سه شنبه 3 اسفند 1395 - 24 جمادي الاول 1438 - 21 فوريه 2017
با غیبت ولیّ، مقام ولایت از او سلب نمی شود. در نتیجه وظیفه امام زمان (عج) در دوران غیبت مانند وظیفه اولیا و رهبران گذشته است. امام در حال اختفا در امور زندگی دنیوی و دینی مردم تصرّفاتی دارد، با افراد شایسته و لایق در حال تماس بوده و به فردسازی و تربیت شخص
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه خداوند به غیبت حضرت مهدی(عج) راضی است؟

امام زمان

چگونه خداوند به غیبت حضرت مهدی(عج) راضی است در حالی که مردم در حیرت هستند؟

باید توجّه كرد كه غیبت امام به این معنی نیست كه او در جهان دیگری جز این جهان زندگی می كند و یا وجود جسمانی او به وجود ناپیدایی تبدیل گردیده است، بلكه معنی غیبت امام(عج) این است كه او در میان مردم زندگی می كند و از یك زندگی طبیعی برخوردار است.

دیگر اینكه طبق روایات رسیده از معصومین(علیهم السلام) امام زمان(عج) دارای اطرافیانی می باشند كه همراه حضرت بوده و به ایشان در امور مختلف كمك می كنند، اینان مۆمنین خالص و بزرگوارانی هستند كه همیشه در معیت حضرت می باشند و با وفات یكی از آنها شخص دیگری جایگزین او می گردد، وقتی افرادی به حضرت متوسل می شوند، همین افراد در ناحیه مقدّسه هستند كه از طرف امام زمان(عج) به كمك ایشان می شتابند و چون مردم آگاهی ندارند گمان می كنند كه شخص حضرت را زیارت نموده اند.

بنابراین حضرت را به گونه های مختلفی تعریف می كنند و حال آنكه حضرت بر یك شكل و شمایل هستند. و برای آن حضرت(عج) نظیر بقیه امامان معصوم(علیهم السلام) قدرت فوق العاده است و می توانند از هر راهی كه صلاح بدانند به افراد كمك كنند. ممكن است برای فرد در راه مانده ای كمك فرستاده و او را به مقصد برسانند و یا فردی را كه دارای فرزند نیست بدن او را آماده كرده و از او رفص نقص كند و بیماری كه صعب العلاج است و یا جواب ردّ شنیده، علاج نمایند.

این نوع كمك ها در اصطلاح امروز به امدادهای غیبی معروف است. اصولا باید دانست این امور برای امامان معصوم اموری بسیار عادی است.

ولیّ الهی با این كه از دیدگان پنهان هستند ولی هرگز از حوادث و اوضاع زمان غفلت ندارند، به خاطر ولایت و اختیاراتی كه از جانب خدا به او داده شده است، پیوسته در اموال و نفوص تصرّف می كنند و اوضاع را طبق مصالحی،رهبری می نمایند،اگر چه تصرفات از دید مردم عادی پنهان است

كسانی كه در خانه آن حضرات تربیت شده اند كارهای فوق العاده انجام می دهند تا چه رسید به وجود مقدّس امام معصوم كه به اذن خداوند حاكم بر كلّ هستی است.

طبق بیان امام علی بن ابی طالب(علیه السلام) در نهج البلاغه خدا دو نوع حجت دارد، یكی حاضر و آشكار و دیگری غایب و ناپیدا، آنجا كه می فرماید: «خدایا روی زمین هیچگاه از حجت های تو خالی نمی ماند،حجت هایی كه گاهی حاضر و آشكار و گاهی از بیم مردم پنهان هستند تا دلایل آیین الهی محو و نابود نشود»

این بیان، می رساند كه رهبران الهی در پنهان و آشكار وظیفه سنگین رهبری را انجام می دهند، و در همه حال در راهنمایی مردم می كوشند. و قرآن مجید ما را به مقام والای ولایت و شۆون و نحوه هدایت های اولیا،رهبری نموده و به نحوی ثابت نموده كه ممكن است یكی از مردان الهی در عین این كه از نظرها غایب و پنهان باشد به امر هدایت و ارشاد بپردازد.

گروهی از اولیاء الهی اگرچه از نظرها غایب بودند و با این حال جامعه را هدایت می كردند و یا این كه به صورت استتار با پوشش خاصی به سازندگی افراد اشتغال داشتند، و با این كه نبی ولیّ بودند ولی منتظر آن بودند كه فرمان حق برسد، سپس انجام وظیفه كنند.

امام زمان(عج) نیز نظیر سایر امامان(علیهم السلام) دارای قدرت فوق العاده است و می تواند از هر راهی كه مصلحت بدانند محرومان و مستمندان بلكه عموم مردم كمك كنند.

ولیّ الهی با این كه از دیدگان پنهان هستند ولی هرگز از حوادث و اوضاع زمان غفلت ندارند، به خاطر ولایت و اختیاراتی كه از جانب خدا به او داده شده است، پیوسته در اموال و نفوص تصرّف می كنند و اوضاع را طبق مصالحی،رهبری می نمایند،اگر چه تصرفات از دید مردم عادی پنهان است.

با غیبت ولیّ، مقام ولایت از او سلب نمی شود. در نتیجه وظیفه امام زمان (عج) در دوران غیبت مانند وظیفه اولیا و رهبران گذشته است. امام در حال اختفا در امور زندگی دنیوی و دینی مردم تصرّفاتی دارد، با افراد شایسته و لایق در حال تماس بوده و به فردسازی و تربیت شخصیت ها اشتغال دارد

هدایت و رهبری كه از شۆون اولیای الهی است گاهی به دو صورت آشكار و پنهان انجام گیرد، و هرگز لازم نیست كه امام شناخته شود تا هدایت كند بلكه در حال اختفا و پنهان نیز به این وظیفه خطیر قیام می نماید و نفع زیادی را به مردم می رساند، و غیبت امام با مقام هدایت و سودبخشی او منافات ندارد.

هدایت و رهبری گاهی به صورت «فردسازی» و گاهی به صورت «جامعه سازی» انجام می گیرد و در صورت فردسازی هرگز لزومی ندارد همه افراد، ولیّ الله را بشناسند و یا پیوسته عموم را رهبری كند، بلكه در شرایط خاصی كه «جامعه سازی» مقدور نباشد، باید به «فردسازی» بپردازد.

با غیبت ولیّ، مقام ولایت از او سلب نمی شود. در نتیجه وظیفه امام زمان (عج) در دوران غیبت مانند وظیفه اولیا و رهبران گذشته است. امام در حال اختفا در امور زندگی دنیوی و دینی مردم تصرّفاتی دارد، با افراد شایسته و لایق در حال تماس بوده و به فردسازی و تربیت شخصیت ها اشتغال دارد. آیا با داشتن چنین وظایفی باز جا دارد كه بگوییم فایده وجود این ولیّ زمان چیست؟ خدای تعالی می فرماید: (و جعلناهم ائمة یهدون بامرنا...)؛ «آنان را پیشوایان قرار دادیم كه به فرمان ما هدایت می كنند».

این آیه نه تنها می رساند كه هدایت آنان به فرمان خداست بلكه می رساند كه شیوه هدایت آنها نیز به فرمان الهی است. گاهی اراده و مشیت خدا بر آن تعلّق می گیرد كه آنان در حال اختفا به هدایت اشتغال ورزند. و گاهی مصالح ایجاب می كند كه از پس پرد غیبت برون آیند، شیوه هدایت جمعی را پیش گیرند، در هر حال، همه هدایت ها و همه شیوه های هدایت آنان به فرمان خداوند متعال صورت می گیرد.

 

معرفی منابع برای مطالعه بیشتر :

• قائم آل محّمد(ص) نجات بخش انسان ها، ذكر الله احمدی كرمانشاهی.

• فلسفه غیبت در منابع كلام شیعی، چشم به راه مهدی،شماره 30،ص 403.

• موعود قائم، انتظار فرج، علل غیبت، محمد رسول دریایی.

• فلسفه غیبت، كعبه مقصود وی ویژه نامه نیمه شعبان،1417،شماره 1916،ص 56.

• فلسفه و آثار غیبت در روایات،سومین اجلاس دوسالانه ابعاد وجودی حضرت مهدی،شماره 112،ص

بخش مهدویت تبیان


منبع: پورتال جامع مهدویت

مشاوره
مشاوره
اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
تلفن : 81200000
پست الکترونیک : public@tebyan.com
آدرس : بلوارکشاورز ، خیابان نادری ، نبش حجت دوست ، پلاک 12

ارتباط با ما

روابط عمومی

درباره ما

نقشه سایت

تعدادبازدیدکنندگان
افراد آنلاین