تبیان، دستیار زندگی
یك كشتی عظیم‌الجثه در غرب جزیره در سواحل نیلگون كیش جا خوش كرده است كه به كشتی یونانی معروف است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا میدانید کشتی یونانی در کجا قرار دارد؟
كشتی یونانی

یك كشتی عظیم‌الجثه در غرب جزیره در سواحل نیلگون كیش جا خوش كرده است كه به كشتی یونانی معروف است. در یكی از روزهای گرم تابستان سال 1345، بومیان جزیره كیش ناگهان كشتی عظیم‌الجثه‌ای را كه در نزدیكی روستای باغو به گل نشسته بود، دیدند. هنوز پس از گذشت سال‌ها دلیل به گل نشستن این كشتی در پس پرده‌ای از ابهام است اما گفته می‌شود به علت مه آلود بودن هوا و نبودن فانوس دریایی در سواحل جزیره كیش این اتفاق روی‌ داده است.

این كشتی در سال 1322 شمسی توسط شركت ویلیام هامیلتون به وزن 7061 تن و به طول 136 متر در بندر گلاسكو در اسكاتلند ساخته شد و در روز 4 مرداد 1345 به هنگام بازگشت از ایران، در سفر دریایی خود به كشور یونان در عرض جغرافیایی 26 و 20 درجه شمالی و طول جغرافیایی 53 و 54 درجه شرقی به گل نشست و هشتاد روز تلاش اورینوكو، یدك‌كش هلندی برای بیرون كشیدن این كشتی به ثمری نرسید. تلاش‌های ناموفق زیادی برای بیرون كشیدن آن انجام شد و به ناچار سرنشینان كشتی مجبور به ترك آن شدند و بار آن تخلیه شد، چرا كه عملیات بیرون كشیدن كشتی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود. اطلاعات بدست آمده از شركت بیمه لویدز لندن نشان دهنده این است كه این كشتی در زمان به گل نشستن متعلق به كشور یونان و بنام كولااف بوده است. این كشتی در ابتدا "شیپور امپراتور" سپس "ناتورالیست" و در سال های بین 1338 تا یكسال قبل از توقف، در مالكیت خطوط كشتیرانی ایران با نام‌های "سیروس فارس"‌، "همدان" در تردد بوده است.

كشتی یونانی از نظر تاریخی قدمت و اهمیت چندانی ندارد وگذشت زمان كشتی را دچار فرسودگی كرده است. قسمت تحتانی كشتی كه در آب است بر اثر برخورد امواج دریا با آن پوسیده و هر آن ممكن است فرو افتد.

كشتی یونانی

تماشای خورشید كه به آهستگی در پشت كشتی یونانی در آب های نیلگون خلیج فارس غروب می‌كند خاطره‌ای فراموش‌نشدنی و جاویدان است. درخشش آخرین شعاع های نور خورشید بر پهنه آسمان، طیف رنگ های زرد و قرمز و نارنجی و سایه روشن های لکه های ریز و درشت ابر، تابلویی چنان زیبا و خیال انگیز را در پشت کشتی یونانی پدید می آورد که نظیر آن را کمتر می توان یافت.

اما امروز این کشتی، آخرین ماهها و شاید آخرین روزهای عمر خود را سپری می کند.

 از نیمه های سال 1390 شمسی، بدنه ی اصلی آن بر اثر طوفانی با شدت متوسط، از وسط به دو نیم شد و دکل اصلی آن نیز آسیب جدی دید.

گذشت زمان كشتی را دچار فرسودگی كرده است. آثار خوردگی و پوسیدگی در جــــــای جای بدنه ی آن به چشم می خورد.

محققان اعتقاد دارند کشتی به حدی فرسوده است که هر آن ممکن است با زلزله ای کوچک، و یا حتی طوفانی معمولی برای همیشه متلاشی شود.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع: .hellokish

مطالب مرتبط:

ستاره شناسی چیست؟

سریعترین پرنده جهان

آیا میدانید؟

دانستنیهای کوتاه علمی

آیا می‌دانید؟

آیا می‌دانید...؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.