تبیان، دستیار زندگی
بحران سوریه در آستانه ورود به سال دوم خود است و تاکنون هیچ‌یک از تلاش های بین‌المللی نتوانسته گامی برای حل این بحران بردارد. از سوی دیگر تحریکات برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای سبب شده است که بروز جنگ و درگیری منطقه‌ای مطرح شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بحران سوریه 2 ساله می‌شود


بحران سوریه در آستانه ورود به سال دوم خود است و تاکنون هیچ‌یک از تلاش های بین‌المللی نتوانسته گامی برای حل این بحران بردارد. از سوی دیگر تحریکات برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای سبب شده است که بروز جنگ و درگیری منطقه‌ای مطرح شود.

سوریه

اوضاع سوریه روز به روز در حال بدتر شدن است. درگیری‌های نیروهای دولتی و گروه‌های مسلح تحت عنوان ارتش آزاد سوریه دامنه جدید به خود گرفته است و رسانه‌های غربی در چند روز گذشته خبر از درگیری‌های گسترده در حلب داده‌اند و آن را به عنوان یکی از نبردهای سرنوشت‌ساز مطرح کرده اند. فارغ از نوع نگا‌های حاکم بر این درگیری‌ها، آنچه بیشتر نمایان است، بحث زیر سوال رفتن امنیت منطقه و احتمال بروز درگیری منطقه‌ای در خاورمیانه است. در این راستا بان كی‌مون، نبیل العربی و اخضر الابراهیمی نسبت به وقوع درگیری منطقه‌ای در سوریه اظهار نگرانی كرده‌اند و وزیران امور خارجه كشورهای عضو در شورای امنیت نیز  بر حمایت از تلاش‌های الابراهیمی تاكید نموده‌اند. مارتین نسیركی، سخنگوی سازمان ملل اظهار كرده است که بان كی‌مون، دبیركل سازمان ملل و نبیل العربی، دبیركل اتحادیه عرب و اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه نسبت به آن كه سوریه به عرصه‌ای برای وقوع درگیری‌ منطقه‌ای تبدیل شود، اظهار نگرانی كرده‌اند. در چند روز گذشته سه مسئول مذكور در مقر سازمان ملل با یكدیگر دیدار كرده و بر ضرورت یكپارچه شدن جامعه بین‌الملل برای حمایت از فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه تاكید كردند. آنها همچنین نگرانی خود را نسبت به تداوم اقدامات خشونت‌آمیز در سوریه مطرح نموده‌اند. در همین زمینه وزیران امور خارجه كشورهای عضو در شورای امنیت نیز بر حمایت از تلاش‌های اخضر الابراهیمی تاكید كرده‌اند.

برخی اخبار نیز حکایت از این دارد که  ارتش آزاد سوریه علنا از القاعده درخواست كرده تا برای پیشبرد بهتر كارهایشان با آنها همكاری كند.

این تلاش‌ها و اظهار نظرها در حالی مطرح می‌شود که هنوز در حل بحران سوریه قدمی برداشته نشده و تنها مردم سوریه قربانی اصلی موضوع اند. آنچه مسلم است تلاش‌های صورت گرفته به دلیل عدم صداقت کشورهای غربی ره به جایی نبرده است و امیدی نیز به بهبود شرایط با این رویکرد و نگاه وجود ندارد. در این راستا رئیس جمهور و وزیر امور خارجه روسیه طی سخنانی ضمن متهم كردن غرب به ایجاد فتنه در سوریه، آمریكا و كشورهای غربی را مسئول اصلی خونریزی سوریه دانسته‌اند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تاكید كرده است که كشورهای غربی تلاش می‌كنند تا در سوریه ناآرامی و فتنه ایجاد كنند. به گفته وی هم‌پیمانان روسیه قادر به متوقف كردن این مساله نیستند و در حال حاضر سیاست‌هایی را در برخی كشورها از جمله سوریه دنبال می‌كنند كه نتیجه‌اش ایجاد ناآرامی و درگیری در شمار زیادی از مناطق است.  سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در مصاحبه‌ای گفته است که كشورهایی كه مخالفان سوریه را برای ادامه مخالفت و درگیری‌ها و نیز عدم حضور بر سر میز مذاكره تشویق می‌كنند، در حقیقت مسئول اصلی ادامه خونریزی‌ها در سوریه هستند.

درگیری ها در سوریه

لاوروف همچنین تاكید كرده است که وضعیت كنونی سوریه در حقیقت تبدیل به جنگ داخلی شده است و برخی از كشورها برای بركناری اسد پیش از برگزاری گفت‌وگوی ملی با مخالفان پافشاری می‌كنند و ادامه اقدامات غرب، تروریست‌هایی را كه به این كشور وارد شده‌اند برای ادامه فعالیت‌هایشان تشویق می‌كند. وی همچنین با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت سلاح‌های شیمیایی موجود در سوریه گفته است که اطمینان داریم كه تا این لحظه این سلاح‌ها در اختیار نظام سوریه و در مكانی امنی قرار دارد. بزرگترین خطری كه در حال حاضر در خصوص سلاح‌های شیمیایی وجود دارد این است كه اگر سلاح‌ها به دست افرادی كه صلاحیت ندارند، القاعده و یا سازمان‌های مشابه آن و یا یكان‌های ارتش آزاد سوریه بیافتد، پیامدهای آن سوریه را فرا‌ می‌گیرد.

برخی اخبار نیز حکایت از این دارد که  ارتش آزاد سوریه علنا از القاعده درخواست كرده تا برای پیشبرد بهتر كارهایشان با آنها همكاری كند.

احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه تركیه نیز با عدم توجه به چنین اخباری نسبت به شكست‌های بین‌المللی و تلاش‌های جامعه بین‌المللی در خصوص سوریه ابراز تاسف کرده است. تمام این اظهارات و واکنش‌ها هنوز نتوانسته است مرحمی بر آلام مردم سوریه باشد و مردم این کشور قربانی بازی کثیف قدرت غرب در این کشور و منطقه شده‌اند. سازمان ملل نیز پیش‌بینی كرده است كه تعداد آوارگان سوری تا پایان سال جاری به 700 هزار تن افزایش یابد و این در حالی است که با نزدیك شدن به فصل زمستان مردم سوریه با خطرات زیادی رو به رو خواهند شد.

لاوروف همچنین تاكید كرده است که وضعیت كنونی سوریه در حقیقت تبدیل به جنگ داخلی شده است و برخی از كشورها برای بركناری اسد پیش از برگزاری گفت‌وگوی ملی با مخالفان پافشاری می‌كنند و ادامه اقدامات غرب، تروریست‌هایی را كه به این كشور وارد شده‌اند برای ادامه فعالیت‌هایشان تشویق می‌كند

حال با این شرایط غرب تنها به دنبال مقصر در اوضاع سوریه است و کشورهای منطقه را به دست داشتن در این بحران متهم می کند در حالی که خود اصلی ترین عامل این بحران‌هاست. به نظر می رسد راهکار حل بحران سوریه، واگذاری آن به خود مردم است تا بتوانند با گفت وگو این مساله را حل کنند. امری که از سوی غرب بعید به نظر می رسد.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان