تبیان، دستیار زندگی
پرداخت خمس راهى براى تعدیل ثروت، مبارزه با تكاثر و رسیدگى به محرومان و تهى‏دستان جامعه است که سبب مى‏شود انسان در خود احساس كند حامى اهل بیت و مراجع تقلید و حوزه‏هاى علمیّه و تبلیغات صحیح دینى است و این احساس همواره او را هوادار جبهه حق و مخالف جبهه‏هاى ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر می خواهید نسلتان پاک باشد.....

خمس


پرداخت خمس راهى براى تعدیل ثروت، مبارزه با تكاثر و رسیدگى به محرومان و تهى‏دستان جامعه است که سبب مى‏شود انسان در خود احساس كند حامى اهل بیت و مراجع تقلید و حوزه‏هاى علمیّه و تبلیغات صحیح دینى است و این احساس همواره او را هوادار جبهه حق و مخالف جبهه‏هاى باطل و وسوسه‏هاى آنان قرار مى‏دهد.


آثار خمس‏ (1)

اگر به تعبیراتى كه در روایات آمده است توجّه كنیم، به آثار پرداخت خمس بیشتر پى خواهیم برد. بعضى جملات و كلماتى را كه براى فلسفه خمس آمده فهرست‏وار طی دو مقاله برای شما عزیزان مطرح مى‏كنیم.

1ـ نسل پاك‏

در روایات مى‏خوانیم: «لتطیب ولادتهم» (وسائل، ج 9، ص 547)

پرداخت خمس، مال را پاك و مال پاك مقدمه نسل پاك است.

2ـ تقویت دین‏

امام رضا علیه السلام فرمودند: «الخمس عوننا على دیننا» (وسائل، ج 9، ص 538)

خمس، حق ما اهل‏بیت و پشتوانه مكتب و راه ما است.

3ـ نشانه وفا

در تعبیر دیگر مى‏خوانیم: «المسلم من یفى اللّه بما عهد الیه و لیس المسلم من اجاب باللسان و خالف بالقلب»، مسلمان واقعى كسى است كه به پیمان الهى وفادار باشد و كسى كه با زبان جواب مثبت ولى در دل جواب منفى مى‏دهد، در حقیقت مسلمان نیست. (وافى، ج 10، ص 334)

امام صادق علیه السلام فرمود: من از گرفتن درهم شما هدفى جز پاك كردن شما ندارم، زیرا وضع مالى من امروز خوب است

4ـ كمك به یاران‏

امام رضا علیه السلام فرمودند: خمس وسیله‏اى براى كمك ما بر بستگان و یاوران ماست. «ان الخمس عوننا على عیالاتنا» (وسائل، ج 9، ص 538) «عوننا على موالینا» ( وافى، ج 10، ص 334)

5ـ پاكى مال‏

امام صادق علیه السلام فرمود: من از گرفتن درهم شما هدفى جز پاك كردن شما ندارم، زیرا وضع مالى من امروز خوب است. «ما ارید بذلك الا ان تطهروا» ( وسائل، ج 9، ص 484)

بركت

6ـ گوارا بودن درآمد

در حدیث دیگرى از امام صادق علیه السلام مى‏خوانیم: هر كس خمس ما را بدهد باقى درآمدش براى او گواراست. «یودّى خمسنا و یطیب له» ( وسائل، ج 9، ص 488)

7ـ حفظ آبرو در برابر مخالفان‏

امام رضا علیه السلام فرمود: به وسیله خمس، ما آبروى خود و طرفدارانمان را در برابر تهدیدات مخالفان حفظ مى‏كنیم. «و ما نبذله و نشترى من اعراضنا ممن نخاف سطوته» (وسائل، ج 9، ص 538)

8ـ فقر زدائى از خاندان رسالت‏

امام كاظم علیه السلام فرمود: خداوند نیمى از خمس را براى فقر زدائى از بستگان پیامبر كه از زكات و صدقات محرومند قرار داد. «و جعل للفقراء قرابة الرسول نصف الخمس فاغناهم به عن صدقات الناس ...» (وسائل، ج 9، ص 514)

مسلمان واقعى كسى است كه به پیمان الهى وفادار باشد و كسى كه با زبان جواب مثبت ولى در دل جواب منفى مى‏دهد، در حقیقت مسلمان نیست

یك نمونه از عنایات ویژه‏

زنى به نام شطیطه یك درهم پول و یك كلاف نخ را از نیشابور براى امام كاظم علیه السلام فرستاد و از كمى مال خود عذرخواهى كرد و گفت: «انّ اللّه لا یستحیى من الحق»

امام درهم و كلاف را پذیرفتند و فرمودند: سلام مرا به این خانم برسانید و این چهل درهم و این پارچه‏اى كه جزو كفن خودم هست به او بدهید، او چند روزى بیشتر زنده نیست ولى همین كه از دنیا رفت من براى نماز بر جنازه او به نیشابور خواهم آمد. (بحار الانوار، ج 48، ص 74)

در این ماجرا امام چند درهم را از یك مسلمان مخلص مى‏پذیرد و این همه او را مورد تفقد قرار مى‏دهد ولى مبالغ سنگینى را از افراد نااهل نمى‏پذیرد.

*********

در این مقاله چند مورد از آثار خمس را با تعابیری که در روایات بیان شده بود برای شما عزیزان ذکر کردیم. در مقاله بعدی به یاری خدا این بحث را تکمیل خواهیم کرد.

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

کتاب خمس ـ محسن قرائتی

وسائل السیعه ج 9

بحار الانوار، ج 48

وافى، ج 10

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.