تبیان، دستیار زندگی
با توجه به علاقه روزافزون و دیرینه بشر به سفرهای دریایی و تجربه زندگی روی عرشه كشتی، هر‌روز شاهد افتتاح خطوط كشتیرانی جدیدی در جهان هستیم كه كشتی‌های تفریحی و بسیار مجلل آنها از آلاسكا تا دورترین جزایر اقیانوس آرام در حال تردد هستند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10مقصد معروف دریایی جهان
10مقصد معروف دریایی جهان


با توجه به علاقه روزافزون و دیرینه بشر به سفرهای دریایی و تجربه زندگی روی عرشه كشتی، هر‌روز شاهد افتتاح خطوط كشتیرانی جدیدی در جهان هستیم كه كشتی‌های تفریحی و بسیار مجلل آنها از آلاسكا تا دورترین جزایر اقیانوس آرام در حال تردد هستند و گروهی از گردشگران شاد را از سویی به سوی دیگر می‌برند اما هنوز هم گردشگران جدیدی هستند كه به‌دنبال یافتن بهترین مقاصد دریایی این كشتی‌ها هستند؛ به همین منظور 10مقصد بسیار مشهور این‌گونه تورها را برای ذهن جستجوگر آنها معرفی می‌كنیم.

آنتراكتیكا (قطب‌جنوب)

سال‌هاست كه منطقه یخ‌زده قطب جنوب به‌عنوان مهم‌ترین و اولین گزینه سفر گردشگران و علاقه‌مندان به سفرهای دریایی بین تورهای تفریحی مطرح شده، زیرا سرمای بیش از حد این منطقه، هرگز مانع از ورود گردشگران به این سرزمین منجمد نشده است. اگرچه دیرزمانی نیست كه پای گردشگران به این سرزمین گشوده شده، اما هیجان دیدن خرس‌های قطبی و تجربه سرمای منفی 45 درجه باعث شده تنور این گونه سفرها بسیار داغ باشد و قطب‌جنوب را به عنوان صدرنشین فهرست ده‌تایی ما قرار دهد.

10مقصد معروف دریایی جهان

این سفر خاطره‌انگیز معمولا سفری 10‌روزه از جنوب آمریكاست و تجربه زندگی در كشتی یخ‌شكن را نیز به همراه دارد. دیدن این سرزمین یخ‌زده و حیات‌وحش آن می‌تواند هرگونه سختی این سفر را برای گردشگران و علاقه‌مندان به این گونه سفرهای تفریحی ساده و آسان جلوه دهد.

قطب‌شمال

هر گردشگری كه خاطرات سفر قطب جنوب را در ذهن داشته باشد، حتما علاقه‌مند به تجربه سفر به قطب شمال نیز هست و البته علاقه‌مندان به كشف دنیای یخی اسكیموها یعنی ساكنان اصلی این سرزمین، بیشترین جاذبه برای گردشگران شناخته شده است، اما تجربه زندگی در كلبه‌های یخی اسكیموها باعث می‌شود تعداد زیادی از گردشگران تازه‌كار را به خود جلب كند.

10مقصد معروف دریایی جهان

این دسته از گردشگران و ماجراجوهای یخی سفر خود را با كشتی چند‌ستاره‌كروز به ایسلند و گرینلند آغاز می‌كنند و پس از آن، زندگی در كشتی یخ‌شكن اتمی را تجربه می‌كنند، اگرچه كشتی یخ‌شكن اتمی به‌راحتی كشتی‌های تفریحی نیست، اما هیجان و لذت تجربه این سفر باعث می‌شود كه هرگونه سختی و كاستی به خاطره‌ای شیرین در این سفر تبدیل شود، البته تجربه زندگی در كنار اسكیموها و دیدن حیات‌وحش منطقه باعث شده تا دومین رتبه فهرست ده تایی ما را قطب شمال به خود اختصاص دهد. از مهم‌ترین تفریحات گردشگران در این سفردریایی، ماهیگیری روی آب‌های یخ‌زده منطقه با حفر سوراخ‌های بزرگ و دیدن حركت دسته‌جمعی نهنگ‌های مهاجر است. البته تجربه سورتمه‌سواری همراه با سگ‌های مخصوص و آموزش‌دیده از شیرین‌ترین خاطرات این گروه از گردشگران است.

جزایر گالاپاگوس

پس از تجربه سفر به دو قطب، سرمای شدید و تجربه دنیای یخی آنها، گرمای دلچسب و سفر به جزایر گرمسیری گالاپاگوس در اقیانوس آرام و شرق آمریكای جنوبی برای گردشگران و دوستداران سفرهای دریایی جالب و دلچسب است.

همین لذت و گرایش گردشگران دریایی باعث شده تا سومین مقام جدول ده تایی ما به مجمع الجزایر گالاپاگوس كه بین این گروه از گردشگران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اختصاص یابد.

10مقصد معروف دریایی جهان

به‌طور‌كلی طبیعت بكر و دنیای وحش این مجمع‌الجزایر بیشتر طبیعت‌دوستان و علاقه‌مندان به كشف دنیای طبیعت را به خود جلب می‌كند. گیاهان و جانوران بسیار عجیب این جزایر در كنار طبیعت بكر آن هر ساله هزاران نفر را به سمت خود می‌كشاند و باعث لنگر انداختن كشتی‌های زیادی در آب‌های منطقه می‌شود.

كیمبرلی در غرب استرالیا

اما چهارمین شماره از این فهرست دریایی ما به استرالیا اختصاص یافته، اگرچه كشور استرالیا خود به تنهایی قابلیت بسیار مناسبی برای برگزاری تورهای تفریحی دارد اما برخی از مناطق ساحلی آن برای گردشگری دریایی و حضور كشتی‌های تفریحی شهرتی جهانی دارد كه منطقه كیمبرلی از مشهورترین‌هاست.

10مقصد معروف دریایی جهان

این منطقه كه بتازگی با كشف ذخایر گاز در جهان شهرتی مضاعف یافته، از نظر گردشگری جاذبه‌ای بسیار مناسب برای علاقه‌مندان به كشف استرالیای واقعی است. زندگی بومی و حیات‌وحش كیمبرلی باعث شده سالانه ده‌ها كشتی تفریحی عظیم وارد این منطقه شود و هزاران گردشگر را با عجایب منطقه آشنا كند. به‌طور‌كلی آبشارها و صخره‌های بسیار زیبا و سواحل و تفریحات دریایی كیمبرلی موجب جذب گردشگران به این منطقه از استرالیا شده است.

تاسمانی

همان طور كه قبلا بیان شد، استرالیا با داشتن جذابیت‌های بسیار زیاد خود توانسته مقام بسیار مناسبی در صنعت گردشگری جهانی داشته باشد اما از نظر گردشگری دریایی، مناطقی از این كشور اهمیت بیشتری دارد كه پنجمین رتبه این فهرست ده تایی گردشگری دریایی ما نیز به بخش دیگری از استرالیا یعنی تاسمانی اختصاص یافته؛ اگرچه مبحث گردشگری دریایی در تاسمانی كمی متفاوت از دیگر مناطق جهان است.

10مقصد معروف دریایی جهان

منطقه تاسمانی استرالیا بیشتر برای گردشگری رودخانه‌ای مناسب است و امكانات و كشتی‌های متناسب با آن را می‌طلبد، اما زیبایی منطقه و طبیعت اطراف آن توانسته ذهن و دل هر گردشگری را تسخیر كند و اهمیت آن در صنعت گردشگری دریایی باعث شده تا در این فهرست به ثبت برسد. این منطقه بسیار زیبا و جذاب از نظر گردشگری از سوی سازمان ملل به عنوان میراث جهانی انتخاب شده و به ثبت رسیده است.

برای این تورها كه معمولا یكروزه هستند، كشتی‌های تفریحی از بندر Macquarie لنگر می‌كشد و به سمت جزیره زیبا و منحصربه‌فرد Sarah حركت می‌كند. اگر كمی خوش‌شانس باشید، می‌توانید از طوطی‌های معروف شكم زرد تاسمانی چند فریم عكس به یادگاری همراه خود بیاورید؛ البته غیر از خاطراتی زیبا و شیرین از این منطقه.

پاپوآ در گینه نو

ششمین رتبه این فهرست به گینه رسیده كه حتی افسانه‌های ترسناك از نحوه زندگی بومیان منطقه نتوانسته است مانع از حضور كشتی‌های كروز در سواحل آن بشود. اگرچه در ابتدای برگزاری این تورها زیاد مشهور نشدند اما پس از مدتی كوتاه، جاذبه‌های بسیار منحصربه‌فرد منطقه باعث شد تا خطوط كشتیرانی برای برگزاری تورهای خود در گینه با یكدیگر رقابتی سنگین را تجربه كنند.

10مقصد معروف دریایی جهان

بنابراین اگر اهل ماجراجویی و طبیعت‌گردی هستید، این تور برای شما ایده‌آل است اما به یاد داشته باشید برای تجربه واقعی زندگی در این سرزمین مرموز باید آمادگی جسمانی كافی و لوازم مناسبی برای پیاده‌روی‌های طولانی به همراه داشته باشید.

ملانزی

هفتمین منطقه معروف گردشگری دریایی فهرست ما یعنی ملانزی در شمال شرقی استرالیا و نزدیكی فیجی با پوششی سبز و گیاهان بسیار زیبای خود همانند كمربندی سبزرنگ در دل اقیانوس آرام سال‌هاست كه جلب توجه كرده و هزاران ذهن كنجكاو و ماجراجو را به خود مشغول كرده است. اگرچه این منطقه، زخم‌هایی كهنه هم از جنگ به یادگار دارد اما بسیاری از همین آثار و زخم‌ها امروزه به عنوان جاذبه‌های توریستی ملانزی شناخته شده و تعداد زیادی از گردشگران را به خود مشغول كرده است.

10مقصد معروف دریایی جهان

تاریخ و تمدن منحصر به فرد منطقه، غواصی در میان لاشه هواپیماها و كشتی‌های جنگی مربوط به دوران جنگ در كف اقیانوس می‌تواند بهترین دلیل برای سفر گردشگران به ملانزی باشد و او را وادار به ماجراجویی كند. دهكده‌های مرموز و آتشفشان‌های خاموش این منطقه نیز برای گردشگران جذابیت خاصی خواهد داشت.

آمازون

رودخانه اسرارآمیز آمازون كه حیات‌وحش آن، الهام‌بخش بسیاری از كتاب‌ها و فیلم‌های ترسناك سینمایی بوده و هست، در دنیای واقعی هم توانسته گردشگران زیادی را به خود جلب كند. این رودخانه بسیار مشهور قاره آمریكا به عنوان هشتمین مقصد معروف گردشگری دریایی در فهرست ده تایی ماست.

10مقصد معروف دریایی جهان

مناظر خیره‌كننده در كنار حیات‌وحش و غذاهای محلی توانسته سالانه هزاران گردشگر را از سراسر جهان به سمت كشورهای برزیل، آكوادور و پرو سرازیر كند و در واقع این رودخانه به عنوان شریان اصلی صنعت گردشگری آنها شناخته شود كه صنعت گردشگری این كشور را رونق می‌بخشد.

بهترین خاطرات این سفر در ذهن گردشگران منطقه شرقی سیبری مربوط به تجربه زندگی، شكار و ماهیگیری در روستای CHUKCHI همراه با ساكنان آن است

چوكچی (شرق سیبری)

دو منطقه سیبری و آلاسكا همیشه از نظر گردشگری و اكوتوریسم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده ‌است . اما فاصله مابین این دو منطقه بسیار جذاب برای گردشگران كه با آب‌های بسیار سرد اقیانوس منجمد شمالی به یكدیگر متصل شده‌اند و جزایر كوچك آنها در شرق كشور پهناور روسیه و منطقه چوكچی CHUKCHI بتازگی از اهمیت ویژه‌ای از نظر جذب گردشگر برخوردار شده به طور كلی جزایر این منطقه از مهم‌ترین مراكز گردشگری دریایی شرق سیبری شناخته شده و مهم‌ترین آنها عبارتند از جزیره ورانگلیا، جزیره آیون و دماغه ناوارین. اگرچه این منطقه فقط 4 ماه از سال برای برگزاری تورهای دریایی مناسب است اما با همین محدودیت زمانی هم تعداد زیادی از تورهای گردشگری دریایی در منطقه برگزار می‌شود. دیدن نهنگ‌های عظیم و دسته‌های بسیار بزرگ شیرماهی‌ها و كوچ تعداد بسیار زیادی از پرندگان دریایی، فرصت بسیار مناسبی برای جذب گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت را در اختیار سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری دریایی و شركت‌های برگزاركننده این گونه تورها قرار می‌دهد.

10مقصد معروف دریایی جهان

البته بهترین خاطرات این سفر در ذهن گردشگران منطقه شرقی سیبری مربوط به تجربه زندگی، شكار و ماهیگیری در روستای CHUKCHI همراه با ساكنان آن است و شاید هم همراه آوردن یكی از لباس‌های محلی كه معمولا از پوست خرس یا گوزن تهیه شده، به عنوان سوغات سفر یادآور سرمای بسیار شدید منطقه در كنار خاطرات شیرین گردشگران باشد. اما مهم‌ترین و شیرین‌ترین خاطره گردشگران، كایاك سواری در سكوت دلنشین این منطقه سردسیری عنوان شده است.

تاهیتی

دهمین و آخرین رتبه فهرست ما به TAHITI واقع در اقیانوس آرام رسیده است. زیبایی‌های این منطقه كه در جنوب هاوایی واقع شده، آنقدر دلرباست كه شاید باعث تعجب گردشگران منطقه باشد؛ به‌طوری كه در ذهن خود می‌پرسند چرا تاهیتی با این همه زیبایی به عنوان آخرین رتبه در صنعت گردشگری آن انتخاب شده ، اما نكته اساسی اینجاست كه زیبایی‌های این منطقه را باید با زیبایی و جذابیت‌های دیگر مناطق یادشده مقایسه كرد و به این نتیجه رسید كه شاید این همه زیبایی تاهیتی در برابر 9 منطقه یاد‌شده بسیار كمرنگ بوده.

10مقصد معروف دریایی جهان

بنابراین هر قدر تجربه سفر به قطب جنوب سخت و دشوار بوده، سفر به این منطقه برای گردشگران و علاقه‌مندان بسیار آسان و دلچسب است. این منطقه كه به عنوان بهترین استراحتگاه بین گردشگران معروف شده، در گذشته هم بین ملوانان خسته از سفرهای طولانی، منطقه‌ای شناخته شده بوده است. غواصی، قایقرانی و ماهیگیری با نیزه از عمده تفریحات گردشگران ورودی به این منطقه است البته اگر جاذبه‌های طبیعی آن را فراموش نكنیم.

این منطقه گرمسیری با كلبه‌های ساحلی خود می‌تواند هرساله هزاران گردشگر را به‌خود جلب كند. جاذبه‌های این منطقه به قدری جالب و زیباست كه گردشگران عنوان می‌كنند دل كندن از این همه زیبایی برایشان بسیار مشكل و دور از تصور بوده است. حال تصور كنید اولین‌های این فهرست چقدر برای گردشگران جذاب بوده؟

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم