تبیان، دستیار زندگی
بازار لوازم خانگی مثل هر بازار دیگری فوت و فن خاص خودش را دارد. اگر می‌خواهید در این بازار سردرگم نشوید باید کمی دقت داشته باشید. نکاتی که باید زمان خرید به آن‌ها دقت کنید نه نامشخص و مبهم است و نه به دقت زیادی احتیاج دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شگردهای خرید لوازم خانگی


بازار لوازم خانگی مثل هر بازار دیگری فوت و فن خاص خودش را دارد. اگر می‌خواهید در این بازار سردرگم نشوید باید کمی دقت داشته باشید. نکاتی که باید زمان خرید به آن‌ها دقت کنید نه نامشخص و مبهم است و نه به دقت زیادی احتیاج دارد.


لوازم خانگی

فوت و فن خرید لوازم خانگی

لوازم خانگی که تازه به بازار راه پیدا کرده‌اند به خاطر تبلیغات ممکن است فروش بیشتری داشته باشند، اما همیشه لوازم خانگی خوب آن دسته از لوازمی نیستند که تبلیغات بیشتری دارند. اینکه چطور لوازم خوب و با کیفیت را تشخیص بدهید، چطور گزینه‌ای را که مناسب شما است از بین مدل‌های موجود در بازار خریداری کنید و اینکه تا چه اندازه هزینه را بهتر است بابت خرید لوازم خانگی پرداخت کنید، الگوی ثابت و یکسانی ندارد.

هر وسیله‌ای از بین لوازم خانگی، فوت و فن خرید خاص خودش را دارد. نکاتی که باید زمان خرید به آن‌ها دقت کنید نه نامشخص و مبهم است و نه به دقت زیادی احتیاج دارد. تنها کافی است قبل از اینکه مدل دلخواه تان را انتخاب کنید این نکات را بدانید، در بین مدل‌های موجود از برندهای مختلف، جست و جو کنید و بسته به محصولی که می‌خواهید و بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید مدل مناسب را انتخاب کنید.

اگر تمام این نکات را در نظر بگیرید، ممکن است خرید کمی برایتان سخت‌تر شود، اما اگر مدل خاصی را پسندیده‌اید، حتماً به چند نکته که برایتان کاربردی و پر اهمیت است دقت کنید. با این کار ممکن است پشیمانی بعد از خرید برایتان خیلی کمتر باشد.

بازار فانتزی یخچال و فریزر

این روزها خریداران، بیشتر مدل‌های ساید بای ساید را انتخاب می‌کنند. مدل‌های ساید بای ساید جدید هم که طراحی‌های خاص بدنه، مثل طرح گل و استفاده از نگین و نقره روی بدنه دارند، حداقل یک میلیون تومان با مدل‌های قدیمی تفاوت قیمت دارند، در حالی که کیفیت و امکانات شان اگر کمتر از مدل‌های قدیمی نباشد، بیشتر هم نیست.

زمان خرید یخچال و فریزر، فضای آشپزخانه و ابعاد آن را در نظر بگیرید. فروشندگان ممکن است مدل‌هایی با امکانات زیاد را به شما معرفی کنند که اصلاً برای استفاده شما مناسب نباشد. مدل‌های مختلف یخچال‌های دو، سه و چهار در، در بازار وجود دارد که انتخاب شان بستگی به نیاز و تعداد دفعات باز و بسته کردن درهای یخچال دارد.

کیفیت لاستیک‌های دور درها که بهتر است ضد باکتری باشد، دستگیره‌ها که باید یک تکه و متصل به بدنه باشد، قابلیت تنظیم ارتفاع طبقات داخلی و طبقات فلزی یا شیشه های نشکن که استفاده بیشتر و کیفیت بالاتری دارند، سیستم‌های خنک کنندگی دوگانه و داشتن آبریز و یخ ساز، از خصوصیاتی است که باید در زمان خرید یخچال به آن‌ها دقت کنید.

بار خانگی، محفظه صفر درجه، نمایشگر LCD و قابلیت انجماد سریع، جزو امکاناتی است که شاید چندان هم ضروری نباشد و تنها باعث بالا رفتن قیمت یخچال می‌شوند.

اگر در هنگام خرید لوازم خانگی همه چیز را در نظر بگیرید، ممکن است خرید کمی برایتان سخت‌تر شود، اما با این کار ممکن است پشیمانی بعد از خرید برایتان خیلی کمتر باشد.

بازار لوکس اجاق گاز

از آنجا که معمولاً فضایی که در آشپزخانه برای اجاق گاز در نظر می‌گیرند مناسب مدل‌های پنج شعله است، حتی خانواده‌های کوچک هم سراغ خریدن این مدل‌ها می‌روند. اجاق گازهای وارداتی تفاوت قیمت محسوسی با مدل‌های داخلی دارند.

بدنه و طراحی این اجاق گازها چندان هم مناسب استفاده خانوارهای ایرانی که زمان زیادی را به آشپزی اختصاص می‌دهند، نیست. امکانات ایمنی که این روزها هم در مدل‌های داخلی و هم در مدل‌های وارداتی قرار داده شده است، استفاده را راحت‌تر می‌کند و خطرات آن را پایین می‌آورد.

امکاناتی مثل قطع خودکار خروج گاز در زمان سرریز شدن غذا، تطبیق دادن میزان خروج گاز با نوسانات و خاموش نشدن، تایمردار بودن زمان پخت، هر چند قیمت مدلی را که خریداری می‌کنید را بالا می‌برد اما تقریباً ضروری هستند.

از طرفی بدنه اجاق گازها یا استیل است یا لعابی که مدل‌های استیل زیبایی بیشتری دارند اما ممکن است در اثر نظافت رویشان خش بیفتد و مدل‌های لعابی که آسیب پذیر هستند اما تمیز کردن شان آسان است. می‌توانید مدلی دارای فر و جوجه گردان انتخاب کنید یا سراغ مدل‌های طرح فر بروید که قیمت ارزان‌تری دارند.

لوازم خانگی

بازار داغ ماشین‌های ظرف‌شویی

تنها چند مدل از مدل‌های رومیزی که در بازار ایران وجود دارد، دارای گارانتی اصلی و خدمات پس از فروش هستند پس تنها به گفته فروشندگان اکتفا نکنید و حتماً از کشور تولید کننده و شرکت ضمانت کننده محصولی که می‌خرید مطمئن شوید.

مدل‌های رومیزی 6 نفره و 8 نفره هستند که تفاوت قیمت و ابعاد چندانی با هم ندارند در نتیجه خرید مدل‌های 8 نفره به صرفه‌تر است. از طرفی اگر می‌خواهید ماشین ظرف‌شویی با ظرفیت 12 یا 14 نفره خریداری کنید، حتماً به امکانات آن نگاهی بیندازید.

برچسب مصرف انرژی، امکان استفاده از نیمه ظرفیت، حسگر ورود و نشتی آب، نشان‌دهنده اقتصادی بودن یا نبودن ماشین‌های ظرف‌شویی است. برنامه‌های مختلف شست و شو مثل آبکشی اولیه و سریع، ظروف حساس و سیستم شروع با تأخیر هم جزو امکاناتی است که این روزها روی اکثر مدل‌های بازار تعبیه شده است، اما تفاوت آن‌ها در نحوه تنظیم و کاربردی و واضح بودن گزینه‌های تنظیم آن است، اما مهم‌تر از هر نکته‌ای این است که زمان خریدن ماشین ظرف‌شویی به خاطر قیمت پایین‌تر برندهای متفرقه، وسوسه نشوید و مبلغ کمی بیشتر بابت خرید از نمایندگی‌های برندهای شناخته شده پرداخت کنید.

بازار هوشمند تلویزیون

مهم‌ترین نکته برای خرید محصولات صوتی و تصویری، مخصوصاً تلویزیون، خرید از نمایندگی‌های رسمی است. زمانی که از نمایندگی رسمی خرید می‌کنید بابت خدمات نصب و پس از فروش، مطمئن خواهید بود.

از طرف دیگر در نمایندگی‌های رسمی، محصولات تولیدی همان ماه به فروش می‌رسد که باعث می‌شود شما مدت زمان کامل گارانتی را داشته باشید. فروشگاه‌های متفرقه ممکن است محصولی به شما بفروشند که چند ماهی از گارانتی آن‌ها گذشته باشد.

مهم‌ترین نکته برای خرید محصولات صوتی و تصویری، مخصوصاً تلویزیون، خرید از نمایندگی‌های رسمی است.

این روزها خریدن تلویزیون‌های LCD به صرفه نیست. با هزینه‌ای که باید بابت خرید یک تلویزیون LCD با صفحه بسیار بزرگ پرداخت کنید می‌توانید یک تلویزیون LED با مثلاً صفحه 42 اینچ خریداری کنید که هم جدیدتر و هم اقتصادی‌تر است.

این روزها تلویزیون‌های هوشمند هم به مدل‌های بازار ایران پیوسته است. امکانات قرار داده شده روی تلویزیون‌های هوشمند با اینکه قیمت آن‌ها را بالاتر برده است، اما برای استفاده در ایران مناسب نیست، چون تنها می‌توانید بخشی از امکانات آن را به کار بگیرید و نکته آخر اینکه مدل‌هایی را انتخاب کنید که آنتن دیجیتال داشته باشند تا بتوانید تصاویر را به صورت دیجیتالی دریافت کنید.

بازار متنوع ماشین لباس‌شویی

از آنجا که ابعاد ماشین‌های لباس‌شویی با ظرفیت‌های مختلف تفاوت چندانی با هم ندارند و تنوع خاصی هم در ظاهر آن‌ها به چشم نمی‌خورد، بهتر است بابت ظاهر مدل، پول بیشتری برای خرید آن پرداخت نکنید. از آنجا که تنوع برند و مدل‌های زیادی در بازار ایران وجود دارند، احتمال اینکه فروشندگان به صورت تصادفی جنس متفرقه را با عنوان جنسی اصلی به شما معرفی کنند زیاد است.

معمولاً ماشین‌های لباس‌شویی زود به زود تعویض نمی‌شوند. پس اگر می‌خواهید از محصولی که می‌خرید و شرکت و کشور تولیدکننده آن مطمئن شوید، حتماً به اطلاعات درج شده روی بدنه آن دقت کنید. زمان خرید ماشین لباس‌شویی حتماً به ظرفیت آن دقت کنید. خریدن مدلی با ظرفیت بالا و قیمت مناسب شاید وسوسه انگیز باشد، اما باعث هدر رفتن آب و برق و در نتیجه هدر رفتن پول شما خواهد شد.

لوازم خانگی

قابلیت ادامه عملکرد دستگاه با وجود نوسانات برق، هشدار و عیب یاب، با اینکه بر قیمت لباس‌شویی تأثیر دارند، اما در طولانی مدت استفاده زیادی دارند. مدل‌های داخلی با مدل‌های مشابه وارداتی تفاوت قیمتی حداکثر 500هزار تومان دارند. انتخاب محصول داخلی یا وارداتی به بودجه شما بستگی دارد.

چند نکته مهم دیگر

بعضی از افراد ترجیح می‌دهند رنگ کلیه لوازم آشپزخانه‌شان را با هم هماهنگ کنند. معمولاً لوازم خانگی با بدنه‌های استیل، تیتانیوم، سفید و مشکی تولید می‌شوند، اما بعضی از این محصولات رنگ‌های متنوعی برای انتخاب ندارند. لوازم خانگی جزو محصولاتی هستند که استفاده روزانه دارند در نتیجه نسبت به سایر لوازم آسیب پذیری بیشتری دارند. پس بهتر است زمان خرید حتماً به خدمات پس از فروش و طول ضمانت آن‌ها دقت کنید.

ممکن است محصول بدون گارانتی ارزان‌تر باشد، اما هزینه‌ای که باید بابت تعمیر یا لوازم جانبی آن‌ها پرداخت می‌کنید بسیار بالاتر از هزینه گارانتی است. بهتر است برای خرید مطمئن‌تر لوازم خانگی حتماً به نمایندگی‌های رسمی بروید. لوازم جانبی بعضی از لوازم وارداتی را می‌توانید در ایران پیدا کنید، اما مدل‌هایی که به صورت شرکتی یا سفارشی وارد می‌شوند، شما را برای پیدا کردن قطعات و لوازم جانبی دچار مشکل می‌کنند.

اگر می‌خواهید خرید اقتصادی و مناسبی داشته باشید به برچسب مصرف قیمت انرژی لوازم هم دقت کنید، چون مصرف بالای لوازم برقی در طولانی مدت هزینه سنگینی را به شما تحمیل خواهد کرد.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: baharrrrr88

مطالب مرتبط:

روش نگهداری وسایل برقی

وسایل آشپزی مدرن (دیدنی)