تبیان، دستیار زندگی
در کارناوال رژه عشق (Love Parade) در شهر دویسبورگ آلمان ۲۱ نفر بر اثر سراسیمگی و دستپاچگی در تونل ورودی به محوطه ‌ی جشن زیر دست و پای جمعیت کشته شدند. پس از آن نجات یافتگان برای اولین بار روزنامه‌ نگاران را متهم کردند که از عکس ‌های آن ‌ها در شبکه ‌های
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رژه عشق دردسر ساز!


 در کارناوال "رژه عشق" (Love Parade) در شهر "دویسبورگ" آلمان 21 نفر بر اثر سراسیمگی و دستپاچگی در تونل ورودی به محوطه ‌ی جشن زیر دست و پای جمعیت کشته شدند. پس از آن نجات یافتگان برای اولین بار روزنامه‌ نگاران را متهم کردند که از عکس ‌های آن ‌ها در شبکه ‌های اجتماعی استفاده کرده بودند.

رژه عشق

شکایت‌ های روزافزون ارسال شده از سوی افراد، مشخص می ‌کند که برخی از روزنامه‌ نگاران اروپایی بدون گرفتن اجازه ی کاربران از اطلاعات آن ‌ها در شبکه‌ های اجتماعی نظیر "فیس ‌بوک" (Facebook) و "توییتر" (Twitter) به عنوان منبع خبری خود استفاده می ‌کنند. موضوع استفاده از اطلاعات کاربران خصوصا عکس افراد، موضوعی‌ است که در چند سال گذشته رشد  چشم گیری داشته. تعداد شکایت مرتبط به استفاده روزنامه ‌نگاران اروپایی از اطلاعات منتشر شده کاربران "فیس‌ بوک" و "توییتر" افزایش داشته و در سال 2012 به بیشترین تعداد رسیده است. یکی از موارد مشهور، در آلمان و مربوط به سال 2010 می باشد که در کارناوال "رژه عشق" (Love Parade) در شهر "دویسبورگ" آلمان 21 نفر بر اثر سراسیمگی و دستپاچگی در تونل ورودی به محوطه ‌ی جشن زیر دست و پای جمعیت کشته شدند. پس از آن نجات یافتگان برای اولین بار روزنامه‌ نگاران را متهم کردند که از عکس ‌های آن ‌ها در شبکه ‌های اجتماعی استفاده کرده بودند. (رژه عشق جشنواره موسیقی تکنو سالیانه ‌ای است که در آلمان برگزار می شود.)

موضوع استفاده از اطلاعات کاربران خصوصا عکس افراد، موضوعی‌ است که در چند سال گذشته رشد رشد چشم گیری داشته. تعداد شکایت مرتبط به استفاده روزنامه ‌نگاران اروپایی از اطلاعات منتشر شده کاربران "فیس‌ بوک" و "توییتر" افزایش داشته و در سال 2012 به بیشترین تعداد رسیده است

یک مورد دیگر هم مربوط به یک روزنامه در برلین بود که در گزارش خود درباره ی یک تصادف رانندگی شدید با نام بردن از قربانی تصادف از عکس او که از شبکه‌ های اجتماعی برداشته بود استفاده کرد. با این‌ حال، "تورستن دنکلر" سردبیر sueddeutsche.de می‌ گوید: "تنها تعداد کمی از روزنامه‌‌ نگاران از شبکه‌ های اجتماعی آنلاین به عنوان منبع استفاده می ‌کنند" و رد می ‌کند که این موضوع به یک مشکل شایع تبدیل شده است. او می ‌گوید: "بیش ‌تر تیم‌ های آنلاین نشریات بزرگ برای استفاده از عکس ‌های افراد از آن‌ ها یا اعضای خانواده ‌شان اجازه می ‌گیرند. ما به هر حال به دلایل کپی رایت مجبوریم این کار را انجام دهیم!"

رژه عشق

حائز اهمیت آن که، به نظر می ‌رسد تعداد شکایت در ارتباط با استفاده غیرمجاز روزنامه‌ نگاران از اطلاعات افراد در شبکه‌ های اجتماعی امسال افزایش داشته باشد و شورای رسانه آلمان انتظار دارد که شکایت‌ های سال جاری تا پایان سال (سال 2012) به 1420 شکایت برسد. این روند در حالی است که چندی پیش، درخواست 15 میلیارد دلار غرامت از فیس بوک به علت نقض حریم شخصی کاربران در شرایطی که این شرکت درصدد عرضه سهام خود در بازار بورس است، بحران تازه ای را به آن تحمیل کرده است. مدیران فیس بوک امیدوار بودند با عرضه سهامشان در بورس 16 میلیارد دلار درآمد به جیب بزنند.

البته پیش از این "مایکل ارینگتون" از سایت "تک کرانچ" اشاره داشت که با وجود اینکه از این سرویس خوشش آمده است، از این حقیقت که صفحه ی تمامیِ کاربرها برای همگان قابل رۆیت (پابلیک) می باشد احساس ناامنی می ‌کند.

باید توجه داشت که "فیس بوک" تا به حال بارها به علت نقض حریم شخصی کاربرانش تحت پیگرد قضایی قرار گرفته و در موارد متعددی نیز به پرداخت جریمه نقدی محکوم شده است

باید توجه داشت که "فیس بوک" تا به حال بارها به علت نقض حریم شخصی کاربرانش تحت پیگرد قضایی قرار گرفته و در موارد متعددی نیز به پرداخت جریمه نقدی محکوم شده است، اما این اولین بار است که فیس بوک در خطر جریمه چند میلیارد دلاری قرار می گیرد. تحلیلگران می گویند در صورت موفقیت شاکیان در دادگاه، در آینده ای بسیار نزدیک "فیس بوک" برای جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران و سواستفاده از آن برای کسب درآمد، با دشواری ها و محدودیت های جدی مواجه خواهد شد.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: سیتنا / فارس / ویکیپدیا