تبیان، دستیار زندگی
استفاده از موبایل در مکان‌های مختلف آداب مخصوص به خود را دارد. ادب ایجاب می‌کند که در مکان‌های عمومی مانند اتوبوس یا تاکسی با موبایل صحبت نکنیم یا اگر صحبت می‌کنیم آرام و کوتاه باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رسم ادب در استفاده از موبایل


استفاده از موبایل در مکان‌های مختلف آداب مخصوص به خود را دارد. ادب ایجاب می‌کند که در مکان‌های عمومی مانند اتوبوس یا تاکسی با موبایل صحبت نکنیم یا اگر صحبت می‌کنیم آرام و کوتاه باشد.

موبایل

امروزه به یمن وجود راه‌های ارتباطی گسترده‌ای نظیر پیام کوتاه، ای‌میل، چت و شبکه‌های اینترنتی کاربران بیش از پیش با یکدیگر در ارتباط هستند اما آیا اینها باعث می‌شود مردم رسم ادب و روابط اجتماعی را ترک یا فراموش کنند؟ هر چند برای استفاده از موبایل در اماکن مختلف قانون مشخصی وجود ندارد اما عرف و ادب اجتماعی ایجاب می‌کند که به این موارد توجه کنیم:

1 - هنگام مکالمات مهم، موبایل خود را کنار بگذارید.

2 - برای ارتباط با فامیل و اقوام، مدتی گوشی خود را کنار بگذارید و حضوری به دیدن آنها بروید.

3 - بی‌دقت و نامنظم نباشید! پیام‌هایی را که می‌فرستید قبل از ارسال حتما چک کنید تا غلط املایی نداشته باشد یا اشتباهی نکرده باشید که مفهوم پیام مورد نظر شما به درستی به مخاطب منتقل نشود.

4 - فراموش نکنید وقتی در محیط ساکت و آرامی هستید صدای زنگ‌ تلفن را قطع کنید.

5 - اگر در پیام دریافتی غلط املایی مشاهده کردید، مخاطب را سرزنش نکنید. به جای آن سعی کنید برخورد خوبی داشته باشید.

امروزه به یمن وجود راه‌های ارتباطی گسترده‌ای نظیر پیام کوتاه، ای‌میل، چت و شبکه‌های اینترنتی کاربران بیش از پیش با یکدیگر در ارتباط هستند اما آیا اینها باعث می‌شود مردم رسم ادب و روابط اجتماعی را ترک یا فراموش کنند؟

مایندی لوکارد، کارشناس و مشاور رفتار و آداب اجتماعی درباره رایج‌ترین خطایی که کاربران گوشی‌های هوشمند در رابطه با استفاده از تلفن‌های موبایل مرتکب می‌شوند می‌گوید: «بدترین و غیرمحترمانه‌ترین نوع استفاده از تلفن همراه این است که هنگام غذا خوردن یا جلسه آن را روی میز بگذارید».

لوکارد می‌گوید: «در اینجا اولویت‌ها مطرح است. وقتی شما تلفن همراهتان را هنگام مکالمه با شخصی که روبه‌روی شماست روی میز می‌گذارید، در واقع ثابت می‌کنید که او تا زمانی برای شما مهم است که هشدار پیام کوتاه، ای‌میل یا چنین چیزهایی نداشته باشید و به محض دریافت یک پیام کوتاه، مخاطب، دیگر اهمیت خود را از دست می‌دهد». پیام اصلی در اینجا این است که به هیچ وجه قابل‌قبول نیست که گوشی خود را در حال غذا خوردن یا ملاقات با دیگران در حضور آنها آشکار کنید مگر در موارد نادر که نمی‌توانید تماسی را از دست دهید. به عقیده لوکارد، شما همیشه در حال ارتباط با اولویت‌های خود هستید؛ حتی وقتی که فکر می‌کنید آن شخص اهمیتی ندارد، در واقع بی‌اهمیت هم نیست.

عصر گوشی‌های هوشمند به‌طور جدی آداب و رسوم را تغییر داده است. لوکارد می‌گوید: «10‌سال پیش قوانینی برای استفاده از تلفن‌های ثابت وجود داشت؛ اینکه افراد چگونه پیام صوتی برای مخاطب بگذارند و چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند. اما امروزه با آمدن موبایل‌ها قوانین بیگانه شده‌اند و دیگر کاربردی ندارند؛ برای نمونه، در برخی محافل استفاده از تلفن همراه و برقراری تماس صوتی بدون اجازه جمع و ذکر مدت زمان تماس نوعی بی‌ادبی تلقی می‌شود. این روزها رفتار طبیعی این است که از طریق پیام کوتاه یا ای‌میل، زمان مناسب برای برقراری تماس تلفنی را به مخاطب اعلام کنید.

عصر گوشی‌های هوشمند به‌طور جدی آداب و رسوم را تغییر داده است. لوکارد می‌گوید: «10‌سال پیش قوانینی برای استفاده از تلفن‌های ثابت وجود داشت؛ اینکه افراد چگونه پیام صوتی برای مخاطب بگذارند و چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند. اما امروزه با آمدن موبایل‌ها قوانین بیگانه شده‌اند و دیگر کاربردی ندارند

وی در ادامه می‌گوید: مهم این است که مردم با هر شیوه‌ای که با شما ارتباط برقرار می‌کنند، از طرف شما مورد احترام قرار گیرند. برای رعایت آداب و رسوم استفاده از موبایل، سعی کنید ظرف 24ساعت پس از دریافت پیام به آنها پاسخ دهید. هدف از تایپ لمسی و سیستم تصحیح خودکار کلمات، کمک برای پایان رساندن کلمات با سرعت بیشتر است. الگوریتم‌ها حدس می‌زنند ما چه می‌خواهیم بگوییم. با وجود این، همه ما مرتکب اشتباه می‌شویم. وقتی جمله‌ای ارسال می‌کنیم با کلمات عجیب و غریب و اشتباهات آن چه باید بکنیم؟ اگر حفظ شخصیت برایتان اهمیت دارد، یک پیام معذرت‌خواهی سریع اشتباهات را حل می‌کند. این مسئله زمانی مهم می‌شود که مخاطبان شخصی و کاری در فهرست مشترک مخاطبان قرار گیرند.

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع: همشهری آنلاین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.