تبیان، دستیار زندگی
موسسه تبیان مدتی است در تولید و عرضه بازی‌های رایانه‌ای فعال شده و با حضور در نمایشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی هم موفقیت‌هایی را کسب کرده. این موسسه همچنین سایتی با نام تبیان گیم هم راه‌اندازی کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه‌ترین دستاوردهای تبیان‌گیم

بازی‌های ایرانی تحت اندروید هم می‌آیند

موسسه تبیان مدتی است در تولید و عرضه بازی‌های رایانه‌ای فعال شده و با حضور در نمایشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی هم موفقیت‌هایی را کسب کرده. این موسسه همچنین سایتی با نام تبیان گیم هم راه‌اندازی کرده است.

به گزارش روابط عمومی، علاقمندان به بازی‌های رایانه‌ای همیشه حواسشان هست که جدیدترین بازی‌هایی که به بازار می‌آیند، چیست و چه ویژگی‌هایی دارند. عرصه رقابت بین شرکت‌های تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای هم بسیار داغ است و البته زمین بازی هم در دست رقبای خارجی است.

مدتی است که تولیدکنندگان ایرانی نیز به جمع بازی‌سازان جهانی پیوسته‌اند و اتفاقا با اقبال به نسبت خوبی هم مواجه شده‌اند. بازی‌هایی که توسط شرکت‌های ایرانی ساخته می‌شود به دلیل اینکه ساختارهای بومی و فرهنگ ایرانی و اسلامی را رعایت می‌کنند برای طیفی از خانواده‌های ایرانی مقبول‌ترند و همین امر باعث شده که آرام آرام جایی برای تولیدات ایرانی در رایانه‌های بچه‌های ایران باز شود.

نمایی از سایت تبیان گیم که به معرفی بازی‌ها می‌پردازد

یکی از نهادهایی که اقدام به ساخت و عرضه بازی‌های رایانه‌ای کرده است، تبیان است که در کنار ساخت این محصولات یک سایت هم برای اطلاع‌رسانی و معرفی بازی‌هایش راه‌اندازی کرده است.

این سایت که به نشانی tebyangame.com به دو زبان انگلیسی و فارسی در فضای اینترنت قابل دسترسی است دارای بخش‌های مختلفی بازی، اخبار، رسانه و پشتیبانی است که بخش‌های اخبار و رسانه ویژه جدیدترین خبرها و عکس‌ها و فیلم‌ها تدارک دیده شده و بخش پشتیبانی نیز مانند دیگر سایت‌ها دارای بخش‌های درباره ما و تماس با ما است.

و اما مهم‌ترین بخش سایت همان «بازی» است. در این بخش همه بازی‌های ساخته شده در موسسه تبیان در چهار تقسیم بندی آورده شده است. تقسیم‌بندی‌های اول تا سوم بر اساس رده سنی، سبک و محیط اجرا هستند و تقسیم‌بندی چهارم هم همه بازی‌ها را بدون در نظر گرفتن هیچ ویژگی خاصی آورده است.

با رفتن به بخش بازی‌ها و انتخاب زیربخش مناسب، می‌توانید همه بازی‌ها را ببینید و با کلیک روی تصویر آنها عکس، فیلم و خلاصه داستان آن را دریافت کنید. در حال حاضر امکان بازی آنلاین در سایت موجود نیست، ولی این امکان در آینده به سایت تبیان گیم افزوده خواهد شد.

در صفحه هر بازی همچنین امکان خرید اینترنتی همان بازی و آشنا شدن با بازی‌های مشابه آن فراهم شده است.

وقتی که شما یکی از بازی‌های ساخته شده در تبیان را خریداری می‌کنید، لازم است با ورود به این سایت بازی‌تان را فعال کنید که در صفحه هر بازی شما در بخش فعال‌سازی می‌توانید این کار را انجام دهید.

تبیان به عرصه ساخت و عرضه بازی‌های رایانه‌ای وارد شد

موسسه تبیان اولین موسسه‌ای است که به‌صورت رسمی و گسترده در قالب تهیه‌کننده و با یک نقش حمایتی وارد حوزه طراحی و تولید بازی شده است. البته قبل از تبیان هم بودند افراد و نهادها و حتی شرکت‌هایی که به‌صورت محدودتر نسبت به طراحی و تولید بازی اقداماتی انجام داده و فعالیت می‌کردند و هنوز هم فعال هستند.

بازی «پایان معصومیت» را می توان اولین بازی جدی ایرانی نام برد که افتخارات خوبی هم کسب کرده است.

شخصیتی از بازی «میرزا کوچک‌خان»

اما به‌صورت گسترده و برنامه‌ریزی‌شده موسسه تبیان در اواخر سال 83 و اوایل 84 فعالیت جدی خود را در بخش تولید شروع کرد، ولی پیشینه نظری و تحقیقاتی موضوع به حدود 2 سال قبل از آن برمی‌گردد.

منشاء شروع این فعالیت توجه و تذکر مقام معظم رهبری به موضوع بازی‌های رایانه‌ای به عنوان یکی از رسانه‌های تاثیرگذار و در پی آن تصریح و تاکید حجت‌الاسلام خاموشی ریاست سازمان تبلیغات اسلامی بر ایفای نقش موثر در این حوزه توسط موسسه تبیان بود.

موسسه تبیان به عنوان یکی از موسسه‌های زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی طی این چند سال سعی کرده با توسعه کمی و کیفی محصولات تولیدی و استفاده از تمام توان و استعدادهای موجود در پهنه جغرافیایی ایران، زمینه مناسبی برای رشد این صنعت و حمایت از دست‌اندرکاران آن در جهت رفع نیاز مخاطبان و تاثیرگذاری مناسب فرهنگی به همراه مقابله با برنامه‌های تهاجمی فراهم کند.

لازمه دستیابی به موفقیت در طراحی و تولید بازی‌های رایانه‌ای توجه به موارد بسیاری است از جمله دانش فنی و به‌روز (تحقیق و توسعه) در تمام بخش‌های چرخه طراحی و تولید، توجه به قالب‌های متنوع بازی‌های رایانه ای، (پرهیز از تک‌محوری بودن)، شناخت صحیح از حوزه مخاطبان، (رده‌های سنی، سلیقه، نیازمندی‌های واقعی، تعامل با مخاطب و ... )، به‌هنگام بودن و توجه به ابزارها و بسترهای ارائه، سرمایه‌گذاری مناسب و منطقی، آگاهی و تجربه در حوزه دانش مدیریت و خروجی محوربودن فعالیت‌ها، توجه به زمینه‌های توزیع محصول نهایی و پشتیبانی و تعامل بعدی با مخاطب و ...

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک موسسه تولید بازی‌های رایانه‌ای باید داشته باشد این است که خود را با جدیدترین تکنولوژی‌های روز همگام کند. با توجه به همین اصل و نیز پیشرفت و روند رو به رشد و  بسیار سریع تکنولوژی از نظر سخت افزاری و نرم افزاری، تبیان گیم سعی دارد که فعالیت‌ها و ساخت محصولات را با این پیشرفت‌ها همگام کند.

روی گوشی‌ها و تبلت‌هایتان بازی ایرانی بازی کنید

به عنوان مثال نمونه بارزی از این موضوع طراحی و تولید بازی‌های مبتنی بر Android در تلفن‌های همراه و Tablet است. تولید این دسته از محصولات به اتمام رسیده و به زودی وارد بازار می‌شود.

نمایی از بازی «فاتحان خورشید»

ولی تاکنون مجموعا توسط تیم‌های تولیدی همکار با موسسه تبیان، 20 عنوان محصول نهایی و به بازار عرضه شده است و در حال حاضر هم 15 عنوان محصول دیگر در دست طراحی و تولید است که تا پایان سال 92 این تعداد هم ارائه می‌شود.

یکی از ویژگی‌های کار تبیان این است که سعی می‌کند با بازی‌سازان ایرانی در شهرهای مختلف کشورمان کار کند و برخی از بازی‌ها که داستان و فضایی بومی یک منطقه جغرافیایی خاص را دارد توسط ساکنان همان شهر هم ساخته شده‌اند.

با توجه به اینکه موسسه تبیان تلاش داشته تا از تمامی ظرفیت‌های موجود در کشور بهره‌برداری کند، رونمایی این محصولات نیز متناسب با زمان در شهرهای مختلف و محل طراحی و تولید پروژه‌ها و یا با توجه به موقعیت مکانی و موضوع بازی‌ها، خواهد بود.

در همین راستا بازی‌های رایانه ای «فاتحان خورشید» در خرمشهر، «مبارزان جنگل» (میرزا کوچک خان) در گیلان و «شیر صحرا» (شهید آبشناسان ) در مشهد، رونمایی می‌شود.

هدف از راه‌اندازی سایت تبیان گیم چه بود؟

با توجه به نوع و تفاوت‌های بازی‌های رایانه ای و نیاز به تعامل و نزدیکی هرچه بیشتر تولیدکننده با مخاطبان بازی، یک سایت جداگانه برای بازی‌های رایانه ای در نظر گرفته شود که امکان تبادل نظرات و پیشنهادات راحت‌تر فراهم شود.

سایت تبیان گیم به صورت عملیاتی از زمان دومین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای در تیر ماه 91 فعالیت خود را آغاز کرده است؛ اگر چه ضرورترین ویژگی یک پایگاه اطلاع رسانی که اصلی‌ترین وظیفه آن تعامل با مخاطب است، به‌روزسانی آن در بخش‌های مختلف است. به همین دلیل Tebyangame به صورت متناوب در حال توسعه و تغییر است.

امکانات فعلی سایت تبیان گیم

در حال حاضر این پایگاه دارای امکاناتی چون مشاهده محصولات تولید شده و در دست تولید تبیان به تفکیک سن، سبک و محیط اجرا است. در قسمت بازی‌ها می‌توان سیستم مورد نیاز برای بازی را دید و همچنین علاوه بر مشاهده فیلم، عکس و داستان بازی، دفترچه راهنمای آن را هم می‌توان دریافت کرد.

بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند در خبرنامه عضو شوند تا اخبار پایگاه برایشان فرستاده شود. البته پایگاه شامل اطلاعات سایر محصولات تولیدی موسسه در حوزه نرم افزاری (تلفن همراه، چند رسانه‌ای، دایره المعارف‌ها و ...) با عناوین و موضوعات متنوع نیز هست. همچنین این امکان وجود دارد که در آینده محصولاتی که با توسط نهادهای دیگر و با مجوز وزارت ارشاد عرضه می‌شوند هم در این سایت معرفی شوند.

نحوه همکاری با گروه‌های بازی‌ساز در خارج از تبیان

تبیان گیم همچنین امکان همکاری با بازی‌سازان مستعد را هم دارد و همکاری‌ها به این صورت است که ابتدا شخصیت حقیقی یا حقوقی که خود را تولیدکننده  معرفی می‌کند باید طرح اولیه کار را بیاورد این طرح شامل داستان و محتوای بازی چگونگی و نحوه پیاده‌سازی و معرفی توانمندی‌های بازی  پیشنهادی است.

بعد از جلسات متعدد و بررسی طرح توسط مدیران و کارشناسان تبیان در صورت تصویب، همکاری‌ها شروع می‌شود. البته در موارد متعددی نیز طرح‌ها از سوی موسسه در اختیار گروه‌های تولیدی برای اجرا و پیاده‌سازی قرار می‌گیرد.

«بومی بودن» راز جذب بچه‌ها به بازی‌های ایرانی

در حالی که بزرگترین تولیدکنندگان بازی‌های یارانه‌ای در خارج از ایران هستند و مخاطبان پر و پا قرص خود را هم دارند، رقابت برای تولیدکنندگان ایرانی که تکنولوژی‌های هم سطح آنها را نیز در اختیار ندارند بسیار سخت است. بسیاری از مخاطبان ایرانی هم تمایلی به استفاده از بازی‌های ایرانی که بعضا گرافیک و تکنولوژی بسیار ساده‌تری نسبت به نمونه خارجی دارند، ندارند.

بازی «در جستجوی پدر»

ولی تجربیات تبیان گیم نشان می‌دهد که بومی بودن تولیدات در ایجاد انگیزه برای جذب شدن به بازی‌های ایرانی موثر است. به طور نمونه در نمایشگاه‌های مختلف بازی «مامور ویژه» ساخت تبیان به علت ایرانی بودن ماشین‌ها مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

اما آنچه که موجب توسعه و پایداری این استقبال خواهد بود در نظر داشتن مواردی از قبیل ویژگی‌های فنی، نداشتن مشکلات فنی در اجرای بازی‌ها و سرعت آنها، جلوه‌های بصری و زیبایی، رخدادهای (Game play) جذاب و گیرا، توجه به سلیقه مخاطبان، و ... است که به نظر می‌رسد تولیدکنندگان بازی‌های ایرانی کم کم خود را ملزم به رعایت این موارد می دانند.

آیا امکان رقابت بازی‌های داخلی با خارجی میسر خواهد بود؟

شاید بهتر باشد در گام اول بازی‌های داخلی با یکدیگر سنجیده شوند، ضمن آنکه مقایسه و سنجش برای محصولات بایستی در شرایط حداقل شبیه به یکدیگر صورت پذیرد؛ شرایطی از قبیل سرمایه‌گذاری، بازه زمانی تولید، تجربه، و ... اما آنچه را که می‌توان مدعی آن بود پیشرفت بسیار سریع ایران در این حوزه است.

اگر برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسبی در تمامی حوزه‌های دانش فنی، طراحی، تولید، مدیریت، بازار، تبلیغات و ... انجام شود و از تکرار اشتباهات گذشته در سایر حوزه‌های نرم افزاری پرهیز کنیم، مطمئنا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به محصولاتی دست خواهیم یافت که قابلیت رقابت و عرضه جهانی را دارا باشند.

در حال حاضر مشکلات فراوانی چه در حوزه سازمان‌های پشتیبان و سیاستگذار و چه در بخش تولید و ارائه، پیش روی بازی‌سازان قرار دارد.

اما با نگاه واقع‌بینانه به همراه برنامه‌ریزی مناسب و استفاده از نظرات و تجربه‌های فعالان این عرصه می‌توان تمامی این مشکلات را به مرور برطرف کرد.

در حال حاضر برخی از بازی‌های ایرانی در اجرا با مشکلات نرم‌افزاری رو به رو می‌شوند و گاه یک بازی را کاملا غیرقابل استفاده می‌کنند. به دلیل اهمیت این موضوع سایت تبیان گیم یکی از اصلی‌ترین وظایف خود را پاسخگویی و رفع همین مشکلات و پشتیبانی از محصولات تعریف کرده است.

بازی‌های ایرانی در راه بازارهای جهانی

تبیان گیم در سابقه فعالیتش حضور در چند نمایشگاه خارجی را هم ثبت کرده است. در نمایشگاه Gamescom آلمان که ماه گذشته برگزار شد، بازی‌های ایرانی از استقبال خوبی برخوردار بودند و قرارست با برقراری یک تعامل دوطرفه با تعدادی از ناشران خارجی به توافقات مشترک هم رسید و این مذاکرات در دست اجراست.

به‌روزرسانی سایت با جدیدترین خبرها

در مقطع فعلی و با تجربه‌ای که از شرکت در چند نمایشگاه خارجی به دست آمده، تمام تلاش تبیان گیم معطوف به طراحی و تولید بازی‌هایی است که از زوایای مختلف قابلیت ارائه و جذب مخاطب در خارج از ایران را داشته باشد و در عین حال معرف فرهنگ ما نیز در بخش‌های مختلف باشد.

گام نخست در این مسیر حضور موثر در نمایشگاه‌های منطقه ای است تا بتوان در محدوده جغرافیایی کشورهای همسایه و مسلمان، محصولات قابل قبولی را ارائه کرد و در گام‌های ورود به بازارهای بین‌المللی‌تر برداشته خواهد شد.

موسسه تبیان در بخش تولید بازی‌های رایانه‌ای تلاش کرده که ضمن تولید بازی‌ها سایت ویژه‌ تبیان گیم را هم به‌روز نگه دارد.

تلاش دست‌اندرکاران سایت این است که سایتی پویا داشته باشند و با راه‌اندازی انجمن‌های مختلف تعامل خود را با مخاطبان بیشتر کنند تا از نظراتشان  بیشتر بهره‌مند شوند. در حال حاضر نیز اطلاعات بازی‌ها به صورت کامل در سایت موجود است و حتی کاربران می‌توانند فیلم و عکس بازی‌ها را ببینند که دید بهتری به بازی داشته باشند و همین طور می توانند برای بازی‌ها نظر بگذارند.

به زودی بازی «نبرد خلیج فارس» که یک بازی آنلاین است در سایت کارگذاری و  فعال می‌شود.

همچنین قرارست به زودی بخش فروش اینترنتی، انجمن سایت، بازی آنلاین ، دریافت (Download) بازی‌های مبتنی بر تلفن همراه و Tablet، دریافت نسخه نمایش و محدود از بازی‌ها و ... نیز به سایت اضافه شود.

جدیدترین فعالیت تبیان گیم هم عرضه بازی «حماسه آلواتان» به مناسبت هفته دفاع مقدس در سراسر کشور بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر

تنظیم: هومن بهلولی