موجود زنده باشیم كه این مهم نیاز به توجه بیشتر فعالیت‌های تحقیقاتی و عمق بخشی بیشتر به آنها دارد.

تازه ترین خبرها از سیمرغ های ایرانی

فاضلی ادامه داد: ماهواره‌بر‌های به كار گرفته شده تاكنون ماهواره‌بر سفیر در كلاس یك A بوده كه توانستیم ماهواره‌های امید با وزن 7 کیلوگرم و رصد با وزن 15.5 کیلوگرم را با آن پرتاب كنیم.

در ادامه‌ ارتقاء این ماهواره‌برها دانشمندان هوا فضای کشور نیروی پیشران آنها را تا حدود قابل توجهی افزایش دادند تا بتوانند محموله‌های سنگین‌تری را به فضا ارسال كنند و بدین ترتیب با ارتقاء ماهواره‌بر سفیر یك A به یك B توسط سازمان هوا فضا، ماهواره‌ نوید را با وزن 48 كیلوگرم در مدار قرار گرفت.

وی با اشاره به فعالیت‌ها و اقدامات در حال انجام برای ارتقای كلاس ماهواره برهای موجود در سال جاری به عنوان یكی دیگر از برنامه‌های سازمان فضایی خاطرنشان كرد: پرتاب ماهواره‌ شریف با ماهواره بر سفیر یك B در سال جاری یكی دیگر از برنامه‌های این سازمان است كه در همكاری نزدیك با دانشگاه صنعتی شریف انجام خواهد شد.

همچنین از آنجا كه در ماهواره‌ی ناهید فناوری‌های جدیدی را مورد آزمایش قرار داده و خواهیم داد امیدواریم بتوانیم این ماهواره را نیز تا پایان سال جاری یا سال آینده به فضا پرتاب كنیم تا در مدار پایین دست لئو و در ارتفاع حداقلی 250 تا حداكثری 370 تا 400 كیلومتر قرار گیرد.

پروژه اعزام انسان به فضا یا مهندسی اعزام حیات به فضا از بهمن ماه 88 با ارسال كپسول زیستی آغاز شده و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها پیش بینی می‌شود كه در دو مرحله پرتاب‌های زیر مداری و مداری اجرایی شود

فاضلی در ادامه خاطرنشان كرد: یكی از فناوری‌های جدیدی كه امیدواریم بتوانیم آن را در ماهواره ناهید تست كنیم، تصویربرداری از صفحات خورشیدی تامین كننده توان این ماهواره در حین باز شدن در فضا است تا این ماهواره ماموریت خود را با موفقیت انجام دهد.

رییس سازمان فضایی كشور در خصوص ماهواره فجر نیز توضیحاتی را ارائه نمود و عنوان كرد:‌ تصحیح مسیر مداری این ماهواره سبب ارتقای آن تا 500 كیلومتر وافزایش عمر مداری آن تا بیش از یك سال و نیم خواهد شد. همچنین ماهواره بر دیگری در سازمان هوافضا در كلاس سفیر 2 A در حال آماده سازی است به نام ماهواره بر سیمرغ كه امیدواریم در سال جاری مراحل اصلی طراحی، ساخت و تست آن به اتمام رسیده و با آماده‌سازی پایگاه پرتاب امام خمینی (ره) آزمایشات اولیه پرتاب آن را انجام گیرد. در واقع آماده سازی و پرتاب این ماهواره بر می‌تواند عرصه‌ی فناوری فضایی كشور را وارد مرحله‌ی جدیدی كند چرا كه نیروی پیشران سفیر یك A ارتقاء یافته و در این ماهواره بر قادر خواهیم بود محموله‌هایی تا یكصد كیلوگرم در ارتفاء مداری 500 كیلومتری قرار دهیم.

تازه ترین خبرها از سیمرغ های ایرانی

فاضلی با اشاره به ماهواره‌ی ظفر اظهار داشت: در صورت آماده سازی زیر ساختهایی مانند پایگاه پرتاب می‌توانیم آزمایشات مختلف ماهواره‌هایی مانند ظفر را كه قرارداد آن منعقد شده و نمونه‌ی مهندسی آن نیز آماده شده است را انجام دهیم. این ماهواره با بهره‌گیری از سه دوربین، قابلیت تصویربرداری با كیفیت 80 متر را دارد و همچنین ضمن مجهز بودن به سیستم كنترل بسیار مناسب می‌تواند با عمر مداری یك سال و نیم در ارتفاع 500 كیلومتری قرار گیرد.

وی ادامه داد: ‌امیدواریم بتوانیم ماهواره‌ی ظفر و طلوع یك را توسط ماهواره‌بر سیمرغ پرتاب كنیم و این نشان می‌دهد كه در زمینه‌ی ماهواره‌های سنجش از راه دور گام به گام به سمت كاربردی‌تر شدن آنها پیش می‌رویم. چرا كه با گذشت زمان شاهدیم كه در پروژه‌های جدیدتر در این زمینه دقت تصویربرداری و كنترل افزایش پیدا می‌كند.

رییس سازمان فضایی با بیان این كه ماهواره‌ی AUT SAT دانشگاه صنعتی امیركبیر با وزن بیش از 80 كیلوگرم در حال آماده سازی است، عنوان كرد: از آنجا كه این ماهواره با ماهواره‌برهای داخلی قابلیت پرتاب ندارد و در برنامه‌ی پرتاب آن قرار شد در مدار خورشید آهنگ قرار گرفته و در دفعات متعدد از یك نقطه مشخص مانند كشور ایران تصویربرداری كند.

ماهواره ظفر با بهره‌گیری از سه دوربین، قابلیت تصویربرداری با كیفیت 80 متر را دارد و همچنین ضمن مجهز بودن به سیستم كنترل بسیار مناسب می‌تواند با عمر مداری یك سال و نیم در ارتفاع 500 كیلومتری قرار گیرد

مذاكرات را برای اعمال تغییراتی در مشخصات این ماهواره با دانشگاه صنعتی امیركبیر آغاز كرده‌ایم تا بتوانیم نسخه‌ی اصلاح شده‌ی قابل پرتاب با ماهواره بر سیمرغ را نیز با حمایت سازمان فضایی در این دانشگاه بسازیم.

فاضلی در پاسخ به سوالی مبنی بر منتفی شدن پروژه‌ی ماهواره‌ی زهره به دلیل نبود زیر ساخت‌ها و امكاناتی مانند ماهواره بر مخصوص خود در كشور گفت: پروژه‌ی زهره به هیچ وجه منتفی نشده و به عنوان یكی از آرمانهای كشور تعریف شده است. همچنین داشتن ماهواره‌ی مخابراتی مانند زهره در مدار ژئو مورد تاكید مسوولان عالی نظام و اسناد بالادستی مورد تاكید قرار گرفته است؛ بنابراین در تلاشیم تا زیرساخت‌های خود را آماده كنیم به گونه‌ای كه برای ساخت محموله‌ مخابراتی در مدار ژئو با مركز تحقیقات مخابرات قراردادی منعقد كرده و با سازمان هوافضا نیز برای طراحی و ساخت حامل این ماهواره وارد مذاكره شده‌ایم.

تازه ترین خبرها از سیمرغ های ایرانی

رییس سازمان فضایی ایران در خصوص پتانسیل‌ها و سرمایه‌گذاری‌های در صنعت فضایی عنوان كرد: وجود 1200 كارشناس، 180 كارشناس ارشد و یكصد فارغ‌التحصیل دكتری در زمینه هوا فضا در كشور یك سرمایه بزرگ انسانی به شمار می‌رود و شاهدیم كه حدود 1500 دانشجو كارشناسی ، 100 دانشجوكارشناسی ارشد و 130 دانشجوی دكتری در دانشكده‌های هوا فضای كشور مشغول تحصیل بوده و در واقع سالانه بیش از یكصد دانشجو توسط 170 عضو هیات علمی فارغ‌التحصیل می‌شوند.

رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به اشتغال 33 هزار نفر در صنعت هوافضایی كشور اظهار كرد: گردش مالی این صنعت سالانه 1600 میلیارد تومان است كه برای قرار گرفتن در جایگاهی در شان جمهوری اسلامی ایران نیاز به سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی داریم چرا كه كشورهای پیشرو در جهان سرمایه‌های عظیمی در این صنعت صرف می‌كنند كه می‌توان به آمریكا با سرمایه‌گذاری بالغ بر 18 میلیارد دلار، اتحادیه اروپا با بیش از چهار میلیارد دلار وكشورهایی مانند روسیه، چین، هند و ژاپن با سرمایه‌گذاری بالای یك میلیارد دلار در سال اشاره كرد.

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع: سازمان فضایی ایران