تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتابهای تربیتی «شیوه ی تربیت کودک در دنیای مدرن»، «کودک و حد و مرزهایش» و « بیست و پنج اشتباه والدین در تربیت فرزندان».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

25اشتباه والدین در تربیت فرزندان


معرفی کتابهای تربیتی «شیوه ی تربیت کودک در دنیای مدرن»، «کودک و حد و مرزهایش» و « بیست و پنج اشتباه والدین در تربیت فرزندان».

شیوه تربیت کودک در دنیای مدرن

شیوه تربیت کودک در دنیای مدرن/ نویسنده: سوزان پالمر/ مترجم: جواد شافعی مقدم/ ناشر: سلیس/ تعداد صفحه: 320/ قیمت: 89,000 ریال

متأسفانه ما فرزندان‌مان را با تلویزیون تربیت می‌کنیم. وقتی می‌خواهیم آنان را ساکت کنیم، برای آنان تلویزیون روشن می‌کنیم. خودمان هم عادت کرده‌ایم به آن‌چه پخش می‌شود، نگاه کنیم.

معمولاً‌ کودکان از دو سالگی تماشای فیلم‌های کارتونی را شروع و تقریباً در شش سالگی به تماشای تلویزیون عادت می‌کنند. انگیزه آنان از نشستن در پای تلویزیون علاوه بر سرگرمی، غالباً برای فهمیدن دنیای اطراف است.

کودکان ما باید روزانه مقدار زیادی مطالب جدید در حافظه‌شان ضبط کنند. برای این‌که مطالبی را که در مدرسه به آن‌ها توضیح داده‌اند، یا در کلاس قرآن یاد گرفته‌اند، خوب بفهمند، باید در خانه یاد گرفته‌هایشان را تمرین کنند تا حسابی برایشان جا بیفتد.

پیشرفت یا عدم پیشرفت در کلاس حفظ یا مدرسه به یادگیری در خانه، بستگی جدایی‌ناپذیری دارد. در این‌جا ما می‌توانیم به شیوه‌ای متفاوت از کلاس قرآن، اثری مستقیم بر رفتار و آموزش‌های قرآنی کودکان‌مان داشته باشیم.

خانواده در تعلیم و تربیت کودکان نقش مهمی را ایفا می کند. یکی از نکات بسیار مهم در خانواده ، ارتباط است ، یعنی والدین باید به روش های صحیح برقراری ارتباط با کودکان ، آگاهی داشته باشند .

با فرزندان خود ارتباط برقرار کرده ، فرصت ابراز عقاید را به او بدهند ، به نیازهای وی پی ببرند ، انتظارات آنها از کودک ، فرصت برقراری ارتباط به کودک ، زمینه اطمینان به والدین و مراجعه به آنها ، هنگام ایجاد مشکل و فراهم کنند .

ایجاد فضای آرامش بخش در خانواده : چنانچه والدین در صدد موفقیت تحصیلی و سلامت شخصیت کودکان باشند ، باید محیط خانواده را از هر گونه درگیری و تنش دور سازند .

کودک و حد و مرزهایش

کودک و حد و مرزهایش/ نویسنده: هنری کلاود - جان تاون سند/ مترجم: مینا اخباری آزاد/ ناشر: صابرین/ تعداد صفحه: 321/ قیمت: 87,000 ریال

باز نگه داشتن پل ارتباطی میان کودکان و والدین فوق العاده مهم است. ما از کودکانمان می خواهیم تا افکار و احساساتشان را با ما در میان بگذارند، تا بتوانیم آن ها را درک کنیم و در بحران های زندگی به یاری آنها برخیزیم.

انتظار داریم به جای آنکه واکنش منفی نشان دهند احساسات خود را به طور مناسبی بیان کنند، به حرف ما گوش کنند وکاری را که از آنها می خواهیم انجام دهند.

بچه ها به طور غریزی نمی دانند که چطور باید افکار و احساساتشان را بیان کنند. همچنین به طور خودکار آماده گوش دادن به دستورات و پیروی از آنها نیستند و برای انجام این مسئولیت ها باید آموزش ببینند. والدین در اغلب موارد مجبورند روش های ارتباطی خود را بهبود ببخشند. در این باره به نکات زیر توجه کنید:

- با ملایمت حرف بزنید و یک نتیجه حقیقی را دنبال کنید. به خاطر داشته باشید همه چیز در صحبت کردن نیست و همه مشکلات رفتاری را نمی توان با گفت وگو حل کرد. کودکان باید محدودیتهای رفتارشان را بدانند و معمولا فقط توضیح دادن به آنها کافی نیست...

خواندن این کتاب به شما کمک می کند تا در مسیر رشد فرزندان خود و پرورش حس مسئولیت پذیری در آنان در قبال رفتارهاٰ نگرشها و عواطفشان گام بردارید.

نویسندگان این کتاب شما را با چگونگی و بایدها و نبایدهای شکل گیری ویژگیهای شخصی فرزندتان آشنا خواهند کرد. آن چیزهایی که او را به سوی تعادل موثر بودن و تحقق اهداف خویش در زندگی بزرگسالی هدایت خواهد کرد.

25اشتباه والدین در تربیت فرزندان

بیست و پنج اشتباه والدین در تربیت فرزندان/ نویسنده: پیتر جکسا/ مترجم: منیره نادری/ ناشر: آویژه/ تعداد صفحه: 272/ قیمت: 80,000 ریال

اگر شما پدر و یا مادر فرزندی هستید که خیلی او را دوست دارید و هر چه که او خواسته برایش مهیا کرده اید اما فرزند شما شما را دوست ندارد به شما بی احترامی میکند کارهایی را که به او محول میکنید انجام نمیدهد هیچگونه مسئولیتی را قبول نمیکند همه چی باید بر وفق مراد او باشد به دستورات و یا تهدیدات شما اهمیتی نمیدهد و خلاصه حس میکنید که این جوابی نیست که شما در ازای زحمتی که برای او کشیده اید باید بگیرید و خلاصه دیگر نمیتوانید او را کنترل کنید و خواسته های بزرگی دارد و توقع او از شما بسیار بالا رفته ،پس این کتاب را مطالعه کنید تا ببینید اشتباه شما کجا بوده است .

البته دیگر نمیتوان کاری برای کنترل این فرزند کرد مگر اینکه گذشت زمان و تجربه بتواند کمی از خرابکاریهای شما را اصلاح کند والدین به علت علاقه شدید به فرزندانشان ممکن است از چیزهای مهمی که در زندگی کودکان آنها اهمیت دارند غفلت کنند و به اشتباه کارهایی انجام دهند که برای تربیت بچه ها درست نباشد.

این کتاب به سوالاتی پاسخ می‌دهد که همه پدران و مادران در جستجوی آن هستند:

چگونه رفتاری با فرزندان خود، در سنین مختلف داشته باشیم؟

چگونه با فرزندان ارتباط برقرار کنیم؟

چگونه اعتماد به نفس و حس مسئولیت‌پذیری را در کودکان پرورش دهیم؟

تاثیر رسانه‌های گروهی در رفتار و رشد عاطفی کودکان چیست؟

فرزندان از چه آزادی‌هایی برخوردار هستند؟

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: آی کتاب