تبیان، دستیار زندگی
توهین پیامبر اكرم(ص) طی روزهای اخیر موج بزرگی از خشم و نفرت مسلمانان را برانگیخته است. تولید فیلم توهین‌آمیز نسبت به پیامبر اکرم(ص) توسط یک یهودی اسرائیلی در ایالات متحده، جلوه‌ی جدید دیگری از هتك حرمت ساحت پیامبر خدا(ص) بوده است كه نگرانی‌هایی را درپی د
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه اهانت به ادیان را پیگیری کنیم؟


توهین پیامبر اكرم(ص) طی روزهای اخیر موج بزرگی از خشم و نفرت مسلمانان را برانگیخته است. تولید فیلم توهین‌آمیز نسبت به پیامبر اکرم(ص) توسط یک یهودی اسرائیلی در ایالات متحده، جلوه‌ی جدید دیگری از هتك حرمت ساحت  پیامبر خدا(ص) بوده است كه نگرانی‌هایی را درپی داشته است. خوشبختانه در شرایط کنونی و در جهان شاهد گسترش دین مبین اسلام هستیم.

توهین‌ به ادیان الهی و مقدسات این ادیان گرچه جزو مسائلی است كه در قوانین بین‌المللی منع شده است و با مرتكبان برخورد می‌شود اما این عمل غیرقانونی و اخلاقی در مورد دین اسلام از گستردگی بیشتری برخوردار است.

موهن

كارشناسان امر با تاكید بر اینكه به نظر می‌رسد چند عامل می تواند منشأ این هجمه‌ها و توهین‌ها به مقدسات اسلامی به ویژه به قرآن کریم و ساحت مقدس حضرت پیامبر(ص) باشد كه یک دلیل این است که اسلام دین رحمت و رأفت است و این را قدرت‌های جهانی به ویژه صهیونیست‌ها برنمی‌تابند. وقتی این فرهنگ در عالم گسترش پیدا می کند گرایش عالم را به اسلام می‌بینند.

نکته دیگر این است که در افکار جامعه بشری معلوم شده که چه کسانی اوضاع دنیا را برهم می ریزند. اینها به خاطر اینکه فرافکنی بکنند با این توهین‌ها چهره اسلام را تخریب می کنند.

با توجه به مسائل مطرح شده اینكه كشورهای اسلامی باید به لحاظ حقوقی چه موضعی اتخاذ كنند و چگونه می‌توان این جرم بزرگ را پیگیری كرد و با مرتكبان برخورد نمود موضوعی است كه عباس برزگر ـ وكیل دادگستری ـ به آن پاسخ داده است.

او بر این باور است كه موضوع باید از سوی كشورهای اسلامی در اجلاس نیویورك پیگیری شود و با مجرمان برخوردی قاطع صورت گیرد.

در زمینه اینكه به لحاظ قضایی و حقوقی با جرم توهین به مذاهب گوناگون چگونه باید برخورد كرد و آیا چنین اقدامی نقض حقوق بشر محسوب می‌شود یا خیر پای سخنان این وكیل دادگستری نشسته‌ایم.

با توجه به توهین اخیری كه علیه ساحت مقدس پیامبر عظیم‌الشان اسلام صورت گرفته است، بهترین راه برای پیگیری قضایی موضوع توسط كشورهای اسلامی در این راستا چیست؟

در این زمینه و درباره جرایمی كه دولتها مرتكب آن می‌شوند اگر احراز شود كه  جرم مرتكب شده از سوی كشورها صورت گرفته یا با برنامه‌ریزی آنها بوده است قابل شكایت در دادگاه بین‌المللی لاهه است اما اگر مربوط به اشخاص باشد براساس قانونی كه در كشورشان حاكم است و براساس آن مواردی جرم قلمداد شده، در همان چارچوب قابل پیگرد است مگر اینكه كشوری كه جرم علیه آن حادث شده قرارداد استرداد مجرمین را امضا كرده باشد كه آن زمان می‌توان موضوع را پیگیری قضایی و حقوقی كرد.

توهین به انبیا، مقدسات و بشر نقض رعایت حقوق بشر بوده و از نظر قواعد بین‌المللی، جرم است. براساس منشور حقوق بشر توهین‌ به افراد مختلف جرم است چه رسد به انبیا. هیچ كس حق ندارد ادیان به رسمت شناخته شده دنیا را مورد اهات قرار دهد. حتی بر اساس قوانین، پیروان ادیان نیز باید مورد احترام قرار گیرند

با توجه به حادثه و جرم رخ داده فعلی، آیا این اقدام نقض حقوق بشر است؟

توهین به انبیا، مقدسات و بشر نقض رعایت حقوق بشر بوده و از نظر قواعد بین‌المللی، جرم است. براساس منشور حقوق بشر توهین‌ به افراد مختلف جرم است چه رسد به انبیا. هیچ كس حق ندارد ادیان به رسمت شناخته شده دنیا را مورد اهانت قرار دهد. حتی بر اساس قوانین، پیروان ادیان نیز باید مورد احترام قرار گیرند.

در سطح بین‌الملل چنین اقدامی چگونه ارزیابی می‌شود؟

موضوع صلح، یكی از اهداف اصلی تشكیل سازمان ملل بوده است و هر اقدامی كه به صلح جهانی بین كشورها لطمه بزند جرم است و باید با آن برخورد مناسب صورت گیرد. درباره فیلم موهن ساخته شده، كشور آمریكا مسوول برخورد و پیگیری است و عدم برخورد و ادامه این اعمال خلاف اخلاق و انسانیت موجب تنش‌هایی در دنیا خواهد شد.

در حال حاضر یك میلیارد مسلمان دنیا نسبت به این فیلم واكنش دارند و عدم برخورد به موقع با عوامل آن به صلح جهانی لطمه وارد می‌كند. این موضوع از طریق نهادهای قانونی و بین‌االمللی باید مورد توجه قرار گیرد و شخص مرتكب، مجرم است و جرمش هم جرمی سنگین است. كسی یا كسانی كه مرتكب این اعمال شدند یا افرادی كه ان را تبلیغ كنند باید مورد تعقیب و پیگیری قانونی قرار گیرند.

اعتراض مسلمانان به فیلم موهن

مراجع قضایی كشورهای اسلامی چگونه باید موضوع را پیگیری كنند؟

در حال حاضر كشورهای اسلامی دارای نهادهای بین‌المللی اسلامی هستند و از آن طریق شاید بتوان موضوع را پیگیری كرد اما بهترین راهكار این است كه در اجلاس سازمان ملل موضوع محكوم و متنی در تقبیح این فیلم تهیه و امضا و همانجا موضوع پیگیری شود.

در پایان....

لازم به یادآوری است احترام به حقوق بشر در تمام كشورهای جهان به رسمیت شناخته شده و در خود سازمان ملل هم رعایت حقوق بشر و حقوق انسانها از مسائل اساسی اعلامیه حقوق بشر محسوب شده است مخصوصا توهین به انبیا كه از حساسیت بالایی برخوردار است .

بی‌شك طراحان چنین فتنه‌هایی دنبال ایجاد تنش بین ادیان هستند همانطور كه جنگ‌های صلیبی را ایجاد كردند و با این اقدام می‌خواهند ایجاد تنش كنند.

معصومه نصیری

بخش حقوق تبیان