تبیان، دستیار زندگی
زندگی یک فرصت بزرگ و شاید یک مساله بزرگ است که روزانه مسایل کوچک را بر ای ما به ارمغان می آورد، که ما آنها را مشکلات می نامیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسئله‌ای به وسعت زندگی


زندگی یک فرصت بزرگ و شاید یک مساله بزرگ است که روزانه مسایل کوچک را بر ای ما به ارمغان می آورد، که ما آنها را مشکلات می نامیم.

مسئله‌ای به وسعت زندگی

در زندگی ما انسان ها واقعیت های متعددی وجود دارند، که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم با آنها مواجه خواهیم شد.زندگی یک فرصت بزرگ و شاید یک مساله بزرگ است که روزانه مسایل کوچک را بر ای ما به ارمغان می آورد، که ما آنها را مشکلات می نامیم. از جمله واقعیت هایی که هر کدام از ما دائماً با آنها برخورد داشته و خواهیم داشت، مشکل و تصمیم گیری است.حل مشکلات فراروی انسان، تاثیر سازنده ای در ایجاد اعتماد به نفس و کسب آرامش آدمی دارد. و به انسان نیروی ویژه و انگیزه ای مناسب برای مواجهه سازنده با مشکلات هدیه می نماید. مسایل و مشکلات و تصمیم گیری از جمله مواردی هستند که با مهم ترین  بخش مثلت دستگاه روانی انسان در ارتباط است. تفکر که کارکرد مغز ماست موجب می شود  که از عهده ی حل یک مساله برآییم و یا تصمیمی اتخاذ کنیم. حال اگر روش حل مساله  و یا شیوه تصمیم گیری ها معیوب باشد، بدیهی است که دیگر اجزای روانی ما یعنی احساسات و رفتار نیز به شکلی ناکارآمد فعال خواهند شد.

حل مساله از نظر اندیشمندان در بالاترین سطح از فعالیت های شناختی انسان قرار دارد و نیازمند یک سلسله فعالیت های تخصصی و داشتن بسیاری از توانمندی های شخصیتی است.

موضوع مهم حل مساله و تصمیم گیری مورد توجه بسیاری از محققان و بویژه پژوهشگران واقع شده است. یافته ها دال بر آن است که مهم نیست که افراد در زندگی با مشکل، دردسر، گرفتاری، انتخاب و.. روبرو شوند، بلکه مهم آن است که در مواجهه با این گونه موقعیت ها بتوانند به شیوه ای صحیح عمل کنند. برخی مسایل رودر روی آدمی دارای راه حل های واضح هستند و بعضی راه حل های زیاد روشنی ندارند. راه حل های ساده متاثر از تجربیات و دانسته های قبلی آدمی است. اما آن دسته از مسایل که به سادگی قابل حل نیستند موید آن است که یافتن راه حل در حوزه ی دانش و تجربه فرد نیست، لذا باید اطلاعات جدیدی فراهم آید. بعضی از افراد حتی قادر به برطرف کردن مسایل روزمره ی خود نیستند و در مقابل کوچک ترین مساله یا انتخاب دچار پریشانی، دستپاچگی و ناراحتی می شوند. درمقابل این گروه افراد دیگری نیز وجود دارند که در حل مسایل و مشکلات متنوع و مواجه با موقعیت های مستلزم تصمیم گیری نه تنها دچار آشوب نمی شوند بلکه به این سطح از خودآگاهی دست می یابند که نقاط ضعف خود را بهبود بخشند.

عمده ترین علت موفقیت این افراد آن است که به هنگام روبرو شدن با مشکلات و گرفتن یک تصمیم از روشی منظم و مرحله به مرحله استفاده می کنند، حال آنکه افراد گروه اول فاقد این توانمندی هستند

حل موفقیت آمیز مسایل زندگی به اعتماد به نفس بیشتر و آرامش فرد منجر می شود. در حالی که حل ناقص یا گره های نا گشوده  بهداشت روان شخص را به طور جدی تهدید خواهد کرد.

در شماره بعدی مقاله با مراحل حل مساله آشنا خواهیم شد.

فرآوری:آسیه ملک دار

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:مهارت های زندگی- حسین ناصری

مهارت های زندگی- دکتر حسین خنیفر- دکتر مژده پورحسینی

مطالب مرتبط: 

از حلال مسایل چه می دانید؟

به جای پاک کردن مسئله ،حلش کن

نقّادانه بیندیش!!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.