تبیان، دستیار زندگی
رییس پلیس فتا از تدوین و ابلاغ آئین‌نامه اجرایی کمیسیون ساماندهی فیلترینگ فضای مجازی به منظور صدور مجوز استفاده از فیلترشکن‌های (وی پی ان) مجاز در آینده نزدیک خبر داده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

VPN  آزاد می شود؟!


 رییس پلیس فتا از تدوین و ابلاغ آئین‌نامه اجرایی کمیسیون ساماندهی فیلترینگ فضای مجازی به منظور صدور مجوز استفاده از فیلترشکن‌های (وی پی ان) مجاز در آینده نزدیک خبر داده است.

وی پی ان

کمال هادیانفر- رییس پلیس فتا - چندی پیش از تدوین و ابلاغ آئین‌نامه اجرایی کمیسیون ساماندهی فیلترینگ فضای مجازی به منظور صدور مجوز استفاده از فیلترشکن‌های (وی پی ان) مجاز و مسدود کردن فیلترشکن‌های غیرمجاز در آینده نزدیک خبر داده و در این باره گفته بود: سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، بانک‌ها و برخی شرکت‌ها مانند هواپیمایی از «وی پی ان»های قانونی به خاطر مسائل امنیتی و حفظ اطلاعات خود و مشتریان استفاده می‌کنند.

به گفته کارشناسان دلیل استفاده از وی پی ان در کشور بین کاربران ایرانی، سر زدن به شبکه های اجتماعی است.

به گفته مسوولان قضایی گاه بسیاری از کاربران فضای مجازی تنها به دلیل نیاز آنی و بدون بررسی عملکرد، این‌گونه نرم‌افزارها را روی رایانه خود نصب می‌کنند که ممکن است این نرم‌افزارها خود یک تروجان یا کلیدخوان باشند و اطلاعات مربوطه به نام عبور و کاربری افراد را در اختیار سرور خود قرار دهند. همچنین VPNها اطلاعات را به صورت کد شده منتقل می‌کنند که فرمول کد کردن آن تنها در اختیار سرور است و تضمینی وجود ندارد که سرور قبل از رسیدن اطلاعات به مقصد آن را بازخوانی نکرده باشد.

در این میان مقامات قضایی کشور با تاکید بر این نکته که حدود 20 تا 30 درصد از کاربران اینترنت کشور از VPN استفاده می‌کنند، استفاده از این نرم‌افزار را به دو بخش قانونی و غیرقانونی تقسیم کرده

در این میان مقامات قضایی کشور با تاکید بر این نکته که حدود 20 تا 30 درصد از کاربران اینترنت کشور از VPN استفاده می‌کنند، استفاده از این نرم‌افزار را به دو بخش قانونی و غیرقانونی تقسیم کرده و رییس پلیس فتا با بیان این مطلب خاطرنشان کرده بود که باید بر وی پی ان‌های مجوزدار، نظارت شود و غیرمجازها مسدود شوند. اما در ارتباط با VPNهای مجاز هم گفته می‌شود برخی دستگاه‌ها در ساعات اداری روز پورت‌های وی پی ان را برای کارمندان خود بازگذاشته و با پایان ساعات اداری، استفاده از این پورت‌ها را غیرممکن می‌کنند.

به گفته مسوولان قضایی گاه بسیاری از کاربران فضای مجازی تنها به دلیل نیاز آنی و بدون بررسی عملکرد، این‌گونه نرم‌افزارها را روی رایانه خود نصب می‌کنند که ممکن است این نرم‌افزارها خود یک تروجان یا کلیدخوان باشند و اطلاعات مربوطه به نام عبور و کاربری افراد را در اختیار سرور خود قرار دهند

(تنظیم کننده خبر: البته لازم به یادآوری است که بین وی پی ان و فیلتر شکن بعنوان دو مقوله فنی تفاوت وجود دارد و همین امر نشان می دهد کارشناسان تصمیم گیر که بحث امنیت را پیش می کشند خود وی پی ان بعنوان تونلی امن را نیز جزو ابزار نا امنی تعریف کرده اند و بحث ها از همین جا خلط شده است.)

بخش ارتباطات تبیان

منبع : سیتنا