تبیان، دستیار زندگی
دانش پژوهان گرامی در این جا می خواهیم شما را با یک آزمایش علمی و سرگرم کننده آشنا نماییم. در واقع شما می توانید با موادی آسان و قابل دسترس گردبادهای کوچک بسازید و گردبادی امن تر از آن چه در جریان های آب و هوایی روی می دهد را ایجاد کنید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایجاد گردباد در بطری

ایجاد گردباد در بطری

دانش پژوهان گرامی در این جا می خواهیم شما را با یک آزمایش علمی و سرگرم کننده آشنا نماییم. در واقع شما می توانید با موادی آسان و قابل دسترس گردبادهای کوچک بسازید و گردبادی امن تر از آن چه در جریان های آب و هوایی روی می دهد را ایجاد کنید.

دستورالعمل های زیر را دنبال کنید تا بتوانید از گردباد آب سردی که ایجاد می کنید لذت ببرید.

چیزهایی که نیاز دارید:

1- آب

2- یک بطری پلاستیکی شفاف با درپوش

3- مقداری زرق و برق

4- مایع ظرفشویی

دستورالعمل ها:

1-  ابتدا بطری پلاستیکی را با آب پر کنید تا جایی که در حدود سه چهارم بطری پر شود.

2-  چند قطره مایع ظرفشویی اضافه کنید.

3-  مقداری از زرق و برق های خود را اضافه کنید، این کار دیدن گردباد را برای شما آسان تر می کند.

4-  درپوش بطری را محکم قرار دهید.

5-  بطری را به صورت وارون تکان دهید و آن را از گردن نگه دارید و بطری را در یک حرکت دایره ای برای چند ثانیه بچرخانید. سپس کمی صبر کنید و گردبادهای ایجاد شده را ببینید. ممکن است شما برای این که بتوانید گردباد های کوچک خود را بهتر مشاهده کنید مجبور شوید نیروی بیشتری را صرف تکان دادن بطری خود کنید.

ایجاد گردباد در بطری

بررسی این پروژه:

گردباد (سیاه‌باد)، شدیدترین و در مقیاس خود ویرانگرترین آشفتگی جوی است. اما این پدیده بسیار كوچكتر از آن است كه بتوان روی نقشه‌های استاندارد هواشناسی آن را یافت. قطر این پدیده بین كمتر از یكصدمتر تا حدود یك كیلومتر متغیر است. این توفندهای چرخنده و غرش كننده، هنگامی كه در سطح زمین حركت می‌كنند می توانند سرعت باد در حال دوران را به 500 كیلومتر در ساعت برسانند.

گردباد نخست همانند ابر قیفی شكل funnel cloud نمایان می شود كه از كف ابر كومولونیمبوس Cb به ویژه ماماتوس به سوی پایین گسترش یافته است. پس از آنكه این قیف با زمین تماس پیدا كرد ویرانی را آغاز نموده و ذرات را به درون خود می‌مكد، و حتی اشیاء سنگین را از روی زمین بلند نموده چند صد متر دورتر می‌اندازد.

در این پروژه بطری در یک حرکت دایره ای ایجاد یک گرداب می کند که مانند یک گرداب کوچک به نظر می رسد. در این حرکت آب در اطراف مرکز گرداب به دلیل نیروی جانب مرکز به سرعت می چرخد و یک نیروی به سمت داخل آب را به حالت مسیری دایره ای شکل هدایت می کند.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

چگونه یک آتشفشان رسی بسازید.

ساخت پلاستیک با موادی آسان

از بنزوئیک اسید گلوله های برفی بسازید.