تبیان، دستیار زندگی
انسان موجودی است که توانایی و قابلیتهای بسیاری دارد. انچه مهم است اینکه از چه راه و روش هایی در زندگی بهره گیری کند تا به کشف این توانایی ها بپردازد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهم ترین کشف هر انسان


انسان موجودی است که توانایی و قابلیتهای بسیاری دارد. آنچه مهم است اینکه از چه راه و روش هایی در زندگی بهره گیری کند تا به کشف این توانایی ها بپردازد.

کشف قوه‌ی تخیل

مثلا قوه تخیل، نیرویی است که برای تقویت حافظه بسیار مفید است و کلید تمام یادگیری ها و حل مسائل است. این موضوع با نگاهی به زندگی افراد موفق و بزرگ، بهتر روشن می شود، چرا که تمامی این افراد از قوه تخیل بالایی برخوردار بوده اند.

اما چگونه می توان قوه تخیل را تقویت کرد...این موضوع یک تمرین ذهنی است. می توان اینطور تصور کرد که قوه تخیل نیز مانند جسم، قابل پرورش و رشد کردن است. اما برای دستیابی به این مسئله باید راهکارهایی را در پیش گرفت تا بتوان از قوه ی تخیل برای انجام هر چه بهتر امور، بهره گرفت.

به نقل از یکی از کتب روانشناسی، چند سال قبل بر روی یک گروه از دانش آموزان دبیرستانی، آزمایشی صورت گرفت که این گروه از توانایی نسبتا یکسانی برخوردار بودند.

برای آغاز این آزمایش، مهارت این دانش آموزان را در پرتاب توپ به سبد بسکتبال، امتحان کردند و سپس آنها را به سه گروه تقسیم کردند. گروه اول روزی یک ساعت و به مدت یک ماه، به تمرین پرتاب توپ پرداختند. گروه دوم تنها به مشاهده تمرین گروه اول پرداختند و هیچ تمرین خاصی انجام ندادند. گروه سوم در طی این زمان به طور ذهنی به تمرین پرتاب توپ پرداختند. در پایان این آزمایش نتایج جالبی به دست آمد به این صورت که گروه اول به طور متوسط، دو درصد پیشرفت داشتند و پیشرفت گروه دوم هم در حد گروه اول بود. اما پیشرفت گروه سوم که فقط به طور ذهنی تمرین کرده بودند، تقریبا سه ونیم درصد بیشتر از دو گروه دیگر بود1

به این ترتیب نتیجه حاصل از این آزمایش به نوعی تائید کننده این فرضیه است که "تمرینی که قوه ی تخیل در آن دخالت داشته باشد، نتیجه ی بهتری خواهد داشت."

این حالت را هر کسی می تواند به راحتی در طی زندگی روزمره خود تمرین کند. مثلا کسی که می خواهد رانندگی یاد بگیرد و یا در حال آموزش رانندگی است، می تواند به نحوه پارک کردن بهتر، فکر کند یا کسی که قصد شرکت در مسابقه ورزشی را دارد، به طور ذهنی به تمرین حرکات می پردازد. اینها می توانند نمونه هایی از تمرینات ذهنی باشند که شاید اغلب افراد در طول روز، به آنها فکر کنند. گاهی اوقات اینها تمریناتی هستند که شبیه به تفکراتی کودکانه و قوی هستند که از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

بنابراین به نظر می رسد که هر زمان که به انجام کاری می پردازیم، در حقیقت بدن ما در حال پاسخگویی به برنامه ای است که قبلا به مغز داده ایم. این ها برنامه هایی هستند که مثل برنامه های کامپیوتری به جسم مان فرمان می دهند که چه کاری را انجام دهیم.

وقتی برنامه خوبی به مغزمان بدهیم مثل این است که ضربه ای مناسب به توپ زده ایم تا به سمت هدف حرکت کند. اما وقتی برنامه خوبی به مغزندهیم، مجبوریم لحظاتی را بدون هدف و سرگردان سپری کنیم

برخی تصور می کنند که برای پیشرفت در کسب مهارتی خاص، تنها باید به تمرین فیزیکی فکر کرد. در حالیکه تمرین جسمی به همراه تمرین ذهنی می تواند نتیجه سریعتری را حاصل کند. این موضوع به لحاظ علمی هم به اثبات رسیده است که وقتی خود را در حال انجام کاری تجسم کنید می توانید برنامه های ذهنی تان را همانند وقتی که به طور واقعی در حال انجام آن عمل هستید، تغییر دهید.

بنابراین باید باور داشته باشید که برای کسب موفقیت و پیشرفت، باید به تمرین ذهنی و جسمی به طور توامان، فکر کرد و برای تمرین ذهنی موضوعیت قائل شد. به این صورت شما می توانید در اوقاتی که روی صندلی نشسته اید و در حال استراحت هستید، می توانید با انجام تمرینات ذهنی، توانایی های خود را در بازی بسکتبال، سخنرانی در یک جمع، اعتماد به نفس و مهارت در رانندگی و حتی نحوه نگهداری مطلوب از یک کودک و...بالا ببرید.

پس توجه داشته باشید که توجه به تمرینات ذهنی و تکرار تصویر ذهنی از آنچه در ذهن ماست، به ما کمک می کند تا هر چه زودتر و با تلاشی کمتر، نسبت به توانایی های خود، آگاهی و اطلاع پیدا کنیم و به نتیجه مطلوب، نزدیکتر شویم

فراموش نکنید که ارزش انجام تمرینات ذهنی به این است که با اتکا به این کار، می توان الگوهایی بی عیب و نقص از عملکرد مغز، ارائه داد و این امر موجب می شود تا قوه ی تخیل، کمتر دچار اشتباه شود. به این صورت می توان اینطور بیان کرد که نتیجه ی افکار نامطلوب، همانا عمل و کار نامطلوب است. این شیوه زندگی بسیاری از افراد است که ممکن است تمام لحظات عمرشان را با نوعی ترس و استرس سپری کنند و یا نگران باشند و هرگز نتوانند به موفقیت و کامیابی برسند.

بنابراین بهتر سعی کنیم که به این موضوع عادت داشته باشیم و این عادت را در خود نهادینه و درونی کنیم که از طریق قوه ی تخیل می توانیم به توانایی های خود پی ببریم و از این کشف در سرتاسر زندگی بهره و لذت ببریم.

پی نوشت:

1-برگرفته از کتاب "راز شاد زیستن" نوشته اندرو متیوس. با اندکی تغییر و تلخیص

فاطمه ناظم زاده

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.