تبیان، دستیار زندگی
این روزها گروه معارف، دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامی مرکز سیمافیلم ساخت آثار متعددی را در دستور کار دارد که در بین آن آثار کارگردانانی چون بهرامیان، مؤتمن، مرادپور، افخمی، شیخ‌طادی، قاسم‌زاده اصل، بنکدار، علی محمدی و لطیفی به چشم می‌خورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درباره 29 پروژه سیما


این روزها گروه معارف، دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامی مرکز سیمافیلم ساخت آثار متعددی را در دستور کار دارد که در بین آن آثار کارگردانانی چون بهرامیان، مۆتمن، مرادپور، افخمی، شیخ‌طادی، قاسم‌زاده اصل، بنکدار، علی محمدی و لطیفی به چشم می‌خورد.

در انتظار ، روزهای بعد

حجت‌الاسلام حسین رحیم‌زاده مدیر گروه معارف، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی مرکز سیمافیلم درباره آخرین فعالیت‌های این گروه گفت: از میان آثار آماده پخش در موضوع دفاع مقدس می‌توان به فیلم‌های تلویزیونی "ژنرال" ساخته علی شاه‌حاتمی، "پنج روز مقاومت" به کارگردانی صادق پروین آشتیانی  و "گمگشته" سعید ابراهیمی‌فر اشاره کرد. همچنین برخی آثار نیز در مرحله نگارش یا پیش تولید به سر می‌برند.

وی افزود: منتظریم شرایط تولید برای فیلم تلویزیونی "آخر خط" نوشته شاپور شهبازی هم فراهم شود تا در فصل پاییز آن را کلید بزنیم. نگارش سریال پنج قسمتی "پرواز در ارتفاع صفر" نیز توسط سید محمد بهشتی پایان یافته و قرار است به کارگردانی بهرام بهرامیان با داستانی درباره خلبانان نیروی هوایی در روزهای اول جنگ ساخته خواهد شد. این سریال به زندگی خانوادگی خلبانان می‌پردازد. تهیه‌کننده این پروژه فاخر محمد نشاط است.

رحیم‌زاده از "حس تماس" به‌عنوان اثر تازه داریوش یاری سازنده فیلم تحسین شده "حبیب" نام برد و ادامه داد: این اثر به تهیه‌کنندگی علی خلیلی و نوشته مهدی شیرزاد اواخر مهر ماه کلید خواهد خورد. همچنین تولید سه فیلم تلویزیونی را به مرتضی رزاق‌کریمی سپرده‌ایم که از این میان "یک دقیقه و یازده ثانیه" به کارگردانی مصطفی رزاق‌کریمی با پایان تصویربرداری در مرحله تدوین به سر می‌برد.

مدیر گروه معارف، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مرکز سیما فیلم با اشاره به ساخت فیلم تلویزیونی دیگری با نام "آهسته در سکوت" توضیح داد: رزاق‌کریمی این فیلم را به کارگردانی فرزاد مۆتمن تهیه می‌کند. متن این فیلم را نیز مرجان اشرفی‌زاده نوشته است. متن دیگری با نام "بهت و لرزه" را نیز اشرفی‌زاده به نگارش درآورده که ممکن است کارگردانی‌اش را خود بر عهده بگیرد.

به دنبال یک نابازیگر برای شخصیت روحانی

وی با اشاره به پیش تولید تله فیلم  "آه و آینه" توسط عباس رافعی اظهار کرد: متن این فیلم را جابر قاسمعلی نوشته و اکنون در مرحله انتخاب بازیگر نقش اصلی که یک روحانی است  و احتمال استفاده از نا بازیگر برای این کار وجود دارد. رحیم‌زاده ادامه داد: مینی سریال "بانوی خاکستری" نوشته حامد عنقا نیز به تهیه‌کنندگی علی جلیلوند در مرحله پیش تولید به سر می‌برد. این سریال در 6 قسمت 30 دقیقه‌ای در فضای مناسبتی و با داستانی متفاوت ساخته می‌شود.

مدیر گروه معارف، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی سیمافیلم در ادامه از فیلم "روزی می‌آید" به تهیه‌کنندگی اکبر نبوی و کارگردانی ابراهیم شیبانی نام برد که در مراحل پایانی تصویربرداری است و افزود: "زری و زیبا" نیز به نویسندگی و کارگردانی شاهپور شهبازی و تهیه‌کنندگی مجید پری‌خواه تولید می‌شود.

وی به فعالیت این گروه در عرصه مستند اشاره کرد و گفت: "اردوگاه اشرف" در یک قسمت 50 دقیقه‌ای  در مرحله تدوین است. همچنین ساخت مستند دو قسمتی دیگری درباره آغاز و پایان دفاع مقدس به تهیه‌کنندگی محمد شکیبانیا  نیز در دستور کار قرار دارد.

سریال شهید باقری؛ مصوبه استانی رئیس جمهور

رحیم‌زاده افزود: سریال "مدرسه یاران" اثر دفاع مقدسی دیگری است که در مرحله نگارش به سر می‌برد و درباره 13 دانش آموز بیجاری است که قصه‌شان به نحوی به دفاع مقدس مربوط می‌شود. مجموعه تلویزیونی الف‌ویژه‌ای نیز درباره شهید باکری خواهیم داشت که به کارگردانی احمد مرادپور و در مشارکت با استانداری آذربایجان غربی ساخته می‌شود. این طرح از  مصوبات استانی سفر ریاست جمهوری است.

سه مجموعه درباره انقلاب خواهیم ساخت که متن آنها در حال نگارش است. یکی "آخر پاییز" که انقلاب را در سه دوره مدنظر قرار می‌دهد و در بستر برگزاری مجلس سوگواری در یک خانه سه مقطع زمانی یعنی بعد از 28 مرداد، بعد از 15 خرداد و پیش از پیروزی 57 شکل می‌گیرد

مدیر گروه معارف، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی یادآور شد: سریال دیگری با نام "ضلع سوم" درباره شهید مجید شریف واقفی در 40 قسمت در مرحله نگارش است و اهمیت ویژه‌ای برای وفاداری به تاریخ در این متن قائل شده‌ایم. همچنین علیرضا افخمی مجموعه اپیزودیک با نام "راز" را در 13 قسمت در مرحله پیش تولید دارد و این کار را کارگردان‌های متعددی خواهند ساخت.

عرفان‌های نوظهور و منحرف در اثر تازه شیخ‌طادی

رحیم‌زاده از ساخت یک سریال توسط کارگردان برگزیده سی‌امین جشنواره فیلم فجر خبر داد و گفت: سریال 26 قسمتی "سحرخیزان" در حوزه عرفان‌های نوظهور و منحرف در مرحله پیش تولید قرار دارد. دکتر محمدرضا شجاعی این سریال نوشته داریوش مختاری را تهیه‌کنندگی می‌کند و کارگردانی برعهده پرویز شیخ‌طادی است. مجموعه 13 قسمتی "یلدا" به کارگردانی حسن میرباقری نیز در مرحله  تصویربرداری است که متن آن را سید داوود میرباقری نوشته، تهیه‌کنندگی آن را بهروز خوش رزم برعهده دارد و موضوع آن سوگواری سیدالشهداء است.

وی تصریح کرد: درصددیم سریال هفتگی با موضوعات اجتماعی و مسائل حوزه اخلاق و رفتار به تهیه‌کنندگی حجت قاسم‌زاده اصل را بسازیم که در قالب مینی سریال تولید می‌شود و کارگردان برخی قسمت‌های آن نیز خود قاسم‌زاده است.

مدیر گروه معارف، دفاع مقدس و انقلاب سیمافیلم افزود: سریالی که تصور می‌کنم آذرماه کلید بخورد "حال ما خوب است؟!" نام دارد. طرح داستان را رامین حیدری فاروقی نوشته و آن را تهیه می‌کند و امید بنکدار و کیوان علی‌محمدی کارگردانی‌اش را بر عهده خواهند داشت. این مجموعه 40 قسمتی در حوزه موانع و آسیب شناسی تولید ملی تلاش دارد بر محور تبیین "حق و احترام" به نوعی به نقد اجتماعی وفرهنگی بپردازد.

سه مقطع تاریخی به روایت ابراهیم شیبانی

رحیم‌زاده خاطرنشان کرد: سه مجموعه درباره انقلاب خواهیم ساخت که متن آنها در حال نگارش است. یکی "آخر پاییز" که انقلاب را در سه دوره مدنظر قرار می‌دهد و در بستر برگزاری مجلس سوگواری در یک خانه سه مقطع زمانی یعنی بعد از 28 مرداد، بعد از 15 خرداد و پیش از پیروزی 57 شکل می‌گیرد. ابراهیم شیبانی مدیریت متن و کارگردانی این مجموعه 13 قسمتی را برعهده دارد و امیر عربی در حال نگارش آن است.

وی ادامه داد: همچنین منتظر فراهم شدن شرایط برای تولید فیلمنامه "خانه‌ای برای فردا" که سابقه سه چهار ساله در تلویزیون دارد، هستیم. این کار در 20 قسمت مناسب با نوجوانان و جوانان به سه ماه آخر انقلاب پیروزی در سال 57 می‌پردازد و وحید نیکخواه آزاد آن را نوشته است. پروژه دیگری نیز با نام "پاییز 57" داریم که هنوز نویسنده آن انتخاب نشده است.

پیش تولید برای دکور سریال لطیفی و قرارد نگارش "سلمان فارسی" میرباقری

رحیم‌زاده افزود:‌ علاوه‌بر اینها سریال الف‌ویژه "دستی بر ثریا"  در خصوص زندگی خواجه نصیرالدین طوسی به نویسندگی حامد عنقا و کارگردانی محمدحسین لطیفی مراحل تصویب طرح فیلمنامه را در طرح و برنامه سیما می‌گذراند و با تصویب طرح سریال همزمان نگارش فیلمنامه 40 قسمتی و نیز پیش تولید در خصوص دکور و لوکیشن و لباس و ملزومات صحنه آغاز خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود گفت: همچنین  سریال الف‌ویژه "سلمان فارسی" به نویسندگی و کارگردانی سید داوود میرباقری در مرحله عقد قرارداد تحقیق و نگارش است و به‌زودی این بخش آغاز خواهد شد.

بخش سینما و تلوزیون تبیان


منبع:مهر