تبیان، دستیار زندگی
اگر برنامه غذایی فعلی‌تان از مواد غذایی ناسالم تشکیل شده است باید بدانید که بدنتان به مرور دچار کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری خواهد شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواد غذایی ناسالم: از این‌ها بپرهیزید


اگر برنامه غذایی فعلی‌تان از مواد غذایی ناسالم تشکیل شده است باید بدانید که بدنتان به مرور دچار کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری خواهد شد.

ناسالم

همیشه صحبت از این است که برای سالم بودن چه مواد غذایی را باید در الویت برنامه‌ی غذایی قرار داد.

در این مقاله قصد داریم بگوییم که چه نوع تغذیه‌ای، تغذیه‌ی ناسالم تلقی می‌شود و برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها باید از خوردن چه نوع مواد غذایی پرهیز کرد. با ما همراه باشید.

مصالح خوب، ساختمان مستحکم

سلامتی شما نشان دهنده‌ی نوع تغذیه‌ی شماست. هر ماده‌ی غذایی که وارد بدنتان شده و هضم می‌شود بخشی از وجود شما را می‌سازد. تصور کنید در حال بنا کردن ساختمانی هستید و از بی کیفیت‌ترین مصالح موجود در بازار استفاده می‌کنید. چه اتفاقی می‌افتد؟ صاحب چه نوع ساختمانی می‌شوید؟ احتمالاً تمام تلاشتان را به کار می‌بندید که نمای ساختمان را زیباتر کنید. اما بافت داخلی آن از استحکام کافی برخوردار نیست و هر آن ممکن است که با کوچک‌ترین مشکلی ویران شود. اگر هم شانس بیاورید و این اتفاق نیفتد خواهید دید که هر روز یک جای کار می‌لنگد: واشرها شل می‌شود، دیوارها تبله می‌کند، لوله‌ها می‌گیرد و غیره. هر انسان عاقلی در این مواقع از مصالحی استفاده می‌کند که داخل ساختمان محکم و بیرون آن زیبا و چشم نواز باشد. این درست همان کاری است که با بدنتان می‌کنید. زمانی که معده‌تان را با مواد غذایی ناسالم انباشته می‌کنید که فاقد مواد مغذی‌اند و یا همیشه مواد غذایی آماده و فست‌فود میل می‌کنید بدنتان کم کم از مواد مغذی مورد نیازش محروم می‌شود. برای همین کم کم قدرت و توان خود را از دست می‌دهد. شما می‌توانید با ترفندهای مختلف تا مدتی ظاهرتان را حفظ کنید و سالم به نظر برسید اما اگر همین رویه را ادامه دهید یعنی مصرف مواد غذایی ناسالم و مضر را ترک نکنید طولی نمی‌کشد که بیمار می‌شوید. استرس مداوم که از کمبود مواد مغذی، عادت‌های غذایی نادرست و آلودگی محیط زیست ناشی می‌شود و همچنین آفت‌کش‌ها به طور چشمگیری به سلامتی ضربه زده و بدن را ضعیف می‌سازند. نتیجه این می‌شود که هر روز بیماری سراغ‌تان را می‌گیرد و سلامتی با شما قهر می‌کند. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که بیشتر بیماری‌های جدی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و انواع سرطان‌ها به نوع تغذیه و سبک زندگی افراد مربوط می‌شود.

چرا مواد غذایی ناسالم آن قدر آسیب‌رسان است؟

بدن ما ساختار پیچیده‌ای دارد. ما از درک این پیچیدگی عاجزیم. اصلاً همین الآن که شما مشغول خواندن این مقاله هستید در بدن شما اتفاقات زیادی در حال جریان است. قلب شما در حال پمپاژ خون، مغزتان در حال اندیشیدن، مواد غذایی که اخیراً میل کرده‌اید در حال هضم و ارگان‌های مختلف‌تان در حال انجام وظایف مخصوص خود هستند.

هر ماده‌ی غذایی که به بدنتان کالری بیهوده تحمیل کند یک ماده‌ی غذایی ناسالم محسوب می‌شود. این قبیل مواد غذایی سرشار از کالری‌اند در حالی که از ارزش غذایی بسیار پایین برخوردارند و در بعضی موارد اصلاً ارزش غذایی ندارند

حتی زمانی که خوابیده‌اید نیز داخل بدنتان در حال جنب و جوش است. اگر می‌خواهید نظم داخل بدنتان به هم نخورد و هر عضوی کار خود را به درستی انجام دهد باید مواد مغذی مورد نیاز آن‌ها را به درستی تأمین کنید. یعنی همان مصالح درست و سالم برای ساختمان. اگر برنامه غذایی فعلی‌تان از مواد غذایی ناسالم تشکیل شده است باید بدانید که بدنتان به مرور دچار کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری خواهد شد.

خصوصیات اصلی مواد غذایی ناسالم

* هر ماده‌ی غذایی که به بدنتان کالری بیهوده تحمیل کند یک ماده‌ی غذایی ناسالم محسوب می‌شود. این قبیل مواد غذایی سرشار از کالری‌اند در حالی که از ارزش غذایی بسیار پایین برخوردارند و در بعضی موارد اصلاً ارزش غذایی ندارند. انواع پیراشکی‌ها نمونه‌ی بارز یک ماده‌ی غذایی پرکالری است که فقط کالری به شما تحمیل می‌کند نه مواد مغذی. پیراشکی حاوی قند و چربی فراوانی است و هر عدد متوسط آن در حدود 200 کالری به بدن می‌رساند. اما در عین حال خبری از ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذیِ دیگری در این خوراکی مورد علاقه‌ی شما نیست. وقتی آن‌را نوش جان می‌کنید غیر از کالری بیهوده چیزی عایدتان نمی‌شود؛ و این یعنی یک ماده‌ی غذایی ناسالم.

* هر ماده‌ی غذایی که حاوی فیبر کافی نباشد می‌تواند یک ماده غذایی ناسالم تلقی شود. وقتی یک ماده غذایی که حاوی فیبر کمی است را میل می‌کنید بدن برای خارج کردن ضایعات این ماده غذایی و مواد غذایی کم فیبر دیگر دچار سختی و مشکل می‌شود. به عنوان مثال نانی که از آرد سفید تهیه می‌شود یک ماده‌ی غذایی کم فیبر است. دو بُرش از این نان فقط 1 گرم فیبر به بدنتان می‌رساند که خیلی ناچیز است. برای همین مواد غذایی از این دست که فیبر کافی به بدن نمی‌رسانند جزو مواد غذایی ناسالم محسوب می‌شوند.

* هر ماده‌ی غذایی که مواد مغذی بدنتان را می‌گیرد یک ماده غذایی کاملاً ناسالم محسوب می‌شود. به عنوان مثال نوشیدنی‌های گازدار. باید بدانید که نوشیدنی‌های گازدار و شیرین هیچ ارزش غذایی ندارند. این نوشیدنی‌ها سرشار از کافئین، قند و فسفر هستند که باعث از بین رفتن کلسیم استخوان‌هایتان می‌شود.

هر ماده‌ی غذایی که حاوی فیبر کافی نباشد می‌تواند یک ماده غذایی ناسالم

تلقی شود. وقتی یک ماده غذایی که حاوی فیبر کمی است را میل می‌کنید بدن

برای خارج کردن ضایعات این ماده غذایی و مواد غذایی کم فیبر دیگر دچار سختی

و مشکل می‌شود

* هر ماده‌ی غذایی که به هر نحوی به بدنتان آسیب می‌رساند یک ماده‌ی غذایی ناسالم است. مثال بارز این نوع مواد غذایی مارگارین و یا هر ماده‌ی غذایی دیگری است که حاوی روغن هیدروژنه می‌باشد. زمانی که روغن هیدروژنه می‌شود به صورت اسیدهای چرب ترانس در می‌آید که به چربی‌های ترانس معروف است. چربی‌های ترانس به برخی از دستگاه های بدن آسیب می‌رساند و باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، دیابت و چاقی مفرط می‌شود.

برای این که سالم زندگی کنید و بیماری‌ها از شما دور باشد تغذیه‌ی مناسبی در پیش بگیرید. از مصرف میوه، سبزیجات و مواد غذایی سالم غافل نشوید. از مصرف دخانیات و غیره بپرهیزید. ورزش کنید. استرس و فشارهای روحی را کاهش دهید. «زندگی دو روز است» را آویزه‌ی گوشتان کرده و سخت نگیرید. به زیبایی‌های زندگی بیشتر توجه کنید و مجال جولان به افکار منفی را ندهید. لبخند را فراموش نکنید و خوش بین باشید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

چه غذاهایی را باید کم مصرف کرد؟

4 خوردنی مضر برای پوست

اشتباهات مردم در غذا خوردن

5 دزد انرژی شناسایی شد!

4 عادت غذایی که شما را از درون پیر می‌کنند

5 ماده‌ی غذایی که در آشپزخانه‌ی متخصصان جایی ندارد

فست‌فودها؛ خوش‌مزه‌های مُضر و پُرطرفدار

10 اشتباه رایج درباره غذاها

به کودکانتان از این غذاها ندهید!

خطاهای هفت‌گانه در محوطه‌ی آشپزخانه

نخریدنی‌های غذایی!

برچسب موادغذایی را بیشتر بشناسیم

یک لیست خرید سالم

کنسروها را کم مصرف کنید

برای غذا خوردن وقت بگذارید

هله هوله نخورید

حلیم و سوپ آماده بخریم یا نه؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.