تبیان، دستیار زندگی
غارها باغ دلگشای طبیعت‌گردان ایرانی است. غارهایی كه برخی می گویندهیچ جذابیتی ندارد و هنوز از گزند زباله‌ها به دور است و بكری و دست‌نخورده بودن آنها لذت قدم زدن و تماشایشان را دوچندان می‌كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باغ دلگشا میان‌كوه
باغ دلگشا میان‌كوه


غارها باغ دلگشای طبیعت‌گردان ایرانی است. غارهایی كه برخی می گویندهیچ جذابیتی ندارد و هنوز از گزند زباله‌ها به دور است و بكری و دست‌نخورده بودن آنها لذت قدم زدن و تماشایشان را دوچندان می‌كند. ایران‌زمین که بهشت طبیعت‌گردان است و غارهای بسیاری در این سرزمین وجود دارند كه این هفته به معرفی برخی از آنها پرداخته‌ایم. با این توضیح كه نام برخی از معروف‌ترین غارها را در این فهرست نیاوردیم به این دلیل كه اطلاعات آنها را می‌توانید براحتی به دست بیاورید.


بزرگ‌ترین غار‌آبی‌آسیا

65 میلیون سال پیش بزرگ‌ترین غار آبی آسیا شكل گرفت كه درحال حاضر جزو هفت اثر طبیعی ایران به حساب می‌آید كه البته تنها 30 سال است كه این زیبایی عظیم كشف شده است. غار قوری قلعه در 25 كیلومتری شهر روانسر و در كنار جاده روانسر ـ پاوه و مجاور روستایی به همین نام قرار دارد.

باغ دلگشا میان‌كوه

این اثر طبیعی دارای تالارهای زیبایی در 1400 متری و 500 متری به نام‌های تالار مریم، تالار كوهان شتر، تالار مسیر برزخ، تالار بلور و تالار عروس است كه یكی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی شهرستان روانسر است.البته بسیاری از قسمت‌های این غار شناسایی نشده و برخی نقاط غار قوری قلعه هنوز حفاری نشده تا از دل این طبیعت زیبا، نهان‌هایی آشكار شود.زیبایی‌ها و هوای مطبوع پاوه و وجود چنین غار بزرگ و زیبایی بسیار مسحوركننده و دیدنی است كه پیشنهاد می‌كنیم دیدن آن را در این فصل از دست ندهید.

ترسناك‌ترین غار ایران

تصور كنید هنگام ورود به یك غار با هجوم پرندگانی سیاه روبه‌رو شوید. در نزدیكی شهر دهلران ایلام می‌توانید موزه‌ای طبیعی پیدا كنید كه در آن خفاش‌های كمیابی زندگی می‌كنند. این غار یا بهتر است بگوییم موزه طبیعی به غار خفاش معروف است و شگفتی‌هایی را در خود دارد كه در دنیا نمونه آن را نمی‌توان یافت. در حال حاضر در این غار 20 هزار خفاش زندگی می‌كنند كه نسل اندر نسل ساكنان این غار بوده‌اند و حاصل این زندگی درازمدت، تجمع توده‌ای عظیم و ضخیم از فضله خفاش در كف غار است كه عمر آنها به هزاران سال می‌رسد و كشاورزان از آن برای تقویت زمین‌های زراعی‌شان استفاده می‌كنند!

باغ دلگشا میان‌كوه

همچنین این غار نه‌تنها قدیمی‌ترین بلكه جزو ترسناك‌ترین غارهای ایران به حساب می‌آید، اما یادتان نرود برای رفتن به این غار باید آدابی را رعایت كنید تا به زندگی این خفاش‌ها آسیبی نزنید. خفاش‌ها زندگی آرامی را تجربه می‌كنند پس بهتر است با آرامش و سكوت وارد غار شوید از آنها دیدن كنید و برگردید، اما زیباترین صحنه‌ای كه می‌توانید از این حیوانات به ظاهر خشن ببینید هنگام غروب است كه خفاش‌ها به صورت دسته جمعی از غار خارج می‌شوند و تا چند كیلومتر از محل زندگی خود دور می‌شوند و بعد از كمی گشت و گذار بازمی‌گردند. البته فراموش نكنید در سفر به ‌دهلران علاوه بر این غار خفاشی می‌توانید به چشمه‌های آبگرم نیز سری بزنید.

سردترین غار خاورمیانه

سرزمین زردكوه بختیاری و لاله‌های واژگون، دیار عروس هزار چشمه فلات، كارگاه تاریخ باستان خاورمیانه و بالاخره سرزمین بادام و گردوی ایران؛ چهارمحال و بختیاری در گرمای داغ تابستان پذیرای گردشگران و مردم ایران بخصوص مردم خونگرم جنوب است. غار یخی چما سردترین نقطه خاورمیانه كه به دروازه ورود زمستان به تابستان، مشهور است در گوشه‌ای از آغوش كوهی آرمیده و دست سخاوت خود را روی گردشگران باز كرده است.

باغ دلگشا میان‌كوه

دشت چما در كنار غار چما در شهرستان كوهرنگ انباری از برف است كه توانسته سال‌ها آن منطقه را به زمینی برای مسابقات اسكی تبدیل كند. غار چما علاوه بر زیبایی‌اش بزرگ‌ترین منبع آب شیرین ایران نیز هست كه از چشم بسیاری از گردشگران پنهان مانده است، اما این نوشتن وگفتن ما به تنهایی فایده ندارد و باید به دیدنش بروید. همچنین در مسیر كوهرنگ به غار برفی چما از آبشار شیخ علیخان تا دشت چما 25 كیلومتر است كه طی این مسیر می‌توانید با جذاب‌ترین و عجیب‌ترین جاذبه‌های چهارمحال و بختیاری بیشتر آشنا شوید. غار یخی چما در فاصله 13 كیلومتری این استان قرار دارد و برای گذراندن چند روز برفی بهترین و بكرترین منطقه است.

وجود تخت بزرگی به طول 17 متر و عرض 11 متر در ورودی پشت این غار نشان از سكونت انسان‌ها در این منطقه دارد، اما انتهای این غار هنوز ناپیداست و حتما ناشناخته‌هایی در گوشه دیگر آن بر جای مانده است

قدیمی‌ترین‌غار‌‌‌ایران

این غار به دومین غار آهكی ایران مشهور است، غار دربند مهدیشهر سكونتگاه انسان‌های بی‌شماری است كه قدمت آنها به 140 میلیون سال پیش برمی‌گردد. در 20 كیلومتری سمنان، دو كیلومتری مهدیشهر، غار دربند باپله‌های هزارتایی به استقبال‌تان می‌آید كه البته برای رفتن به این غار باید كفشی فولادی به پا كرد.

باغ دلگشا میان‌كوه

وجود تخت بزرگی به طول 17 متر و عرض 11 متر در ورودی پشت این غار نشان از سكونت انسان‌ها در این منطقه دارد، اما انتهای این غار هنوز ناپیداست و حتما ناشناخته‌هایی در گوشه دیگر آن بر جای مانده است.

وجود حوضچه‌های زیبا و كوچك كه با آب زلالش زیبایی غار را دوچندان كرده، البته این آب غیرقابل شرب است. همچنین ستون‌های غار دربند مانند شمع‌های بزرگ در حال سوختن است كه هر بیننده‌ای را متحیر و ساعت‌ها غرق تماشای خود می‌كند، پس تماشای آن را از دست ندهید.

خطرناك‌ترین غار ایران

تنگناهای این غار تمامی ندارد، برای عبور فقط یك به یك می‌توان از آن رد شد، حتی امكان چرخاندن سر نیز وجود ندارد. پروا اولین غار عمیق ایران است كه این بار غار سم توانسته با 21 چاه عمیق جای آن را در فهرست عمیق‌ترین و خطرناك‌ترین غار‌ها بگیرد. غاری پررمز و راز كه تنها یك سال از كشف آن بیشتر نگذشته است. غار سم در گلستان نزدیك روستای نیك نام است كه البته به جز غارنوردان حرفه‌ای به هیچ كس سفر به این غار را توصیه نمی‌كنیم. غارنوردان حرفه‌ای هم با دو ساعت راهپیمایی از روستای نیك‌نام می‌توانند به این غار عظیم و مخوف برسند. دهانه چاه‌های این غار 5 تا 40 متر قطر دارد و بسیار خطرناك است.

باغ دلگشا میان‌كوه

قدمت غار سم هنوز مشخص نشده، اما جمجمه‌های كشف شده از انسان و حیوانات مختلف نشان از قدمتی طولانی دارد. دو نمونه كشف شده نیز می‌تواند مهر تائیدی براین گفته باشد. اولی اسكلت خفاشی كه ده برابر بزرگ‌تر از خفاش‌های معمولی است و دومی پروانه‌ای خاص كه دیواره‌های غار آهكی را پر كرده‌اند. حتما زیبایی‌های بسیاری در این غار وجود دارد كه چشم هر بیننده‌ای را مسحور می‌كند كه صدالبته فكر رفتن به آنجا و یافتن و كشف ناشناخته‌ها را از ذهنتان بیرون كنید.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم