تبیان، دستیار زندگی
در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که وزیر خارجه این کشور بنا بر مفاد قانونی تصمیم گرفت که گروهک منافقین و حامیان این گروه را از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا حذف کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چراغ سبز آمریکا به منافقین


در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که وزیر خارجه این کشور بنا بر مفاد قانونی تصمیم گرفت که گروهک منافقین و حامیان این گروه را از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا حذف کند.

منافقین

وزارت خارجه آمریکا در اقدامی توجیه‌ناپذیر با صدور اطلاعیه‌ای به طور رسمی گروهک منافقین را از فهرست گروه‌های تروریستی این کشور خارج کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه این کشور با استناد به مفاد قانونی تصمیم گرفت که گروهک منافقین و حامیان این گروه را از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا حذف کند.

وزارت خارجه آمریکا در ادعایی بی‌اساس علت این تصمیم را «عدم ارتکاب اقدام‌های تروریستی در 10 سال گذشته توسط این گروهک» اعلام کرده است.

این وزارتخانه پیش از این در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرده بود که گروهک منافقین طی سه دهه گذشته از مقرهای خود در اروپا و عراق عملیاتی تروریستی علیه ایران انجام داده است.

وزارت خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرده است که حذف نام گروهک منافقین از فهرست سازمان‌های تروریستی به این معنی نیست که واشنگتن سابقه فعالیت‌های این گروه از جمله کشتن شهروندان آمریکایی در ایران در دهه 70 میلادی و همچنین حمله‌ای که در داخل خاک آمریکا در سال 1992 میلادی توسط این گروه صورت گرفت را از یاد برده است.

گروهک منافقین در سال 1997 میلادی در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی که شامل گروه‌هایی مانند القاعده است، قرار گرفت.

واکنش تهران به چراغ سبز آمریکا به منافقین

وزارت امورخارجه ایران در واکنش به اقدام دولت آمریکا در خارج كردن نام منافقین از فهرست تروریستی بیانیه صادر كرد.

به گزارش ایسنا، در این بیانیه آمده است: «دولت آمریکا سرانجام پس از سال‌ها پنهان‌کاری در حمایت از گروهک تروریستی منافقین، با خارج كردن نام این گروهک منفور از فهرست تروریستی آن کشور، بر فهرست بلند اقدامات ضدایرانی خود افزود و با این اقدام خود بار دیگر ثابت كرد که رفتارهای این کشور با هیچ منطقی سازگاری ندارد.

وزارت خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرده است که حذف نام گروهک منافقین از فهرست سازمان‌های تروریستی به این معنی نیست که واشنگتن سابقه فعالیت‌های این گروه از جمله کشتن شهروندان آمریکایی در ایران در دهه 70 میلادی و همچنین حمله‌ای که در داخل خاک آمریکا در سال 1992 میلادی توسط این گروه صورت گرفت را از یاد برده است

اگرچه این گروهک پیش از این نیز آزادانه و بدون هیچ مانعی در آمریکا فعالیت می‌كرد اما دولت آمریکا با این اقدام مغایر با مسوولیت‌های بین‌المللی خود ثابت كرد که هم‌چنان با نگاه ابزاری به پدیده تروریسم از معیارهای دوگانه در این خصوص استفاده می‌کند و تروریسم از نظر این کشور به تروریسم خوب و بد تقسیم می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید این اقدام غیرمسوولانه دولت آمریکا که با بیش از دوسال فعالیت‌های پوششی و علنی برخی مقامات رسمی این کشور در حمایت از خارج كردن نام گروهک تروریستی منافقین از فهرست مزبور صورت گرفت، اعلام می‌دارد که این گونه اقدامات مغایر با تعهدات حقوقی و بین‌المللی آمریکا باعث و مسوولیت آن دولت در کلیه اقدامات تروریستی گذشته؛ حال و آینده این گروهک خواهد شد که باید در قبال آن پاسخگو باشد.

پیشینه و عملکرد سیاه تروریستی گروهک منافقین در قبال ملت ایران و مزدوری رژیم صدام و شهادت هزاران نفر از مردم بی‌گناه و مسوولان نظام جمهوری اسلامی ایران به‌دست این گروهک، موضوعی نیست که برای افکارعمومی جهان پوشیده باشد و دولت آمریکا با این اقدام، رسماً و عملاً خود را همراه و حامی فعالیت‌های تروریستی و جنایات این گروهک برضد ملت‌های ایران و عراق و حتی اتباع آمریکایی قرارداده است.»

حامیان آمریکایی گروهک منافقین را بشناسید

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز همزمان با خروج نام گروهک منافقین از فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا، نام و نشان همه حامیان این گروهک را منتشر کرد.

به گزارش "دیده‌بان"، در گزارش نیویورک تایمز ضمن اشاره به اینکه بیش از یک سال است که مسئولین برجسته سابق آمریکایی برای ایراد سخنرانی‌هایی در حمایت از یک گروهک اپوزسیون ایرانی پول می‌گرفته‌اند گفته شده: مجاهدین خلق گروهی هستند که برای معکوس نشان دادن نقش پانزده ساله خود به عنوان یک سازمان تروریست در فهرست وزارت امور خارجه آمریکا مبارزه می‌کنند.

با توجه به اینکه طبق قانون ایالات متحده، آمریکایی‌‌ها از هرگونه رابطه اقتصادی و تجاری با گروه‌های تروریستی منع شده‌اند، وزارت خزانه‌داری تحقیق و تفحصی را آغاز کرده تا ببیند آیا حق‌الزحمه‌ای توسط مجاهدین خلق یا عوامل این گروهک به شخصیت‌های سیاسی آمریکایی پرداخت شده است یا خیر؟

«ادوارد‌‌رندل» فرماندار سابق دموکراتیک پنسیلوانیا و حامی منافقین روز دوشنبه اعتراف کرد که «ویلیام‌موریس‌اندیور» که سخنرانی‌های وی را هماهنگ می‌کند هفته گذشته احضاریه‌ای دریافت کرده مبنی‌بر جستجوی اطلاعاتی درباره حق الزحمه‌های دریافت شده وی از منافقین در ازای سخنرانی برای این گروهک.

این گزارش می‌افزاید: وزارت خزانه‌داری از اظهارنظر درباره این تحقیق و بررسی خودداری کرده، ولی احضاریه‌ای که برای آقای رندل آمده و اخیراً توسط واشنگتن تایمز منتشر شده، این احتمال را افزایش می‌دهد که لیست بلند و بالای مسئولین سابق دولتی آمریکا که از منافقین بابت ایراد سخنرانی پول دریافت کرده اند – شامل سران سابق سیا و اف‌بی‌آی- برای هر مبلغی تحت بررسی و موشکافی قرار بگیرند.

آقای رندل رئیس کمیته ملی دموکراتیک گفته از جولای تاکنون 7 یا 8 سخنرانی انجام داده که در مجموع 150 تا 160 هزار دلار دریافت کرده است. البته به گفته وی این پول ها از ناحیه حامیان آمریکایی و ایرانی منافقین بوده نه از سوی خود این گروهک!

دیگر مسئولین سابق آمریکا که در حمایت منافقین سخنرانی کرده‌اند، گفته‌اند که تاکنون آنها و دفترشان هیچ احضاریه‌ای دریافت نکرده‌اند و البته برخی نیز به بررسی‌ها و تحقیق و تفحص پاسخ نداده‌اند.

مبلغ حق الزحمه برای هر سخنرانی مختصر از 15 تا 30 هزار دلار بوده است، البته برخی از مدعوین هم رایگان سخنرانی کرده‌اند.

فهرست حامیان منافقین در ادامه این گزارش اینگونه منتشر شده است: از میان مسئولین سابقی که در کنفرانس‌ها و همایش‌ها در حمایت از منافقین سخنرانی کرده اند 2تن از سران سیا به نام‌های آر جیمز‌ ووزلی و پورتر جی گراس، یک تن از سران اف‌بی‌آی به نام لوئیس جی فری، یک دادستان کل به نام مایکل موکیسی، اولین وزیر امنیت داخلی جرج بوش، اولین مشاور امنیت ملی اوباما به نام جن جیمز آل جونز و همین طور جمهوری خواهان برجسته‌ای مثل رادولف دبلیو گیلیانی و شهردار سابق نیویورک و دموکرات هایی مثل هاوارد دین، فرماندار سابق ورمونت حضور دارند.

فرآوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: ایلنا /تابناک/دیده بان