تبیان، دستیار زندگی
ممکن است نوجوان شما با تشخیص اینکه چه احساسی دارد مشکل داشته باشد یعنی اینکه نداند که الان در حال تجربه چه احساس و هیجانی است و در برابر بروز این هیجان مثبت یا منفی، چه واکنشی باید نشان دهد تا منطقی باشد. احتمالا شما می دانید که چه زمانی او...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیریت شکست درروزهای سرکشی


ممکن است نوجوان شما با تشخیص اینکه چه احساسی دارد مشکل داشته باشد یعنی اینکه نداند که الان در حال تجربه چه احساس و هیجانی است و در برابر بروز این هیجان مثبت یا منفی، چه واکنشی باید نشان دهد تا منطقی باشد. احتمالا شما می دانید که چه زمانی او...


نوجوان

دوره نوجوانی یکی از دوره های حساس زندگی انسان تلقی می گردد.این دوره نقش بسزائی در تکوین شخصیت فرد دارد.نوجوانی دوره انتقال از وابستگی کودکی به استقلال ومسئولیت پذیری نوجوان می باشد.بازنگری وبازسازی ارتباط با والدین،بزرگسالان وجامعه از یک سو وبازشناسی وبازسازی فرد به عنوان یک فرد مستقل از دیگر سو دو مساله اصلی دوره نوجوانی می باشد.میلر نیوتون دوره نوجوانی را دوره فرایندهای رشدی انتقال از کودکی به بزرگسالی می داند.این فرایندها جنبه های گوناگونی دارند که عبارتند از:

**  رشد ونمو سازمان عصبی مغز که نمود آن در تحول فرایندهای شناختی،عاطفی و رفتاری مشاهده می شود.

**  رشد فیزیکی که شامل رشد اندامهای بدنی وتغییر در نیمرخ جسمی می باشد.

** رشد نظام جنسی یا تولید مثل که شامل رشد جسمی و رفتاری می باشد.

** رشد احساس خود به عنوان یک بزرگسال یا انسان مستقل وخود راهبر(مدیریت هیجانات)

**  کسب موقعیت بزرگسالی در گروه اجتماعی یا فرهنگ

** رشد کنترل رفتاری خود در تعامل با جامعه

البته در این یادداشت قصد نداریم به همه این تغییر و تحولات بپردازیم بلکه قصدمان این است که بیشتر بر روی تحولات احساسی و مدیریت هیجانی نوجوانان صحبت کنیم.

اینکه یک نوجوان هنگامی که چیزی بر طبق برنامه ریزی و خواست او پیش نرود چگونه عمل می کند بسیار وابسته به این مساله است که او به طور کلی چگونه با هیجانات و احساسات مواجه می شود(مدیریت هیجانات)

راههای وجود دارد که می توانید این مسیر را تسهیل کنید:

گاهی شکست، گاهی موفقیت

برخی از نوجوانان در طی مراحل پیشرفت، شکست می خورند؛ یا در ورزش و یا در ارتباطات و امتحانات و ...، برخی دیگر از آنها مدت کوتاهی حدود بیست دقیقه بداخلاقی و قهر می کنند و در واقع یک بحران کوتاه مدت را سپری می کنند ولی برخی دیگر ممکن است با یک شکست یا مشکل هیجانی به طور طولانی تری واکنش دهد و باعث ایجاد خلل در زندگی روزمره خود و اطرافیان گردد.

اگر فرزندتان هر کدام از این روشها را برای مواجهه با شکست اتخاذ می کند بعید است که صرفا نوجوانی و بلوغ باعث بروز این دست مشکلات در وی شده باشد بلکه نقص در مهارت مدیریت هیجانات و احساسات نیز در این میان نقش مهمی ایفا می کند.

اگر احساس بی چارگی و بدبختی فرزندتان یک یا دو روز طول بکشد، وسایل و لوازمش به هم ریخته شود و مرتبا دربهای منزل بهم کوفته شوند(خیلی بیشتر از آنچه شما بتوانید تحمل کنید) آنگاه شکست و تحولات بلوغ، احتمالا یک ترکیب خطرناک و قابل انفجار(تحریک پذیر)درست می کنند و لازم است که قبل از هر اقدامی برای مدیریت و مواجهه با شکست به او کمک کنید تا با هیجانات و احساساتش کنار بیایند.

اینکه یک نوجوان هنگامی که چیزی بر طبق برنامه ریزی و خواست او پیش نرود چگونه عمل می کند بسیار وابسته به این مساله است که او به طور کلی چگونه با هیجانات و احساسات مواجه می شود

مشکل چیست؟

برخی از والدین تصور می کنند که اینکه یک کودک 7ساله عصبانی می شود و هنگامی که ظاهرا یک امر مایوس کننده اتفاق می افتد، خشمش بیرون بریزد امری طبیعی است اما تا زمانی که او پاسخ دیگری یاد نگیرد او به عصبانی شدن، پرتاب اسباب بازی ها به اطراف یا به دیگران، دعوا و درگیری جسمانی با اطرافیان و یا حتی اسیب زدن به خود(مثل کندن موهای سر، کوبیدن سر به دیوار و ...)ادامه می دهد.

برخی از جوانان به ویژه مردان جوان در خصوص ابراز هیجانات و احساسات خود از توسعه یافتگی کمتری برخوردارند و در هنگام شکست و ناکامی واکنش هایی از خود نشان می دهند که در کودکی اموخته و انجام می داده اند.

شرمندگی و خجالت، رنجش و آزردگی و یاس و.... دشوار تر از آن هستند که پاسخ مناسبی برای شان پیدا شود و برای برخی افراد(چون از کودکی آموخته اند)، خشم و عصبانیت مهمترین و بهترین نمود این هیجان و احساسات است.

ابراز کردن نوجوان

ممکن است نوجوان شما با تشخیص اینکه چه احساسی دارد مشکل داشته باشد یعنی اینکه نداند که الان در حال تجربه چه احساس و هیجانی است و در برابر بروز این هیجان مثبت یا منفی، چه واکنشی باید نشان دهد تا منطقی باشد. احتمالا شما می دانید که چه زمانی او به هم ریخته ، خسته و یا رنجیده می شود. هر چند این احساسات طبیعی هستند اما شما بایستی به او کمک کنید که این احساسات را به درستی شناسایی و سپس کنترل کند.

نوجوان

پرسیدن "ایا کمی آشفته هستی"

ممکن است مطرح کردن این سوال، به هر دوتان کمک کند که نوع و حدود احساساتش را تشخیص دهید و پاسخ مناسب را برای این مشکل بیابید اما به هر حال جایگزین های دیگری هم هست.

برخی از افراد جوان به ویژه پسران، به این نتیجه می رسند  که فعالیتهای بدنی زیاد مانند ورزش به آنها فرصت رها شدن از احساسات منفی را می دهد. برخی دیگر ممکن است قدم بزنند، کوهنوردی کنند، ماهیگیری کنند و.... تا فرصت کافی برای اندیشیدن درباره حوادث، شرایط و نگرانی ها را بیابند.

هر چند این روشها در دراز مدت می تواند  نتایج بسیار خوبی  بدهد و  توانایی کنترل و آرام ساختن احساسات و هیجانات را به نوجوان بدهد اما در مواقع اضطراری و اورژانسی، موثر نخواهد بود.

نوجوان تان را مطمئن کنید که عشق و محبت و حمایت شما به نمره ای که در امتحان می گیرد یا موفقیتها یا شکستهایی که در زندگی با آن مواجه می شود، وابسته نیست. اگر او نتوانست نمره ای که مد نظرش است کسب کند کمکش کنید که آنها را فراموش کند ولی در عین حال در اینده برایش تلاش کند. هر کسی در زندگی دچار ناکامی و عقب نشینی می شود چه در امتحان مدرسه، چه در برقراری رابطه با همسالان و چه در گرفتن گواهینامه رانندگی. آنها باید یاد بگیرند که همیشه مقاوم باشند؛ لذا  آنها را مطمئن سازید که همیشه پشتیبان آنها هستید و این ادعا را در عمل به وی ثابت کنید.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

تشریح مغز یک نوجوان

اولیا در سرزمین عجایب

نوجوان خلوت گزین

نوجوانی؛ از داستان تا واقعیت!

سرزمین عجایب یک نوجوان

تفاوت های صفردرجه ای

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.