تبیان، دستیار زندگی
رییس كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه در اصلاح قانون مجازات اسلامی اشاره‌ای به مجازات مجرمین اسیدپاشی نشده است، اظهار كرد: این موضوع را به عنوان یك طرح در مجلس مطرح می‌كنم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرح مجازات اسیدپاشی در مجلس تهیه می‌شود


رییس كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه در اصلاح قانون مجازات اسلامی اشاره‌ای به مجازات مجرمین اسیدپاشی نشده است، اظهار كرد: این موضوع را به عنوان یك طرح در مجلس مطرح می‌كنم.

اسیدپاشی

الله‌یار ملك شاهی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درخصوص مجازات اسیدپاشی، با توجه به اینكه مجازات مشخصی در قانون مجازات اسلامی برای آن در نظر گرفته نشده است، گفت: درباره مجازات اسیدپاشی فقط عناوین كلی وجود دارد كه یكی از آنها عنوان تهدیدات است، هر اقدامی كه از آن تهدید استنباط شود شامل هر نوع اسلحه، اسید یا لفظی خاص مجازات خود را دارد.

وی ادامه داد: اسید موجب جراحت می‌شود، همانند جراحتی كه چاقو یا شلیك گلوله ایجاد می‌كند حال باید پرسید كه جراحت اسیدپاشی گسترده‌تر و ماندگارتر است یا غیر آن؟

نماینده مردم كوهدشت در مجلس با بیان اینكه مجازات‌هایی كه برای اسیدپاشی منظور می‌شوند همانند جرم‌های دیگر دیه و عرش است، اظهار كرد: اگر شخصی اسید را وسیله ارعاب قرارداده و موجب شود افراد در جامعه از اقدامی سوء علیه خود بترسند، می‌تواند عنوان محاربه داشته باشد كه مجازات آن نیز مشخص است.

ملك‌شاهی در ادامه گفت: موضوع اینكه اگر فردی اقدام به اسیدپاشی كند علاوه بر مجازات‌های عمومی همچون دیه و مجازات تهدید، باید مجازات مستقلی نیز داشته باشد، بحثی است كه می‌تواند جایگاهی در قانون مجازات اسلامی پیدا كند.

رییس كمیسیون حقوقی و قضایی با اشاره به تصویب لایحه مجازات اسلامی در این كمیسیون در مجلس هشتم، تصریح كرد: لایحه مجازات اسلامی پس از تصویب به شورای نگهبان فرستاده شد و در آنجا نیز به تایید رسید كه برای ابلاغ به دولت ارسال شد اما پس از ابلاغ به دولت شورای نگهبان متوجه ایراداتی شد كه 51 ایراد شرعی این قانون را برای بررسی و اصلاح به كمیسیون ارسال كرده است.

نماینده مردم كوهدشت در پایان به افزایش مجازات مجرمین اسیدپاشی تاكید كرد و گفت: منعی برای قصاص در اسیدپاشی وجود ندارد و حكم اولیه قصاص است اما گاهی امكان قصاص وجود ندارد كه این بعد موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد

وی با بیان اینكه كمیسیون حقوقی بررسی‌های خود را درخصوص اصلاح 51 مورد ایراد وارده از شورای نگهبان آغاز كرده است، اظهار داشت: در ایرادات به این قانون اشاره مستقیمی به اسیدپاشی نشده است.

ملكشاهی گفت: با توجه به طرح این مبحث می‌توان بررسی این موضوع را در دستور كمیسیون قرار داد كه اگر نیاز به قانونگذاری در این خصوص احساس شد، آن را با كمك سایر نمایندگان به عنوان یك طرح مطرح كرده و آن را تبدیل به قانون كنیم چراكه تا به حال بحثی در این رابطه مطرح نشده است.

نماینده مردم كوهدشت در پایان به افزایش مجازات مجرمین اسیدپاشی تاكید كرد و گفت: منعی برای قصاص در اسیدپاشی وجود ندارد و حكم اولیه قصاص است اما گاهی امكان قصاص وجود ندارد كه این بعد موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد.

بخش حقوق تبیان


منبع : ایسنا