تبیان، دستیار زندگی
در این درس دانش آموز بایستی با تعامل اجتماعی، تشکیل ما، تعامل سطحی و پایدار آشنا شود و بتواند سیر تشکیل گروه را توضیح دهد. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکل گیری گروه

تعلیمات اجتماعی / اول دبیرستان / درس دوم، شکل گیری گروه / تعامل اجتماعی

شکل گیری گروه

اهداف درس

در این درس از دانش آموزان انتظار می رود که :

مفهوم تعامل اجتماعی را درک نمایند.

مفهوم " ما " را درک کند و بتواند تفاوت آن را از " گروه " بیان کند.

سیر شکل گیری یک گروه را بفهمد و بتواند آن را توضیح دهد.

مدت:

50 دقیقه

وسایل لازم :

گچ و تخته

برگه فعالیت 1

برگه فعالیت 2

طرح درس

در این درس دانش آموز بایستی با تعامل اجتماعی، تشکیل "ما"، تعامل سطحی و پایدار آشنا شود و بتواند سیر تشکیل گروه را توضیح دهد.

تعامل اجتماعی

دبیر درس را با کار بر روی تخته آغاز می نماید. تخته نویسی خود را با مثال هایی از "ما" شروع می کند. مانندِ : هم کلاسی، هم سفر، هم بازی، هم محلّی، هم سرویسی. تخته نویسی معلم می تواند به صورت زیر باشد.

پس از شروع نوشتن، بهتر است دبیر از دانش آموزان برای تکمیل مباحث کمک بگیرد. پس از این که نوشتن دبیر پایان گرفت برگه فعالیت شماره 1 بین دانش آموزان توزیع می گردد. (بهتر است دانش آموزان گروه بندی شوند و کار بصورت گروهی انجام پذیرد.)

دبیر از بین موضوعات نوشته شده بر روی تخته برای هر گروه یک موضوع را انتخاب می کند (مانعی ندارد یک موضوع به بیش از یک گروه اختصاص یابد.) و از آن ها می خواهد موضوع انتخابی را در برگه خود درج نمایند.

دبیر از هر گروه می خواهد تا اعضای گروه موقعیتی را تصور نمایند که موخواهند با "هم . . ." (موضوع هر گروه) رابطه برقرار نمایند. در این جا از آن ها می خواهد تا درمورد نحوه شروع این رابطه با هم بحث کنند و سۆالاتی را که برای شروع رابطه مناسب می دانند در برگه فعالیت 1 خود بنویسند. برای مثال پرسیدن در مورد علت مسافرت می تواند شروعی برای ایجاد رابطه بین دو همسفر باشد.

پس از پایان یافتن وقت دانش آموزان دبیر از هر گروه در مورد پیشنهادهایش پرسش می نماید و مواردی را روی تخته می نویسد. (15 دقیقه)

پس از این که صحبت تمامی گروه ها شنیده شد کلاس آماده دریافت مفهوم تعامل اجتماعی می گردد.

اگر برای این پرسش ها و کنش ها از طرف مقابل عکس العملی حاصل شد تعامل اجتماعی شکل گرفته است.

با این توضیح دبیر از دانش آموزان می خواهد قسمت 2برگه فعالیت را تکمیل نمایند. (5 دقیقه)

"ما"

برای آنکه دانش آموزان بتوانند شکل گیری ما را بهتر درک کنند از آن ها خواسته شود تا در موضوع انتخابی به بحث بنشینند که چه سۆالات و راهکارهایی برای یافتن نکات مشترک بیشتر می توانند ارائه نمایند. ( تکمیل بخش 3 برگه فعالیت 1) (10 دقیقه).

علت یافتن این مشترکات تشکیل "ما" در مقابل "من" می باشد.

در این جا دبیر از دانش آموزان می خواهد تا در مورد سطح و مدت "ما" ی تشکیل شده در موضوع خود با هم بحث نمایند. (بخش 4 برگه فعالیت 1) به عنوان مثال هم سفر بودن سطحی و محدود و همکلاسی بودن از عمق و مدت بیشتری برخوردار است. (5 دقیقه)

"گروه"

هر چه میزان مشترکات و مشابهت ها بیشتر باشد،"ما" یِ تشکیل شده عمق بیشتری پیدا می کند و تعامل طرفین با یکدیگر نیز تداوم می یابد در چنین حالتی افراد به عنوان گروه شناخته می شوند.

افرادی که خود را "ما" تلقی می کنند و به صورت نسبتاً پایدار و منظم با یکدیگر تعامل دارند، یک گروه را تشکیل می دهند.

با این توضیح معلم از دانش آموزان کی خواهد تا هر یک در موضوع خود بحث نمایند که آیا"ما" یِ شکل گرفته به گروه منجر خواهد شد؟ (بخش 5 از برگه فعالیت 1) (5 دقیقه)

جمع بندی:

انسان علاقه مند و نیازمند به برقراری رابطه اجتماعی است

پس:

برای برقراری رابطه اجتماعی تلاش می کند

اگر:

پاسخی از طرف مقابل دریافت کرد.

آنگاه:

تعامل اجتماعی برقرار می شود.

سپس:

به دنبال مشترکات و مشابهت ها می گردند.

آنگاه:

"ما" تشکیل می شود.

اگر:

"ما" یِ تشکیل شده نسبتاً پایدار و منظم با هم تعامل کند.

آنگاه:

گروه شکل گرفته است.

(5 دقیقه)

تمرین:

برگه فعالیت شماره 2 را به عنوان تمرین در اختیار آن ها قرار دهید و در مورد پاسخ گویی به آن به دانش آموزان توضیحات لازم را ارائه دهید.  (5 دقیقه)


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: محمد حسین بنکدار

تنظیم: مریم فروزان کیا