تبیان، دستیار زندگی
یکی از باشکوه ترین بناهای تاریخی گیلان زمین، قلعه ی رودخان است. این دژ (نام دیگر قلعه، دژ است) بالای کوهی در ۲۵ کیلومتری جنوب غرب شهر فومن، در محدوده ی دهستان گوراب پس، از توابع بخش مرکزی شهرستان فومن قرار دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قلعه‌ی رود خان
قلعه رودخان

یکی از باشکوه ترین بناهای تاریخی گیلان زمین، قلعه ی رودخان است. این دژ (نام دیگر قلعه، دژ است) بالای کوهی در 25 کیلومتری جنوب غرب شهر فومن، در محدوده ی دهستان گوراب پس، از توابع بخش مرکزی شهرستان فومن قرار دارد. قلعه در ارتفاعی بین 655 تا 715 متر واقع شده است. در جهت شمال غرب قلعه، رودخانه ای به همین نام جاری است که از ارتفاعات پشت کوه و ماسوله داغ تالش – حد فاصل استان گیلان و زنجان – سرچشمه می گیرد.

قلعه ها، مکان های نظامی ای بودند که در ارتفاعات ساخته می شدند.

قلعه ی رودخان، مساحتی حدود 6/2 هکتار دارد که سراسر کوه را به وسیله 52 برج و بارو احاطه کرده است.

تعریف برج و بارو

دورتادور قلعه، دیواری به طول 1550 متر، که از پستی و بلندی های کوه عبور کرده، کشیده شده است. . این بنا با سنگ و آجر ساخته شده است. و در بخش های آسیب پذیر و نقاط حساس، سنگ با ملات ساروج به کار رفته، اما در مسیر اتاق ها، برج ها و سقف های گنبدی شکل از آجر، گچ و ملات ساروج استفاده شده است. ملات ساروج، از استحکام خاصی برخوردار است. ارتفاع دیوارها متفاوت است، و از سه تا ده متر متغیر است. در نقاط کم امن تر قلعه، دیوارها و باروها، قطر و ارتفاع بیش تری دارند.

انتخاب مکان مناسب(درچشم اندازی زیبا)، استفاده از مواد و مصالح مقاوم برای ساختن قلعه، استفاده از شیوه های مختلف معماری و ایجاد اشکال هندسی متنوع، عظمت خاصی به این مجموعه داده است. شکل کلی قلعه، نامنظم است و از دو بخش شرقی و غربی تشکیل شده است.

مسیر زیبا و چشم انداز بی نظیری که راه رسیدن به قلعه است از روستاهای زیادی عبور می کند. پس از عبور از روستاهای گشت، کرد محله، گشت رودخان، سیه کش، گوراب پس، ملسکام، سعید آباد و قلعه رودخان به روستای حیدرآلات می رسند و پس از گذر از میان این روستا، جاده را تا اراضی پارک جنگلی قلعه رودخان می پیمایند و بالاخره مسیر 5/1 کیلومتری صعود تا قلعه را با پای پیاده و از طریق پله های احداث شده طی می کنند.

چرا به این قلعه، قلعه رودخان گفته می شود؟

از آن جا که این قلعه ی تاریخی، کنار رودخانه ای بنا شده به قلعه رودخان معروف است.واژه ی رودخان مخفف رودخانه و قلعه ی رودخان است؛ یعنی قلعه ای که در نزدیکی رودخانه است. این قلعه در دوره های مختلف تاریخی به نام های قلعه “هزار پله”‌، “حسامی”‌و “سکسار”‌ نیز نامیده شده است.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:هدهد-پرستو حسینی

مطالب مرتبط:

آیا می‌دانید؟

آیا می‌دانید...؟

مغز باشگاهی خصوصی است!

مکان باستانی

آیا می‌دانید

پینت بال

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.