تبیان، دستیار زندگی
شافعی می گوید:«تعجب می کنم از علی (علیه السلام)؛ دشمن به خاطر دشمنی با او و دوست از ترس دشمن او، فضایلش را نقل نمی کرد؛ با این حال تمام کتاب ها از فضایل و مناقب او لبریز است».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضرت علی(علیه السلام)؛ برترین صحابه

آیت الله سید محمد شیرازی(سلطان الواعظین)

در سال 1345 هجری قمری در شهر پیشاور پاکستان مجلس مناظره ای بین تنی چند از علمای اهل سنت و عالم برجسته شیعی سلطان الواعظین شیرازی برگزار گردید که طی آن شش نفر از تجار سرشناس و خوانین با نفوذ پاکستان از عقائد باطل خود دست برداشته و به ریسمان محکم الهی چنگ زدند. این نوشتار بخشی از این واقعه است.

واعظ: در شب گذشته اثبات کردیم که مصداق آیه ی 29 سوره ی فتح، خلفا نمی باشد؛ اما الآن می خواهیم ثابت کنیم که صفات مذکور در این آیه منطبق با امیرمۆمنان علی بن ابیطالب (علیه السلام) است.

حافظ: این همه آیات قرآن را درباره ی علی نقل کردید، بس نیست که حالا می خواهید این آیه را هم به زور در وصف علی تفسیر کنید؟!!

واعظ: باعث شگفتی است که بعد از این همه جلسه ای که با هم داشتیم، چنین قضاوتی را در حق من می کنید؟ مگر شأن نزول آیات قرآن به اختیار من و شماست که چنین می گویید؟ تمام این مطالبی را که می گویم در تفسیرهای خودتان آمده است؛ اگر به کتب خودتان مراجعه می کردید، این حرف را نمی زدید. ما برای اثبات حقانیت مذهب مان نیازی به جعل و زور نداریم. شافعی می گوید:«تعجب می کنم از علی (علیه السلام)؛ دشمن به خاطر دشمنی با او و دوست از ترس دشمن او، فضایلش را نقل نمی کرد؛ با این حال تمام کتاب ها از فضایل و مناقب او لبریز است».

حافظ: ما منکر فضل علی کرم الله وجهه نیستیم. استدعا می کنم بفرمایید که چرا این آیه اثبات طریقه ی ما را نمی کند؟

واعظ: قبل از اینکه پاسختان را بشنوید، این گفته ی محمد بن یوسف گنجی شافعی را بشنوید که می گوید: «سیصد آیه از قرآن در شأن علی نازل شده است». 1

رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) در حضور مهاجرین و انصار خطاب به علی فرمود: «یا علی! اگر بنده ای عبادت خدا کند و عبادتش را کامل نماید سپس در افضلیت تو و اهل بیت تو شک کند همانا جایگاه وی آتش دوزخ است

او می نویسد: «علت اینکه پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) و سلم علی (علیه السلام) را تشبیه به نوح کرده است این است که او «أشداء علی الکفار» بود و نسبت به مۆمنین مهربان بود همچنان که خداوند متعال در قرآن او را به این صفات وصف نموده است» و اما جناب شیخ «والذین معه» را در وصف ابوبکر دانستند. شب گذشته عرض کردم که ابوبکر به صورت تصادفی با پیامبر همراه شد؛ البته حتی اگر این تصادف را هم در نظر نگیریم، همراهی پیامبر برای چند روز قابل مقایسه با همراهی دائمی و مادام العمر نیست. علی (علیه السلام) از دوران طفولیت همراه نبی مکرّم بود و توسط ایشان تربیت شد. آن زمانی که خلفای سه گانه ی شما بت می پرستیدند، علی با رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) همراهی می کرد. او اولین مردی است که به پیامبر ایمان آورد در حالی که فقط سیزده سال از عمر شریفش گذشته بود.

حافظ: اینکه علی سبقت در ایمان داشته است، صحیح است؛ اما لطفاً این را هم بگویید که ایمان یک پیر ورزیده افضل از ایمان یک طفل نابالغ است.

امام علی

واعظ: این گفتار شما باعث تعجب است. آیا به عقیده ی شما؛ ایمان علی (علیه السلام) در همان سن به میل و اراده ی خودش بوده است یا در پاسخ به نبی گرامی (صلی الله علیه واله وسلم) صورت گرفته است؟

حافظ: مسلما به دعوت پیامبر بوده است.

واعظ: آیا رسول اکرم نمی دانسته است که بر طفل نابالغ تکلیفی نیست؟ انسان فهیم می یابد که پیامبر، آن حضرت را لایق می دیده است؛ والا چنین کاری را نمی کرد. اتفاقاً این مسئله می تواند عظمت امیرمۆمنان را نشان دهد. ملاك پذیرش ایمان، بلوغ عقلی است نه بلوغ سنی. ایمان علی (علیه السلام) در کودکی نشانه ی کمال عقل اوست زیرا ابلاغ پیام الهی به یک خردسال در شأن پیامبر نیست. همین نکته را پیامبر نیز به عظمت یاد می فرمود و خود امیرمۆمنان (علیه السلام) نیز سبقت در ایمان را از فضایل بارز خود معرفی می کرد. از محمد بن سعد نقل شده است که: «از پدرم سعد بن ابی وقاص پرسیدم: آیا ابوبکر اولین مسلمان است؟ گفت: نه! قبل از او پنجاه نفر اسلام آوردند». 2 ایمان امیرالمۆمنین علی (علیه السلام) از فطرت بود. ابن عباس می گوید: «به خدا قسم! احدی از افراد این امت بجز علی، به خداوند ایمان نیاورد؛ مگر اینکه قبلاً بت پرست بود» 3

در اینجا حدیثی از رسول الله (صلی الله علیه واله وسلم) را برایتان می گویم تا خود به بی اساس بودن حرفتان پی ببرید. آن حضرت فرمود: «اگر ایمان علی با ایمان امت مقایسه شود، ایمان او بر ایمان تمام امت تا روز قیامت برتری دارد». 4

شیخ: اگر اقوال علما را در خصوص فضایل ابوبکر می دیدید، این چنین نمی گفتید.

شافعی می گوید:«تعجب می کنم از علی (علیه السلام)؛ دشمن به خاطر دشمنی با او و دوست از ترس دشمن او، فضایلش را نقل نمی کرد؛ با این حال تمام کتاب ها از فضایل و مناقب او لبریز است»

واعظ: شما نیز اگر به جای قول برخی افراد متعصب، به اقوال علمای منصف تان مراجعه می کردید؛ حرف مرا تصدیق می کردید. ابوجعفر اسکافی در کتابش می نویسد: «ما فضل صحابه را انکار نمی کنیم؛ ولی واقعیت آن است    که احدی از آنان بر علی برتری ندارد». 5 پسر امام احمد بن حنبل می گوید: «از پدرم جویای فضل صحابه شدم. او ابوبکر و عمر و عثمان را نام برد و یادی از علی نکرد. از وی پرسیدم: پس علی چه؟ گفت: او قابل قیاس با هیچ یک از صحابه نیست. او از اهل بیت رسالت است». 6 نکته ی دیگری را در اینجا به عرض برسانم تا بیش از پیش در اعتقادات تان دقیق شوید. به نقل از جابر بن عبدالله، رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) در حضور مهاجرین و انصار خطاب به علی فرمود: «یا علی! اگر بنده ای عبادت خدا کند و عبادتش را کامل نماید سپس  در افضلیت تو و اهل بیت تو شک کند همانا جایگاه وی آتش دوزخ است».7

برای اثبات افضلیت حضرت امیرمۆمنان علی (علیه السلام) دلایل زیادی را در حافظه دارم؛ لیکن به مقتضای بحث، واقعه ی جنگ خندق را عرض می کنم. پس از اینکه عمروبن عبدود به دست امام علی (علیه السلام) هلاك شد؛ رسول خدا فرمود: «فضیلت ضربت علی در روز خندق از عبادت جن و انس تا روز قیامت برتر است؛ لذا جایی برای مقایسه ی آن حضرت با دیگران باقی نمی ماند.  در قرآن، علی (علیه السلام) را نفس پیامبر نامیده است و لذا به همان علت که رسول الله (صلی الله علیه واله وسلم) افضل الناس است، علی (علیه السلام) هم افضل الناس می باشد.

ادامه این مناظره در سلسله مقالاتی، طی روزهای آینده به شما دوست عزیز تقدیم می شود. امیدواریم این همراهی زمینه شناخت مذهب حق و گروه رستگاران را فراهم کند .

پی نوشت ها:

1- کفایه الطالب، گنجی شافعی، باب 23 ص 122

2- تاریخ طبری، محمد بن جریر 3/271 حوادث سال 23 هجری

3- صواعق المحرقه، ابن حجر ص 120 باب 9 فصل 1

4- مناقب، ابن مغازلی ص 289 ح 330

5- شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، 13/275 ح 238

6- موده القربی، سید علی همدانی، موده 7 با استفاده از ینابیع الموده 851 باب 56

7- موده القربی، سید علی همدانی، موده 7 با استفاده از ینابیع الموده 853 باب 65

بخش اعتقادات شیعه تبیان


منبع :

شهابی در شب ، دکتر ضیاء توحیدی ، ص 61 – 64

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.