تبیان، دستیار زندگی
سخن ما درباره كسى است كه از یك سو به معراج رفت و مهمان خدا شد. و از سوى دیگر اگر برده‏اى او را براى غذاى ساده‏اى در فاصله دورى دعوت مى‏كرد مى‏پذیرفت. در عظمت او همین بس كه براى سفر آسمانى‏اش بُراق و مركب آسمانى حاضر مى‏شد، امّا فروتنى‏اش تا آنجا بود كه بر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نزدیك‏ترین فرد هستى به خدا !

سیره رسول خدا با نگاهى به قرآن كریم (2)
حضرت محمد


در ادامه بحث گذشته ، سیره پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله را مرور می کنیم، پیامبرى كه خداى متعال او را مدح كرده، پیامبرى كه خدا او را به آسمان‏ها برده و جایگاه ملائكه را به قدوم او مبارك گردانیده است. پیامبرى كه مركب آسمانى، او را در یك شب از مسجدالحرام به مسجدالاقصى برد.

«سبحان الّذى اسرى بعبده لیلًا من المسجد الحرام الى المسجد الاقصى» (سوره اسراء، آیه 1)

پیامبرى كه جهانى از عاطفه است و گاهى در امور عادى و پیش پا افتاده چنان مهر و عاطفه نشان مى‏دهد كه به راستى انسان را مبهوت مى‏كند: به هنگام وضو مى‏بیند كه گربه‏اى تشنه به آب نگاه مى‏كند، وضو را قطع مى‏كند و آب را نزد گربه مى‏گذارد.

با دشمن محكم‏تر از كوه و با دوست نرم‏تر از آب است؛ در گذشتن از حق شخصى‏ خود، از سرسخت‏ترین دشمن خود به راحتى مى‏گذرد، ولى در مقام اجراى قانون به قدرى قاطع است كه سوگند یاد مى‏كند: اگر دخترم هم خلافى كند او را با حدود الهى ادب مى‏كنم.

در زمانى كه كمتر كسى خواندن و نوشتن مى‏دانست، فرمود: «طلب العلم فریضة على كلّ مسلم و مسلمة» (بحارالانوار، ج 67، ص 68) و هنوز با گذشت چهارده قرن، درباره اهمیت علم شعارى رساتر از این شعار نیامده است.

در زمانى كه به خاطر كشته شدن یك نفر از یك قبیله، تمام افراد آن قبیله به خونخواهى قیام مى‏كردند و چندین نفر از قبیله قاتل را بى‏گناه مى‏كشتند و بى رحمى در حدّ اعلاى خود بود، در چنین شرایطى پیامبر مکرم اسلام صلى الله علیه و آله دستور مى‏دهد كه اگر كسى حیوان خود را - گرچه در سفر مكه - آزار دهد گواهى آن شخص از اعتبار مى‏افتد. زیرا كسى كه حیوان را خسته كرده، قساوت قلب دارد و قبول شهادت از چنین كسى نارواست.

سخن ما درباره كسى است كه از یك سو به معراج رفت و مهمان خدا شد. و از سوى دیگر اگر برده‏اى او را براى غذاى ساده‏اى در فاصله دورى دعوت مى‏كرد مى‏پذیرفت. در عظمت او همین بس كه براى سفر آسمانى‏اش بُراق و مركب آسمانى حاضر مى‏شد، امّا فروتنى‏اش تا آنجا بود كه بر الاغ بى‏جهاز سوار مى‏شد

آرى، این دستورات و لطفى كه در آنها موج مى‏زند رمز حیات آن ملت مرده شد: «دعاكم لمایحییكم» (سوره انفال، آیه 24)

بى جهت نیست كه خدا مى‏فرماید: «من یطع الرسول فقد اطاع اللّه» (سوره نساء، آیه 80)

هركه از پیامبر صلى الله علیه و آله اطاعت كند در حقیقت از من اطاعت كرده است.

«و ما ینطق عن الهوى» (سوره نجم، آیه 3) او از روى هوا و هوس، چیزى نمى‏گوید.

«انك على صراط مستقیم» (سوره زخرف، آیه 43) او بر راه مستقیم است.

معراج

مگر مى‏توان در مقاله‏اى مختصر، اخلاق كسى را منعكس كرد كه خداوند متعال درباره‏اش فرموده است: «انّك لعلى‏ خلُق عظیم» (سوره قلم، آیه 4) تو بر خلق بزرگى هستى.

چه بگویم درباره كسى كه تولدش شعله‏هاى آتشكده فارس را خاموش كرد و بعثتش شعله‏هاى فساد را. تولّدش پایه‏هاى كاخ كسرى را تكان داد و بعثتش قلب و مغز افراد آماده را.

سخن ما درباره كسى است كه از یك سو به معراج رفت و مهمان خدا شد. و از سوى دیگر اگر برده‏اى او را براى غذاى ساده‏اى در فاصله دورى دعوت مى‏كرد مى‏پذیرفت. در عظمت او همین بس كه براى سفر آسمانى‏اش بُراق و مركب آسمانى حاضر مى‏شد، امّا فروتنى‏اش تا آنجا بود كه بر الاغ بى‏جهاز سوار مى‏شد.

پیامبر صلى الله علیه و آله، قرآن مجسم بود. این كلام را شیعه و سنى از همسر پیامبر، نقل كرده‏اند: «كان خلقه القرآن» (شرح ابن ابى‏الحدید، ج 6، ص 340؛ سنن‏النّبى، علّامه طباطبایى، ص 56)

و در عظمتش باید بگوییم: جبرئیل از طرف خدا به او سلام مى‏رساند و در تواضعش باید بگوییم: به كودكان مكه سلام مى‏كرد.

نزدیك‏ترین فرد هستى به ذات مقدس خداوند، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله است که تنها درباره او این آیه نازل شده است: «ثم دنى فتدلّى» (یعنى نزدیك‏تر و نزدیك‏تر شد) و نیزخداوندى كه دنیا را اندك و قلیل مى‏شمرد: «متاع الدنیا قلیل»، خُلق پیامبر را عظیم مى‏داند: «انّك لعلى خلق عظیم»

به هنگام سجده، پیشانى و قلب خود را تسلیم خدا مى‏كرد و در همان حال، اگر كودكان خانه بر پشت او سوار مى‏شدند، آن حضرت سجده را طولانى مى‏كرد تا بازى بچه‏ها بر هم نخورد.

اللّه اكبر! در یك لحظه، هم با خداى هستى به راز و نیاز مشغول بود و هم بازى كودكان را پاس مى‏داشت و مهر و عاطفه نسبت به آنان را از دست نمى‏داد .... دنیا باید این احترام به كودك را مشاهده كند و از شعارهاى بى محتواى خود براى حقوق انسان و زن و كارگر و كودك شرمنده شود .

ابعاد شخصیّت آن عزیز را نمى‏توان نوشت، نمى‏توان گفت و نمى‏توان تصور كرد.

در فوت كودكش ابراهیم اشك مى‏ریخت ولى هرگز سخنى برخلاف حق نمى‏گفت. براى كودكان اصحاب مسابقه ترتیب مى‏داد و براى برنده مسابقه، جایزه تعیین مى‏كرد. اما چه مسابقه‏اى؟ مسابقه‏اى كه اسب‏سوار و تیرانداز آن فردا براى دفاع از مكتب و مبارزه با ستمگر به كار آید، نه مسابقه‏اى كه دردى از جامعه دوا نكند و گرهى را نگشاید. امّا چه جایزه‏اى مى‏داد؟ درخت خرما، كه از چوب و برگ و میوه و سایه‏اش استفاده كنند (جایزه‏اى تولیدى نه مصرفى) .

آری، نزدیك‏ترین فرد هستى به ذات مقدس خداوند، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله است که تنها درباره او این آیه نازل شده است: «ثم دنى فتدلّى» (سوره نجم، آیه 8) (یعنى نزدیك‏تر و نزدیك‏تر شد) و نیزخداوندى كه دنیا را اندك و قلیل مى‏شمرد: «متاع الدنیا قلیل» (سوره نساء، آیه 77)، خُلق پیامبر را عظیم مى‏داند: «انّك لعلى خلق عظیم» (سوره قلم، آیه 4)

ما فراموشكاریم، اما خداوند وعده داده كه آنچه بر پیامبرش نازل كرده، هرگز آن را فراموش نكند: «سنقرئك فلا تنسى» (سوره اعلى، آیه 6)

ادامه دارد ...

                                                                                                                                    فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان


منابع :

1-      سیره پیامبر با نگاهی به قرآن کریم ـ محسن قرائتی.

2-      شرح ابن ابى‏الحدید، ج 6 .

3-      سنن‏النّبى، علّامه طباطبایى، ص 56.

4-      بحارالانوار، ج 67، ص 68.

5-      سوره های مبارکه: اعلی، قلم، نساء، نجم، زخرف، انفال، اسراء، احزاب.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.