تبیان، دستیار زندگی
علم روباتیک به دلیل کاربردهای گوناگون آن در زمینه های مختلف علمی و صنعتی، بسیار مورد توجه کشورهای صنعتی و در حال توسعه قرار گرفته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ربات‌های ایرانی را بشناسید


علم روباتیک به دلیل کاربردهای گوناگون آن در زمینه های مختلف علمی و صنعتی، بسیار مورد توجه کشورهای صنعتی و در حال توسعه قرار گرفته است.

روباتیک در ایران به دلیل وجود نیروی علمی جوان و مشتاق از جایگاه مناسبی در میان جمعیت علمی کشور برخوردار شده که همواره شاهد دستاوردهای روزافزون محققان کشور در این حوزه از علم و فناوری بوده ایم.

ربات‌های ایرانی را بشناسید

روباتیک را می توان علم طراحی و ساخت ربات ها معرفی كرد. علم روباتیک و هوش مصنوعی کاربرد وسیعی در صنایع مختلف دارد. تنها در صورتی می توان پیشرفت های گوناگون در این راستا به دست آورد كه علوم مرتبط با آن در اختیار باشد، به تولید ملی توجه كرد و رفع نیاز از کالاهای مشابه خارجی و همچنین صادرات کالای باکیفیت بسیار مفید را در اولویت قرار داد.

برای تقویت صنایع، باید افرادی متخصص و آگاه به دانش های گوناگون را تربیت کرد.

از جمله پیشرفت ایران در زمینه رباتیك می توان به ایجاد پارک علم و فناوری تخصصی در زمینه رباتیک اشاره كرد كه مانند این پارك در آمریکا و هند نیز وجود دارد. روباتیک ایران ، جزو 3 رده برتر دنیا محسوب می شود.

روبات و روباتیک و جایگاهش در ایران

**برگزاری دوره هایی در این رشته

**برگزاری مسابقاتی هدفمند درسطح جهانی مانند  IranOpen

**برگزاری رشته های دانشگاهی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مانند: مکاترونیک

**تعمیرات و نصب رباتهای صنعتی که به عهده واردکنندگان بود را نیروهای داخلی انجام می دهند.

**ساخت رباتی مانند سورنا هم، توانایی های محققان ایرانی را نشان می داد.

تنها در صورتی می توان پیشرفت های گوناگون در راستای رباتیک به دست آورد كه علوم مرتبط با آن در اختیار باشد، به تولید ملی توجه كرد و رفع نیاز از کالاهای مشابه خارجی و همچنین صادرات کالای باکیفیت بسیار مفید را در اولویت قرار داد

ایده برگزاری ربوکاپ برای نخستین بار در سال 1992 مطرح شد. حضور ایران نیز در این مسابقات بسیار چشمگیر بوده و هر سال شرکت کنندگان در رشته های ربات های امدادگر، خانگی، مین یاب و انسان نما آخرین دستاوردهای خود را در رقابت با دیگر کشورها قرار می دهند

ایران در زمینه ساخت ربات پیشرفت های قابل توجهی داشته است. ربات ها در زمینه پزشكی نیز موثر واقع شده اند.

ایران به دنبال ساخت ربات جراح است

جراحی رباتیك به كمك رایانه، پدیده نسبتا جدیدی در دنیاست. در حال حاضر استفاده از ربات‌های دستیار جراح نسبتا متداول است.

ربات‌ها قادرند بدون لرزش و با دقت بالا برش‌های مورد نظر جراح را ایجاد كنند، از جهتی دیگر استفاده از این ربات‌ها موجب صرفه‌جویی در وقت، ایجاد جراحت كمتر، خونریزی كمتر و خطر كمتر عفونت می شود.

محققان ایرانی به دنبال ساخت رباتی هستند كه بتواند تمام حركات قلب را تقلید كند و با قلب جلو و عقب شود تا جراح بتواند ربات را از راه دور كنترل كرده و عمل جراحی را انجام دهد.

ربات‌های ایرانی را بشناسید

ربات هایی كه به نجات جان انسان ها كمك می كنند

دو نوع ربات امدادگر واقعی و پرنده كه توسط پژوهشگران جوان ایرانی ساخته شده است توانسته توانمندی های خود را در مانورهای زلزله در معرض نمایش بگذارد.

استفاده از این ربات ها در حوادث مختلف در نقاط گوناگون جهان امكان پذیر است چرا كه در مناطق زلزله زده و حادثه دیده به دلیل وجود خطرات فراوان برای امدادگران انسانی و نیز سرعت بالای این ربات ها برای نجات جان مجروحان، حضور و استفاده از این ربات ها بسیار موثر واقع شده است.

همچنین ربات پرنده نیز قادر به تصویر برداری های هوایی است و مجهز به GPS و قطب نما است.

ربات‌های ایرانی را بشناسید

حضور ربات ها در فروش

این روبات فروشندگی را به صورت هوشمند انجام می دهد. با نصب این ربات در معابر عمومی، فروشگاهها، سلف دانشگاه و مدارس، جاده ها، پاركها و ... به خریداران، كالاعرضه كند. چاپ رسید، تغییر قیمت كالا، تشخیص خودكار اسكناسها و ارزهای رایج، نصب كارت خوان، داشتن صفحه لمسی، امنیت بالا، كاركرد ساده و سخنگو بودن از ویژگیهای این روبات فروشنده است. دارا بودن دزد گیر ماهواره ای به منظور جلوگیری از جابجایی دستگاه بصورت غیر مجاز از دیگر قابلیتهای این دستگاه است.

ربات‌های ایرانی را بشناسید

ربات نفتی در دریای خزر

ربات نفتی ایران در دریای خزر به جابجایی تجهیزات و لوازم مورد نیاز در عمق 800 تا1000 متری بستر عمق آب می پردازد همچنین ارسال تصاویر به سكوهای واقع در دریا و گزارش هرگونه نشت نفت و گاز از دیگر مسئولیت های این ربات نفتی است.

ربات‌های ایرانی را بشناسید

ربات مین یاب

اجرای عملیات پاک سازی مناطق مین گذاری شده تاکنون باعث کشته شدن بسیاری از انسانها شده است در کل کشف و خنثی سازی مین ها خطرناک و پرهزینه است.

ربات مین یاب یکی از راه های کشف و خنثی سازی مین ها است که می تواند بدون حضور فیزیکی انسان عملیات مورد نظر را انجام دهد و در مناطق صعب العبور و بیابانی عملیات خنثی سازی را اجرا كند.

این ربات می تواند مین گذاری کردن میادین را نیز انجام دهد. علاوه بر آن این ربات با داشتن ارتباط پایدار با پهنای باند بسیار بالا، قادر به ارسال تصاویر است. باز کردن مسیرهای عبوری که توسط مین ها مسدود شده باشند و توانایی حرکت در مناطق کوهستانی و راه هایی كه هموار نیستند از دیگر قابلیت های این ربات است.

ربات‌های ایرانی را بشناسید

اطفای حریق با ربات آتش نشان ایرانی

ربات آتش نشان با استفاده از دوربین های خود می تواند تمامی وضعیت محل آتش گرفته را بررسی كرده، دمای محیط را اندازه گیری کند و به وسیله بازوهای مخصوص به محل مورد نظر نفوذ کرده و آتش را خاموش می کند.

محققان ایرانی موفق به ساخت دو بازوی رباتیک جراح با پنج درجه آزادی برای انجام جراحی‌‌های از راه دور شدند.

این ربات با وجود موتورهای بسیار قوی می تواند در مکان هایی که با دشواری هایی مانند کم بودن ارتفاع، دمای بالا، وجود دود و گازهای سمی زیاد در محیط های آتش گرفته همراه بوده و امکان حضور آتشنشان به دلیل این محدودیت ها وجود ندارد، ورود پیدا کرده و آتش را خاموش کند

این ربات آتش نشان توانایی ارسال تصویر و صدا با کیفیت بالا به کاربر را دارد و با همین وسیله می توان مصدومین را سریع تر کشف کرده و نجات داد.

ربات‌های ایرانی را بشناسید

ساخت بازوی رباتیك جراحی از راه دور محققان ایرانی موفق به ساخت دو بازوی رباتیک جراح با پنج درجه آزادی برای انجام جراحی‌‌های از راه دور شدند. این بازو امکان استفاده از اکثر ابزارهای جراحی که دارای قطرهای بین 5 تا 15 میلیمترهستند را فراهم می ‌‌کند. فرامینی كه توسط جراح به این ربات داده می شود ابتدا وارد رایانه شده و توسط الگوریتم های مختص ربات، كارها انجام می شود. از جمله مزیت های این ربات می توان به عدم وجود لرزش دست در جراحی اشاره كرد. این ربات به راحتی در تمامی نقاطی كه جراح بخواهد قرار می گیرد. رباتیک یکی از عرصه های دانش است که ایران پیشرفت های چشمگیری در آن داشته و در مسابقات رباتیک از همان ابتدا خود را قوی ظاهر کرده است.

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع :

.robotic.iust.ac

Ahmedinejad Shows Off Iran’s Second Humanoid Robot: Sorina 2"by Jamie Block"

Robotics Thrive in Iran despite Sanctions