تبیان، دستیار زندگی
تابستان امسال، تیم‌ المپیاد نجوم و اختر فیزیك كشورمان در ششمین دوره این مسابقات جهانی در كشور برزیل موفق به كسب یك مدال طلا، پنج نقره و چهار برنز شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

المپیادی‌ها زیر سایه المپیکی‌ها

مصاحبه اختصاصی تبیان با دارنده مدال طلای المپیاد جهانی نجوم


تابستان امسال، تیم‌ المپیاد نجوم و اختر فیزیك كشورمان در ششمین دوره این مسابقات جهانی در كشور برزیل موفق به كسب یك مدال طلا، پنج نقره و چهار برنز شد. همزمانی این المپیاد با المپیک 2012 لندن فرصت مناسبی بود تا به مقایسه وضعیت نخبگان المپیادی و ورزشکاران المپیکی کشور بپردازیم. به همین منظور با آرش گل محمدی نقشه، دارنده مدال طلای المپیاد جهانی نجوم به گفتگو پرداختیم تا در این باره از او سوال کنیم.

البته بخش دانش و زندگی تبیان گفتگوی مفصلی را با چند نفر از این نخبگان جوان علمی کشور تهیه کرده است که در آینده آن را خواهید خواند.

المپیادی‌ها زیر سایه المپیکی‌ها

کسب عنوان در المپیک مهمتر است یا المپیاد؟

مسلما هر دو مورد مهم اند. المپیک در زمینه ی ورزشی و المپیاد در زمینه ی علمی. اما به هر حال پیشرف علمی یک کشور است که منجر به رشد آن کشور خواهد شد.

طلای شما بیشتر در رسانه ها بازتاب داشت یا طلای المپیکی ها؟ به نظرتان چرا چنین است؟

طلای المپیکی ها! البته من مطمئنم که رسانه های ما سعی می کنند هرگونه خبر موفقیت آمیز در سطح جهانی را تمام و کمال منعکس کنند. شاید دلیل بازتاب نسبتا کم خبر موفقیت بچه های تیم المپیاد نجوم ایران نسبت به المپیکی ها این بود که در رسانه ها، بخش های خبری مختص به خبرهای علمی در مقایسه با خبرهای ورزشی بسیار کمتر است.

آیا از برخورد مسئولان راضی هستید؟ موردی بود که به شما وعده داده باشند و عملی نشده باشد؟

اساسا به ما وعده ای داده نشده بود که از انجام شدن یا نشدنش خوشحال یا ناراحت باشیم.

 دیدگاه سایر کشورها نسبت به شما چگونه بود؟ ذهنیت آن ها نسبت به تیم ایران چه بود؟

برای دانش آموزهای دیگر کشورها تیم ما از همان ابتدا بسیار قوی جلوه کرده بود. البته این به دلیل نتایج ایران در دوره های پیشین بود. در انتها هم تمامی ما موفق به کسب مدال شدیم این در حالی بود که برای خیلی از تیم ها حتی کسب مدال هم خودش یک موفقیت خارق العاده به شمار می رود. البته این به هیچ وجه به این معنی نیست که ما در جایگاه ایده آلی هستیم. هنوز تیم هایی قوی تر از ما وجود دارند. مثل تیم چین و هند.

ما معتقدیم ایرانی ها انسان های باهوشی هستند. شما که در یک رقابت علمی جهانی موفق به کسب مدال طلا شدید این جمله را تایید می کنید؟

رقابتی که ما در آن حضور داشتیم رقابتی نبود که تماما بر پایه ی هوش استوار باشد. برای همین نمی توان گفت کسانی که بهتر نتیجه گرفته اند باهوش تر بوده اند و بالعکس. مسابقات جهانی (مخصوصا سوالات آن) سبک خودش را دارد. اما این که هوش بچه های تیم ما در حل مسائل، بیشتر از هوش خیلی از کشور ها بود، واضح است.

برای دانش آموزهای دیگر کشورها تیم ما از همان ابتدا بسیار قوی جلوه کرده بود. البته این به دلیل نتایج ایران در دوره های پیشین بود. در انتها هم تمامی ما موفق به کسب مدال شدیم این در حالی بود که برای خیلی از تیم ها حتی کسب مدال هم خودش یک موفقیت خارق العاده به شمار می رود

عاقبت بچه های المپیادی مخصوصا از نوع نجومی اش در ایران چیست؟

ستاره شناسی به شدت با فیزیک در هم آمیخته است. به همین دلیل برای این که آن را به صورت اکادمیک ادامه داد باید وارد رشته ی فیزیک شد. اما به دلیل شرایط فعلی دانش در سطح کشور اکثر المپیادی ها وارد رشته های مهندسی چون برق، مکانیک، هوافضا و کامپیوتر می شوند. البته کسانی هم هستند که به دنبال موضوع مورد علاقه خود می روند. چه نجوم باشد و چه چیز دیگری.

برنامه شما برای آینده چیست؟

فعلا برنامه ای که آینده ی بلند مدتم را به طور دقیق برایم ترسیم کند، در ذهن ندارم. ترجیح می دهم که فعلا در محیط دانشگاه تحصیلم را تا پایان مقطع کارشناسی ادامه دهم تا هم افق دید وسیع تری پیدا کنم و هم پخته تر شوم. پس از آن برای بلند مدتم تصمیمی جدی خواهم گرفت.

چه کسانی برایتان زحمت کشیدند تا بدین جا رسیدید؟ کدام یک مهم تر بودند؟ خودتان، خانواده، معلم، جامعه، دوستان یا ..

همگی و هر یک در بازه هایی به خصوص! معلمان با تدریس موضوعات کمک می کردند.

المپیادی‌ها زیر سایه المپیکی‌ها

خانواده با فراهم آوردن شرایط مناسب برای درس خواندن. تلاش خودم هم در دستیابی به تسلط بر این دروس بی تاثیر نبود. گذراندن اوقات با دوستانم هم به روحیه ام خیلی کمک می کرد. و از همه مهمتر یاری خدا بود که با الطافش به من، کمکم کرد تا مدال طلا بگیرم .

اگر وزیر ورزش و جوانان و وزیر علوم و تحقیقات اکنون اینجا بودند و می گفتند یک درخواست شما را همین لحظه برآورده خواهند ساخت خواسته شما چه خواهد بود؟

از وزیر علوم و تحقیقات می خواستم که زمینه های پیشرفت کاربردی شدن علوم و کارهای پژوهشی را فراهم کند. از آن جایی که می دانم که این کار بسیار هزینه بر است و بلند مدت، بنابراین از وزیر ورزش و جوانان درخواست می کردم که چند درصد از بودجه ی خودش را (که احتمالا چندین برابر بودجه ی کارهای علمی است) به وزارت علوم بدهد!

م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان