تبیان، دستیار زندگی
بارها به پزشک مراجعه کرده‌اید، در هریک از ویزیت‌ها معمولا نکاتی را فراموش کرده‌اید تا به پزشکتان اطلاع دهید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنچه هنگام مراجعه به پزشک باید بگویید


داروها در مواردی با یکدیگر تداخل دارند. اطلاع پزشک از داروهای مصرفی شما و فهرست کردن آنها، به او کمک خواهد کرد که در زمان تجویز داروهای جدید، داروهایی را که شما برای بیماری دیگر خود مصرف می‌کنید، در نظر داشته باشد.


پزشک مرد

بارها به پزشک مراجعه کرده‌اید، در هریک از ویزیت‌ها معمولا نکاتی را فراموش کرده‌اید تا به پزشکتان اطلاع دهید و در اکثر موارد به دلیل نگفتن اطلاعات صحیح به پزشک، درمان شما با مشکل مواجه شده است؛ اما با رعایت نکاتی می‌توانید از مراجعه به پزشک نتیجه مطلوب را کسب کنید.

در بسیاری از موارد زمانی که شما به پزشک مراجعه می‌کنید، با بسیاری اصطلاحات پزشکی مواجه می‌شوید و بعد از خروج از مطب معمولا درباره بیماریتان گنگ هستید، اما نباید این نکته را فراموش کنید که هر چقدر درباره بیماریتان آگاهی داشته باشید، درمان آن سریع‌تر صورت می‌گیرد. به این دلیل سعی کنید از پزشکتان بخواهید تا شما را از آنچه در بدنتان اتفاق افتاده، آگاه سازد.

سه سوال اصلی

پرسیدن سه سوال از پزشک به شما کمک خواهد کرد که آگاهانه مطب او را ترک کنید. این سوالات عبارت است از:

مشکل اصلی من چیست؟

چه اموری را باید انجام دهم و از چیزهایی باید پرهیز کنم؟

رعایت این موارد چه کمکی به روند درمان بیماری من خواهد کرد؟

هنگام مراجعه به پزشک، باید موارد زیر را به او بگویید:

1- آلرژی به دارو

اگر شما به داروی خاصی حساسیت دارید و این حساسیت دارویی را به پزشک اطلاع ندهید، درمان به نوعی با مشکل مواجه می‌شود. بهترین کار این است که شما روی دفترچه درمانی خود یا روی کارتی که به عنوان شماره پرونده در اختیارتان قرار می‌گیرد، داروهایی را که به آن حساسیت دارید یادداشت کنید تا به پزشک متذکر شوید.

اگر به دنبال درمان بهتر هستید، می‌توانید با یادداشت کردن تمام نشانه‌های بیماری که شما را آزار می‌دهد، آنها را به پزشک یادآور شوید

2- تداخل دارویی

داروها در مواردی با یکدیگر تداخل دارند. اطلاع پزشک از داروهای مصرفی شما و فهرست کردن آنها، به او کمک خواهد کرد که در زمان تجویز داروهای جدید، داروهایی را که شما برای بیماری دیگر خود مصرف می‌کنید، در نظر داشته باشد.

داروهای گیاهی هم از مواردی است که برخی افراد روزانه در برنامه غذایی خود دارند. اطلاع پزشک از مصرف این داروها لازم و ضروری است.

3- سوابق خانوادگی

یکی از مواردی که پزشک در تشخیص بیماری به شما کمک می‌کند، این است که شما اطلاعات پزشکی خانوادگی خود را در اختیار پزشک قرار دهید. سوابق بیماری اعضای خانواده در مواردی از دلایل ابتلا به بیماری است. زمینه ارثی بیماری معمولا برای پزشک مهم است.

4- تنش‌های روزمره

هر یک از افراد در زندگی روزمره با استرس‌ها و تنش‌هایی مواجه هستند، آگاه ساختن پزشک از این حالات روانی، درمان را تسریع می‌کند. حتی اگر با مواد خاصی کار می‌کنید، یا تمام روز خود را با کامپیوتر مشغول هستید، دانستن این موارد به پزشک کمک می‌کند تا درمان بیماری را بهتر انتخاب کند و راه‌های پیشگیری و تشدید را به شما آموزش دهند.

5- فهرست کردن نشانه‌ها

اگر به دنبال درمان بهتر هستید، می‌توانید با یادداشت کردن تمام نشانه‌های بیماری که شما را آزار می‌دهد، آنها را به پزشک یادآور شوید و با خروج از مطب پزشک، به دلیل فراموشی علائم، خود را سرزنش نکنید. خاطرنشان ساختن این علائم، پزشک را با شرایط بیماری شما آشنا می‌سازد.

بخش سلامت تبیان


منبع: جام جم - هانیه ورشوچی

مطالب مرتبط:

تفاوت‌‌ زنان و مردان در مراجعه به پزشک

اگر نمی‌خواهید بیمار شوید، احساس تان را بیان کنید

آنچه باید به پزشک خود بگویید

در چه مواردی باید نزد پزشک رفت؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.