تبیان، دستیار زندگی
در بعضی مواقع سوزش قفسه سینه می‌تواند نقش یك عامل آگاه کننده از یک حمله قلبی را بازی کند. تصور کنید که چند دقیقه پیش یک وعده غذایی کامل خورده‌اید و الان احساس سوزش در قفسه سینه دارید. آیا شما واقعاً ترش کرده‌اید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوزش قفسه سینه، هشداری برای قلب


در بعضی مواقع سوزش قفسه سینه می‌تواند نقش یك عامل آگاه کننده از یک حمله قلبی را بازی کند. تصور کنید که چند دقیقه پیش یک وعده غذایی کامل خورده‌اید و الان احساس سوزش در قفسه سینه دارید. آیا معده شما واقعاً ترش کرده است؟


درد قفسه‌سینه

بعضی مواقع سوزش قفسه سینه هشداری برای حملات قلبی است. شناخت تفاوت این دو عارضه، با وجود یک علامت اولیه، به معنای تشخیص فاصله بین مرگ و زندگی است. آنچه باید در این رابطه بدانید این است كه:

سوزش معده یا ترش کردگی

ترش کردن بیماری نیست، بلکه یک نوع علامت است. شما ممکن است متوجه احساس سوزش در قفسه سینه شوید که از شکم شروع شده و تا گردن ساطع می‌شود. بعضی مواقع اسید معده که به مری راه می‌یابد، باعث ایجاد مزه‌ای ترش در دهان می‌شود، به خصوص اگر بلافاصله بعد از صرف غذا دراز بکشید. به طور نرمال، اسیدهای گوارشی معده به کمک دریچه پایینی مری، مانع از برگشت آن به سمت بالا می‌شود. دریچه ماهیچه‌ای ذکر شده، مثل یک سوپاپ عمل می‌کند و تنها زمان بلع گشوده می‌شود. اما بعضی مواقع این سوپاپ ضعیف شده و یا در حالت استراحت قرار می‌گیرد و در نتیجه اسید معده به مری بازگشت می‌کند. فشار وارد به این دریچه ماهیچه‌ای به علت وزن زیاد، پرخوری یا دراز کشیدن بلافاصله بعد از صرف غذا، باعث باز شدن خفیف آن می‌شود.

ترش کردن مداوم و پایدار، می‌تواند علامت ابتلا به رفلکس معده-روده باشد. در این بیماری، اسید معده به بخش پایینی مری بازگشت می‌کند. ابتلا طولانی مدت به این عارضه منجر به بروز سندرم برت (Barette) می‌شود که در این وضعیت رنگ و ترکیب سلول‌های سطحی مری تغییر می‌کند، زیرا به طور پایدار در معرض اسیدهای معده قرار داشته است. این بیماری می‌تواند مقدمه ابتلا به سرطان مری باشد.

سایر ناراحتی‌های گوارشی که منجر به درد قفسه سینه می‌شود:

سوزش معده تنها علامت گوارشی که منجر به درد قفسه سینه می‌شود، نمی‌باشد. اسپاسم ماهیچه‌ای مری نیز می‌تواند چنین تأثیری داشته باشد. درد ناشی از حمله کیسه صفرا نیز می‌تواند تا قفسه سینه امتداد یابد. در این حالت علائمی مثل تهوع و درد شدید و ثابت در بالا و سمت راست شکم مشاهده می‌شود (به خصوص بعد از صرف غذاهای چرب). این درد می‌تواند به شانه‌ها، گردن و بازو نیز رخنه کند.

بعضی مواقع سوزش قفسه سینه هشداری برای حملات قلبی است. شناخت تفاوت این دو عارضه، با وجود دارا بودن یک علامت اولیه، به معنای تشخیص فاصله بین مرگ و زندگی است.

چگونه می‌توان فهمید که درد قفسه سینه مربوط به ناراحتی‌های قلبی است؟

شناخت دلیل واقعی درد قفسه سینه، سخت و تقریباً غیر ممکن است. اما درد هشدار دهنده قفسه سینه با علائم زیر همراه است:

1- فشار ناگهانی، فشردگی، سفت شدن و درد کوبنده در بخش مرکزی قفسه سینه که بیش از چند دقیقه طول بکشد.

2- دردی که به پشت، گردن، فک، شانه و بازوها (به خصوص بازوی چپ) امتداد یابد.

3- ناراحتی قفسه سینه به همراه تنفس ضعیف، تعریق، سرگیجه و تهوع.

4- فشار و تنگی در قفسه سینه به هنگام فعالیت فیزیکی یا تحت فشار روحی.

در صورت مشاهده چنین علائمی سریعاً به اورژانس مراجعه کنید. زیرا این علائم مربوط به حمله قلبی می‌باشد. به علاوه، اگر درد جدیدی در قفسه سینه احساس کردید و یا اگر قبلاً دچار حمله قلبی شده‌اید، اگر مبتلا به بیماری قلبی یا دیابت هستید، اگر سیگار می‌کشید و یا دچار اضافه وزن و کلسترول بالا می‌باشید، درد های خفیف قفسه سینه را نیز جدی بگیرید و سریعاً به پزشک مراجعه کنید


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: گردباد

مطالب مرتبط:

به دنبال سلامتی(ویژه نامه كاربران)

درد امان شما را بریده؟

آیا گرما کاهنده درد است؟