تبیان، دستیار زندگی
امروز یکشنبه برابر با نهم مهر 1391، سیزدهم ذی القعده 1433 هجری قمری و سی ام سپتامبر سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نهم مهر در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز یکشنبه برابر با نهم مهر 1391، سیزدهم ذی القعده 1433 هجری قمری و سی ام سپتامبر سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

9 مهر 1361

عملیات مسلم بن عقیل با رمز یا ابوالفضل العباس(ع) در جبهه میانی و در غرب سومار و ارتفاعات مسلط بر شهر مندلی عراق با هدف آزادسازی چندین ارتفاع مرزی، انهدام نیروهای دشمن و تصرف ارتفاعات مشرف بر شهرمندلی در دو مرحله به فرماندهی قرارگاه عملیاتی نجف اشرف انجام شد.

9 مهر 1357

دولت عراق اعلام کرد محدودیت هایی را که برای منزل امام خمینی(ره) برقرار شده بود، لغو کرده است.

9 مهر 1342

آیت الله مرعشی نجفی در اعتراض به رفتار غیرانسانی و ظالمانه حکومت پهلوی اعلامیه ای منتشرکرد و از مردم خواست در راه استقرار عدالت اجتماعی کوچکترین سستی به خود راه ندهند و برای تحصیل این هدف مقدس از پای ننشینند، در این اعلامیه ایشان روز 13 مهر اعتصاب عمومی اعلام کردند.

9 مهر 1332

روزنامه انگلیسی «آبزرور» پس از گذشت بیش از یک ماه از کودتای 28 مرداد نوشت: آمریکا در جریان این کودتا، 45 میلیون دلار در اختیار «فضل الله زاهدی» قرار داده بود تا وی را در انجام موفق آن یاری کند. زاهدی درجریان کودتای یادشده دولت محمد مصدق را ساقط کرد و تا فروردین 1334 به عنوان نخست وزیر در مسند کار بود.

9 مهر 1320

کشتی حامل «رضاخان» به بمبئی رسید، اما حتی به وی و همراهانش اجازه ورود به بندر داده نشد.

9 مهر 1312

«عبدالحسین تیمور تاش» وزیر سابق دربار در زندان قصر و در سن 52 سالگی کشته شد. او که در سالهای نخست دوره سلطنت رضا شاه در اوج اقتدار سیاسی بود به تدریج در سراشیبی سقوط قرار گرفت و در سال 1311 به اتهام سوءاستفاده مالی و ارتشاء به جریمه مالی، محرومیت از حقوق اجتماعی و حبس محکوم شده بود.

9 مهر 1306

قرارداد بی طرفی ایران و روسیه، در آن دسته از اتحادیه ها و معاهدات جهانی که مخالف یکی از طرفین است، در مسکو امضا شد.

9 مهر 1306

بدنبال عقد قرارداد مودت بین ایران و شوروی، ناو جنگی این کشور که از هفت سال پیش در آب های ایران لنگر انداخته بود، بندر انزلی را ترک کرد.

9 مهر 1300

«کلنل محمد تقی پسیان» با تصرف ادارات دولتی، نظامی و انتظامی استان خراسان ، قیام خود علیه دولت قوام السلطنه را در دوران حاکمیت رضاخان آغاز کرد و در رویارویی مسلحانه با ژاندارم ها در منطقه قوچان به شهادت رسید.

9 مهر 1286

«میرزا جواد خان سعد الدوله» وزیر امور خارجه به دلیل تندروی و اختلاف شدید با بیشتر کارکنان وزارت خارجه، از سوی «مشیرالسلطنه» رییس الوزرا برکنار شد.

تنظیم: هومن بهلولی