تبیان، دستیار زندگی

هدیه سوره یس به حضرت زهرا سلام الله علیها

از برای هر چیزی قلبی است و قلب قرآن سوره (یس) است .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 قلب قرآن، سوره یاسین، ختم یاسین، حضرت زهرا، 

روایتی از منابع اهل سنت و شیعه برای سوره یاسین نقل شده است مبنی بر اینکه هر چیزی قلبی دارد و قلب قرآن «یس» است و معنای این سخن آن است که اگر انسان از نعمت‌های الهی از جمله گوش، چشم و ... برخوردار است و از هیچ کدام بی‌نیاز نیست اما قلب، موقعیت ممتازتری برای انسان دارد. از این رو آیات قرآن همگی رحمت،نور و برکت است اما یاسین و برکت برتری دارد.

اینکه حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) می‌فرمایند «به خدا قسم دوست داشتم محبت سوره یاسین در قلب تک‌تک افراد امت من باشد» براین موضوع دلالت می‌کند که آرزوی حضرت این است که یاسین‌خواندن، یاسینی فهمیدن و یاسینی بودن جزو فرهنگ عمومی جامعه شود.

 

آداب و آثار سوره مبارکه «یس» و عظمت آن

ارزش‌ها و پیام‌های قرآنی در جامعه ما مهجور بوده و معارف قرآن که نهادی را تغییر داده، دلی را منقلب و فردی را به خدا نزدیک کند کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

اهمیت سوره مبارکه یاسین

منظور پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) از بیان این روایت آن است که یک شهر چند صد نفری وقتی صبح از خواب برمی‌خیزند همگی سوره یاسین را بخوانند و این مسئله جزو فرهنگ تمامی مسلمانان قرار گیرد و با توجه به اینکه اثرات بعضی از آیات و سوره‌ها اینگونه است تنها برای افرادی خاص و ممتاز ظاهر می‌شود اما حضرت رسول می‌فرماید هیچ شرطی برای سوره یاسین وجود ندارد و هر کسی که آنرا بخواند اثرش برای همان فرد ظاهر می‌شود.

در امت پیامبر (صلی الله علیه وآله) افراد مختلف از جمله پیر، جوان، گنهکار، فاسق و ... وجود دارد لذا آثار عمومی سوره یاسین برای همه افراد در هر شرایط مترتب می‌شود و از این رو حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) با سوره یاسین، کلیدی به دست افراد می‌دهند که با آن می‌توانند هر دری را باز کنند.

سوره یاسین دو موضوع تلاوت و ختم وجود دارد که تلاوت مشتمل بر خواندن روزانه و رو به قبله بودن را شامل می‌شود اما ختم سوره یاسین آداب خاصی را دارد که وحدت زمان و مکان در آن شرط است لذا فردی که می‌خواهد ختم سوره یاسین را داشته باید در زمان و مکانی خاص به قرائت این سوره بپردازد همچنین 14 صلوات قبل و بعد از سوره یاسین بخواند و آن را به محضر مقدس حضرت زهرا (سلام الله علیها) هدیه کند

 

پیامبر (صلی الله علیه وآله) در پناه یاسین حرکت می‌کرد و شگفتی‌هایی را با این سوره مبارکه انجام می‌داد .البته شخص پیامبر(صلی الله علیه وآله) پناه عالم است و اما ایشان نیز در پناه یاسین حرکت می‌کند لذا تفاوت معلم‌های بشری با معلم‌های الهی در این است که معلم الهی می‌خواهد در زمان حیاتش مردم به رتبه‌های بالایی دست یابند اما معلم بشری این ظرفیت را ندارد که شاگردانش به لحاظ علمی هم سطح  و یا بالاتر از او قرار گیرند.

 

شأن نزول سوره یاسین

نکته مهمی که در شأن نزول این سوره وجود دارد این است که سوره یاسین فقط جنبه نزول نداشته است بلکه یک انسانی را مانند پیامبر(صلی الله علیه وآله) نجات داده و بن‌بست‌ها را مرتفع، کارهای مشکل را آسان و ناامیدی را به امید تبدیل کرد و این شأن سوره یاسین در تمام زمان‌ها وجود دارد.

بنابراین فضیلت سوره یاسین که پیامبر(صلی الله علیه وآله) آنرا بیانی می‌کند و می‌فرماید کاش محبت آن در قلب تک‌تک امت من بود از همینجا نشأت می‌گیرد.

سوره یاسین ، فاطمه زهرا، قلب قرآن،

امتیازات سوره یاسین و دیگر سوره‌های قرآن 

‌خداوند متعال این عالم را با فرشتگانی به نام موکل اداره می‌کند و برای هر سوره‌ای از قرآن کریم موکلی وجود دارد؛ مثلا درباره سوره انعام آمده است که وقتی این سوره نازل شد 70 هزار فرشته همراه با آن بر زمین فرود ‌آمدند لذا کسی که سوره انعام را می‌خواند این فرشتگان همراه او خواهند بود.

 

آداب خواندن سوره یاسین

یکی از ارکان خواندن سوره یاسین هدیه کردن ثواب آن به حضرت زهرا (سلام الله علیها) است. علامه شیخ مجتبی قزوینی که صاحب کرامات زیادی بوده و تشرف اختیاری به محضر امام زمان (علیه السلام) داشته است در باب اهمیت سوره یاسین آورده است که ما هر چه داریم و به هر کجا رسیدیم به برکت سوره یاسین بوده است.

 

سیر و سلوک و معرفت اصلی بر اساس قرآن و سوره یاسین محقق می‌شود

مسائل معنوی در ابتدا سخت است اما در ادامه راه، برای افراد راحت و آسان می‌شود لذا مقامات معنوی، به دست آوردن توفیق نماز شب و شناخت معرفت پروردگار نردبامی است که سوره یاسین برای ما محقق می‌کند.

سوره یاسین دو موضوع تلاوت و ختم وجود دارد که تلاوت مشتمل بر خواندن روزانه و رو به قبله بودن را شامل می‌شود اما ختم سوره یاسین آداب خاصی را دارد که وحدت زمان و مکان در آن شرط است لذا فردی که می‌خواهد ختم سوره یاسین را داشته باید در زمان و مکانی خاص به قرائت این سوره بپردازد همچنین 14 صلوات قبل و بعد از سوره یاسین بخواند و آن را به محضر مقدس حضرت زهرا (سلام الله علیها) هدیه کند.

یکی از ارکان خواندن سوره یاسین هدیه کردن ثواب آن به حضرت زهرا (سلام الله علیها) است. علامه شیخ مجتبی قزوینی که صاحب کرامات زیادی بوده و تشرف اختیاری به محضر امام زمان (علیه السلام) داشته است در باب اهمیت سوره یاسین آورده است که ما هر چه داریم و به هر کجا رسیدیم به برکت سوره یاسین بوده است

 

گوشه ای از فضیلت و خواص سوره یس

از رسول گرامی اسلام روایت شده قرائت کننده این سوره نزد خداوند شریف خوانده می شود و این سوره برای قاری خود شفاعت می کند.

در روایتی دیگر از ایشان آمده: سوره «یس» در تورات «معمّه: شامل شونده» نام دارد چون خیر دنیا و آخرت را شامل حال قرائت کننده خود می کند و بلاهای دنیا و سختی های آخرت را از او دور می کند. 

و نیز «قاضیه: دفع کننده برآورنده» نامیده می شود چون از قاری خود، هر بدی را دفع کرده و همه حاجت های او را روا می کند و قرائت آن سوره پاداشی برابر بیست حج دارد. و گوش سپردن به صدای قرائت آن، معادل با ثواب هزار دینار انفاق در راه خداست.( مجمع البیان،ج8، ص254)

ایشان همچنین فرمودند: هر کس سوره «یس» را برای رضای خدا بخواند خداوند او را خواهد بخشید و اجری همانند 12 ختم قرآن به او خواهد داد و اگر برای مریض در شرف مرگی خوانده شود، به تعداد حروف این سوره 10 فرشته نزد او به صف شده و برای او استغفار کرده و شاهد قبض روحش بوده و جنازه اش را تشییع می کنند و بر او نماز گزارده و شاهد دفنش هستند. (مجمع البیان، ج8، ص 254)

از ابی بصیر روایت شده که حضرت صادق علیه السلام فرمودند: براستی برای هر چیزی قلبی است و قلب قرآن سوره یاسین است هر کس آن را قبل از خواب یا در روز، قبل از آنکه شام شود بخواند در آن روز از محفوظین و بهره‌مندان باشد تا آنکه شام کند و هر کس در شب قبل از خواب آن را تلاوت کند خداوند بر وی 1000 فرشته بگمارد تا او را از شر بدی و هر شیطان رانده شده و هر آسیب حفظ کنند و هر گاه در همان روز بمیرد خداوند او را وارد بهشت گرداند و 30 هزار فرشته هنگام غسلش گرد آیند و برای او طلب آمرزش کنند و با استغفار او را مشایعت و بدرقه نمایند تا کنار قبر...


منابع :

خبرگزاری فارس

تفسیر مجمع البیان و تفسیر برهان و لئالی الاخبار، از امام جعفر صادق علیه السلام

شیعه نیوز

سایت حوزه