تبیان، دستیار زندگی
همایش تیم مدیریتی انجمن‌های تخصصی تبیان در تاریخ 30 شهریور ماه 91 در موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان با حضور تعدادی از مدیران، جانشینان و با همراهی سرکار خانم مهندس حسینی برگزار گردید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سعید سخایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همایش تیم مدیریتی انجمن‌های تخصصی تبیان

شهریور 1391

همایش تیم مدیریتی انجمن‌های تخصصی تبیان


به لطف الهی، همایش تیم مدیریتی انجمن‌های تخصصی تبیان در تاریخ 30 شهریور ماه 91 در موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان با حضور تعدادی از مدیران و جانشینان انجمن‌ها و با همراهی سرکار خانم مهندس حسینی، معاونت محترم شبکه‌ اجتماعی تبیان و مدیر سیستم گرامی و دبیر داخلی انجمن‌ها برگزار گردید.


در ابتدای امر لازم می‌دانیم از تمامی شرکت کنندگان در این جلسه که از راه‌های دور و نزدیک به جمع تیم مدیریتی پیوسته بودند، کمال قدردانی و سپاس را بنماییم. نقطه نظرات این عزیزان در راستای محورهای جلسه و پیرامون محیط انجمن‌ها، بسیار راهگشا و سازنده بود. این بار جلسه تیم مدیریتی انجمن‌ها، بعد از ظهر برگزار شد. شروع جلسه ساعت 14 اعلام شده بود که تعدادی از عزیزان قبل از شروع جلسه خود را به موسسه رساندند و تعدادی نیز بعد از شروع رسمی جلسه، به جمع پیوستند.

همایش تیم مدیریتی انجمن‌های تخصصی تبیان

ساعت 14 با حضور  معاونت محترم شبكه ی اجتماعی تبیان، ‌سرکار خانم مهندس حسینی، جلسه به صورت رسمی آغاز شد. در ابتدا جانشین گرامی انجمن مهدویت، جناب hayat_e_tayebe به تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید پرداختند که فضای جلسه با تلاوت این آیات عطرآگین شد. پس از خوشامدگویی مدیر سیستم گرامی انجمن‌ها به شرکت کنندگان و تشکر از حضور ایشان، تک تک دوستان به معرفی خود پرداختند تا آشنایی بیشتری بین اعضای جدید تیم مدیریتی و اعضای قبلی صورت گیرد. برای استفاده هر چه بهتر از زمان، مدیر سیستم گرامی انجمن‌ها به طرح محورهای جلسه پرداخته و از تیم مدیریتی خواستند که در این باره همفکری لازم را بنمایند.

ویژگی‌های یک مبحث کیفی از دیدگاه کاربر

در ابتدا به محور تعریف عملکرد کیفی برای اعضای تیم مدیریتی و اعضای انجمن‌ها پرداخته شد. پس از اظهار نظر چند مدیر در این باره، خانم مهندس حسینی از مدیران خواستند که ویژگی‌های یک مبحث کیفی از دیدگاه کاربر را ذکر کنند، که با تعامل مدیران و جانشینان و همفکری و همراهی سرکار خانم مهندس حسینی، شاخصه‌های زیر به عنوان ویژگی‌های یک مبحث کیفی مشخص گردید:

تخصصی بودن مطلب در راستای موضوعات انجمن و اینكه مطلب در راستای اهداف انجمن‌ها باشد، تعاملی بودن (کاربر را به واکنش و تعامل وادار کند)، موثر در جذب و ماندگاری کاربر باشد، چالشی بودن مطلب (دارای پاسخ‌های متعدد باشد)، به روز بودن موضوع (دغدغه جوان مسلمان ایرانی باشد)، تولیدی بودن مطلب، حاوی تیتر جذاب باشد، دارای حجم استاندارد باشد( بین 700 تا 1000 کاراکتر)، حاوی عکس و فیلم باشد، کاربر ثبت کننده مبحث محبوب و شناخته شده باشد، دارای منابع معتبر و از نظر علمی قابل استناد بودن، شیوه نگارش آن متناسب با موضوع بوده و دارای مقدمه مناسب و قابل فهم باشد، کاربردی و قابل استفاده  بودن مطلب، مبحث کامل بوده و به نتیجه برسد، تعداد تشكرهای مبحث و بازدید آن قابل توجه باشد، توجه به درخواست‌ها و نیاز کاربران در آن صورت گرفته باشد. پس از تکمیل این محور، به معرفی و تبیین طرح عملیاتی امر به معروف و نهی از منکر الکترونیکی توسط سرکار خانم مهندس حسینی پرداخته شد. در این جلسه به هر یک از عزیزان بروشوری در این باره داده شده بود که در آن توضیحات مبسوط و کاملی در این باره وجود داشت.

در ادامه به ذکر صحبتهای سرکار خانم مهندس حسینی خواهیم پرداخت:

تبیان در نظر دارد طرحی ملی را که بر اساس خرد جمعی طراحی شده است اجرا نماید. این طرح بر پایه دو اصل مهم دینی امر به معروف و نهی از منکر استوار است، که می‌خواهیم آن را به صورت آزمایشی و محدود اجرا کنیم که در واقع کاربران مجازی تعیین کنند چه محتوایی مناسب و چه محتوایی نامناسب است و در این راه به همکاری گروه امینی از کاربران نیازمندیم و مدیران و جانشینان انجمن‌ها، جزء این گروه از کاربران هستند که سال‌هاست با ایشان در انجمن‌ها همکاری داریم و اطمینان لازم بین ما وجود دارد.

در فضای مجازی، اگر بخواهیم به امر به معروف و نهی از منکر دست بزنیم، می‌توانیم در مورد متون موجود در فضای مجازی، عکس، فیلم و. موسیقی اظهار نظر نماییم.

اگر تعداد زیادی از کاربران، محتوایی را مناسب ندانند، پس این امر نشان میدهد که محتوای اشاره شده می بایست حذف شده و از نمایش خارج گردد. با تکیه بر خرد جمعی و رای اکثریت، مطالب موجود در فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفته و در مورد کیفیت آن‌ها و نمایش و عدم نمایش آن تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد.

همایش تیم مدیریتی انجمن‌های تخصصی تبیان

طرح امن ایران (امر به معروف و نهی از منکر الکترونیکی در پهنه ایران زمین) یک طرح تحقیقاتی است که با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی، دانشگاه شهید بهشتی و موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان صورت می‌گیرد.

از شما خواهشمندم که در این طرح همکاری لازم را با ما بفرمایید و توجه کافی را به این مساله لحاظ کنید. لطفا به سایت امن ایران مراجعه کنید و عضو سایت شوید. بهتر است با همان شناسه و پست الكترونیكی که در تبیان عضو شده‌اید در این سایت نیز عضو شوید. پس از عضویت، نرم‌افزار موجود را نصب نمایید. پس از نصب کامل، گزینه‌ای در راست کلیک موس شما در مرورگر اینترنتی اضافه می‌شود. با کمک گزینه «ارسال به امن ایران» شما می‌توانید گزارش محتوای نامناسب را ارسال کنید تا در بانک اطلاعاتی امن ایران ثبت گردد. در حین کارهای روزمره در فضای مجازی، اگر با عکس نامناسبی مواجه شدید پس از راست کلیک نمودن بر آن، بر روی گزینه ارسال به امن ایران کلیک کنید. با این کار شما به نهی از منکر مجازی دست زده‌اید و گزارش محتوای نامناسب را به امن ایران فرستاده‌اید.

در این مرحله، نرم‌افزار فقط بر روی محتوای عکس گزارش می‌گیرد که در تکمیل طرح، می‌توان بر محتواهای دیگر نیز گزارش ارسال نمود. بعد از مدت سه ماه، به مرحله بررسی گزارشات ارسالی به امن ایران در مورد هر یک از محتواها می‌رسیم و بررسی می‌کنیم که آیا این گزارشات درست بوده است؟

در ادامه اعضای تیم مدیریتی نکاتی را مطرح نمودند که در این طرح باید به آن‌ها نیز توجه لازم صورت گیرد، از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

- اگر از ارسال گزارش پشیمان گشته و یا گزارش اشتباهی ارسال شود، امکان تصحیح آن وجود داشته باشد.

- باید به فردی که محتوای نامناسب درج نموده نیز گزارشی ارسال شود ودر آن مراتب نارضایتی کاربران اعلام شود.

- اظهار نظر در مورد محتوای مناسب یا نامناسب، احتیاج به تیمی متخصص دارد که به اصول مذهبی و اجتماعی مسلط باشند. عمومیت دادن این طرح ممکن است ما را به نتایج مطلوب نرساند.

- دلیل نامناسب بودن محتوا در حین ارسال گزارش باید ذکر شود.

و..

سرکار خانم حسینی ضمن تشکر از ذکر این نکات کلیدی و مهم اشاره نمودند که این طرح به مرور کامل خواهد شد و به این نظرات، جامه عمل پوشانده می‌شود.

همایش تیم مدیریتی انجمن‌های تخصصی تبیان

پس از گفتگو پیرامون مسائل فوق، مدیر سیستم گرامی انجمن‌ها چنین ادامه دادند که جلب رضایت اعضای تیم مدیریتی و كلیه ی اعضای انجمن‌های تخصصی تبیان برای ما اهمیت زیادی دارد و تاکید داریم که همراهان ما بر اساس علاقه و اشتیاق در جهت تامین خواسته‌های فردی و علمی خود به فعالیت بپردازند.

همچنین بیان شد كه تخصیص ویژه نامه‌های بیشتر به بخش انجمن‌ها، اختصاص بودجه‌ای مشخص برای مسابقات انجمن‌ها، توجه هر چه بیشتر به ایده‌ها و طرح‌های غیر مسابقه‌ای در جهت فعال‌تر نمودن انجمن‌ها، همکاری و تعامل بیشتر اعضای تیم مدیریتی با یکدیگر، تشکیل کمیته مدیران برای پیگیری طرح‌های مطرح شده، بالا بردن سطح آزادی اندیشه در انجمن‌ها و توجه بیشتر به ارائه بحث‌های چالشی و تشویق کاربران برای شرکت در اینگونه مباحث، ایجاد امنیت خاطر برای طرح پرسش‌ها و شبهات کاربران، حضور بیشتر مدیر سیستم انجمن‌ها و دبیر داخلی در مباحث انجمن‌ها و ارائه مشاوره و خط‌ دهی‌های راهبردی به مدیران و جانشینان، و تعامل پیرامون توجه بیشتر به موضوعات روز و نیازهای انجمن‌ها در زمان‌های مختلف، همچنین مشخص شدن دقیق محدوده کاری و اختیارات مدیر و جانشین هر انجمن، نظرسنجی از کاربران پیرامون کمبودهای موجود در هر انجمن و ... از دیگر نکاتی بود که توسط شرکت کنندگان در جلسه مطرح گردید.

آخرین محور جلسه، بررسی نقاط ضعف و قوت مسابقه بزرگ انجمن‌ها در سال  91 بود. دبیر اخلی انجمن‌ها ضمن قدردانی از تلاش و زحمات مدیران و جانشینان انجمن‌ها در طول زمان برگزاری مسابقه، به ارائه آماری از تعداد ثبت نام کنندگان و کاربران جدید جذب شده و  شرکت کنندگان فعال در این مسابقه پرداختند. ایشان اشاره کردند که با توجه به ضعف‌هایی که در مسابقات برگزار شده قبلی وجود داشت، بر آن شدیم تا شکل جدیدی از مسابقه را برگزار نماییم که در آن جذب کاربران جدید و آشنایی بیشتر کاربران با محیط انجمن‌ها و نوع فعالیت صحیح در این محیط ، تعامل با دیگر کاربران و ماندگاری در انجمن‌ها، لزوم حضور مداوم و روزانه در این محیط، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. در طی مسابقه، کاربران خوبی به جمع کاربران انجمن‌ها اضافه شدند که فعالیت گسترده‌ای را انجام دادند.

همایش تیم مدیریتی انجمن‌های تخصصی تبیان

همچنین برگزاری این مسابقه باعث معرفی بیشتر این محیط به کاربران تبیان شد، تا آنجا که پس از پایان مسابقه با طیفی از کاربران مواجه شدیم که از طریق شرکت کنندگان در مسابقه با این محیط آشنا شده و به جمع کاربران انجمن‌ها پیوستند. مطمئنا این مسابقه نقاط ضعفی نیز به همراه داشت که انشالله سعی خواهیم کرد با استفاده از تجربیات حاصله، در مسابقات آتی از تکرار آن‌ها جلوگیری کنیم. در ادامه از شرکت کنندگان خواسته شد که به بیان نقطه نظرات خود پیرامون مسابقه برگزار شده بپردازند که به آن‌ها اشاره می‌شود:

- کاربران جدید به دلیل آشنا نبودن با این محیط به خوبی توجیه نشده و از شیوه فعالیت صحیح در انجمن‌ها آگاهی نداشتند. این مساله باعث گردید تا فعالیت ایشان بیشتر معطوف به ثبت مبحث شود و از تعامل با دیگر کاربران باز بمانند که البته با گذشت مسابقه، این روند رو به بهبود رفت.

- فعالیت برخی شرکت کنندگان محدود به کپی کردن مبحث از سایت‌های مختلف شده بود. اگر امتیاز بیشتر به شرکت در مباحث اختصاص داده می‌شد، این مشکل، نمود کمتری می‌داشت.

- این مسابقه مجموعا مسابقه خوب و سودمندی بود و باعث جذب کاربران جدید و ورود مباحث متنوع و مفیدی در انجمن‌ها گردید. نکته مهمی که نباید از آن غافل شد، ماندگاری کاربرانی است که در طول مسابقه جذب شده‌اند. باید کاربران جدید هر انجمن به تفکیک مشخص شده و لیست آن در اختیار مدیر و جانشین هر انجمن قرار گیرد تا ضمن ارتباط با این عزیزان، حضور آنها در انجمن‌ها ادامه پیدا کند.

- کمبودها و نواقص فنی انجمن‌ها باعث شده بود تا مباحث تکراری در هر انجمن ثبت شوند که با ایجاد زیر انجمن‌های مورد نیاز و بهره‌گیری از امکانات فنی لازم، می‌توان از ثبت مباحث تکراری جلوگیری نمود.

- برگزاری مسابقه با موضوعی خاص نیز می‌تواند پیشنهادی مناسب برای جذب کاربر باشد.

در پایان مراسم، مدیران و جانشینان انجمن‌ها اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم را محکوم نمودند. همچنین پس از گرفتن عکس دسته جمعی اعضای تیم مدیریتی انجمن‌ها، این همایش در ساعت 17.30 پایان یافت.

ضمن تشکر مجدد از شرکت کنندگان در این همایش، اسامی حضار جلسه به شرح زیر اعلام می‌گردد:

همایش تیم مدیریتی انجمن‌های تخصصی تبیان

سرکار خانم مهندس حسینی معاونت محترم شبکه اجتماعی تبیان

مدیر سیستم انجمن‌ها

دبیر داخلی

مدیر محترم انجمن پژوهش‌های دانش آموزی  با نام مستعار z_ansari

مدیر محترم انجمن دانش آموزی و وبلاگ نویسان با نام مستعار moffline

مدیر محترم انجمن نجوم با نام مستعار nimag22

مدیر محترم انجمن طنز و سرگرمی با نام مستعار جاده دوستی

مدیر محترم انجمن دانلود با نام مستعار MCLAREN

مدیر محترم انجمن بهداشت و سلامت با نام مستعار medman

مدیر محترم انجمن مهدویت با نام مستعار jtayebe

جانشین محترم انجمن مهدویت با نام مستعار hayat_e_tayebe

مدیر محترم انجمن اجتماعی / سیاسی با نام مستعار sajadsh

جانشین محترم  انجمن زن ریحانه آفرینش با نام مستعار aliyeh_m115

مدیر محترم انجمن دانش و فناوری با نام مستعار ملک الشعرا

جانشین انجمن قرآن و عترت / نصف جهان با نام مستعار nayyeri1982

جانشین محترم انجمن دانش و فناوری با نام مستعار نفس صبحدم

مدیر محترم انجمن خانواده با نام مستعار yasekaboud63

مدیر محترم انجمن سینما و تلویزیون با نام مستعار salamzahra

جانشین محترم انجمن سینما و تلویزیون با نام مستعار seyed68

مدیر محترم انجمن بورس با نام مستعار mobinkan

مدیر محترم انجمن فرهنگ پایداری با نام مستعار fallenik

مدیر محترم انجمن مقاومت اسلامی با نام مستعار عاشق ترین مرد زمین

مدیر محترم انجمن صندلی داغ با نام مستعار soltsn_azdad

مدیر محترم انجمن حوزه علمیه/ معارف / پاسخ به شبهات / امر به معروف و نهی از منکر با نام مستعار valayat

مدیر محترم انجمن دانشجویی با نام مستعار del_gerefteh

مدیر محترم انجمن گرافیک با نام مستعار mostafa2_gh

جانشین محترم انجمن ورزش و تندرستی  با نام مستعار m_salehi664

تهیه و تنظیم: دبیر داخلی انجمن‌های تخصصی تبیان

برای بزرگنمایی تصاویر، بر روی آن‌ها كلیك كنید.


باشگاه كاربران تبیان - انجمن‌های تخصصی