با ایده هامان برای نوشتن چه کنیم؟
ایدهاى یافتهاید؟ یک لحظه هم صبر نکنید، ثبتش کنید؛ کجا؟ مهم نیست.روزنامه نگار آسمان جُلّى هستید که اتوبوس سوار مىشوید؟ پشت بلیت اتوبوس. مستأجرى هستید که تا دقیقه 90 قبض آب و برق و تلفن داخلجیبتان است؟ پشت قبض. نمىدانم هر کجاى دیگرى که مىشود چهار کلمهنوشت.
روزنامه نگاران با تجربه مىدانند که نباید ایدههایشان را روى جادهلغزنده حافظه رها کنند. ایدهها مثل ماهى هستند. سریع لیز مىخورند و ازدست مىروند. ایدهها مثل شهابهاى آسمانى هستند. یک لحظه ظهورمىکنند و بعد ناپدید مىشوند. هر کجا هستید. داخل خیابان زیر باران. در یک جشن عروسى یا جشن فارغالتحصیلى. پاى سفره عقد، داخل تاکسى، داخلکلاس درس یا هر جاى دیگر. به محض آن که ایدهاى را یافتید. آن را مهارکنید. بسیارند کسانى که افسوس ایدههاى فراموش شده خودشان رامىخورند. آنها کسانى هستند که مغرور حافظه خوب خودشان شده، از اینبابت لطمه خوردهاند. شما با بکار گرفتن این توصیه مىتوانید فرصتافسوس خوردن را از خودتان بگیرید.
دفتر یادداشت
دفتر یادداشت، همان تنگ بلورینى است که ماهى ایده قرار است داخل آنقرار بگیرد. حساب بانکى شما به عنوان نویسنده داخل آن است. همان جعبهمارگیرى، مارگیرها است. همان صندوقى است که شعبده بازها همه جا باخودشان دارند. خرت و پرتهاى نویسنده داخل آن است. ایدههایى کهبدست مىآورید یا مصرف روزانه دارند که ساعاتى بعد آن را خرج خواهیدکرد و یا مصرف آن در طول زمان ممکن است که باید داخل این دفترچهیادداشت شود. در مثلث طلایى شما عوامل تأثیر گذار براى مقاله نویسى رامطالعه کردید؛ مثالها، استعارهها، ضربالمثلها، حکایتها، روایتها، نقلو قولها، پیشینه رویدادها و… دفتر یادداشت علاوه بر محلى براى یادداشتایدهها، محل ضبط و ثبت همین تنقلات نوشتارى است. هر جا هستید،موضوعى را مىشنوید که جالب است و ممکن است روزى به کار نوشتن آید،حتماً یادداشت کنید، به توصیههاى دیل کارنگى که براى تهیه مواد سخنرانىعنوان شده و کاربرد مقاله نویسى نیز دارد توجه کنید:
در هنگامى که شما مشغول جمع آورى مطلب براى یک موعظهبخصوصى مىباشید باید هر فکرى که راجع به متن و موضوع بهذهنتان خطور مىکند. فوراً یادداشت کنید. آن چه در وهله اولموقع انتخاب یک متن ملاحظه کردید یادداشت کنید. ایدههایىکه اکنون از طریق تداعى معانى به شما روى آورده نیز بداناضافه کنید.
جمیع این ایدهها را در عبارتى موجز جاى بدهید و باز در اطرافموضوع بیندیشید. آنچنان که گویى هرگز کتاب دیگرى راجع بهاین موضوع براى مطالعه بدست نخواهید آورد. این است طریقهتربیت ذهن براى خلاق بودن. از این طریق شما قادر خواهید بودافکار خود را تازه و ابتکارى و خلاق نمایید… ایدهها را که خودتانبدون کمک گرفتن از کتابى یا هر نوشتهاى خلق نمودهاید. دریک جا فراهم آورید. این اندیشهها براى گسترش ذهنى شماگرانبهاتر از لعل و الماس است. کلیه ایدههایى که از ذهنتانمىگذرد. یادداشت کنید و در طول این مدت سختبیندیشید.
در هنگامى که شما مشغول جمع آورى مطلب براى یک موعظهبخصوصى مىباشید باید هر فکرى که راجع به متن و موضوع بهذهنتان خطور مىکند. فوراً یادداشت کنید. آن چه در وهله اولموقع انتخاب یک متن ملاحظه کردید یادداشت کنید. ایدههایىکه اکنون از طریق تداعى معانى به شما روى آورده نیز بداناضافه کنید.جمیع این ایدهها را در عبارتى موجز جاى بدهید و باز در اطرافموضوع بیندیشید
لازم نیست عجلهاى نشان بدهید. این کار مهمترین معاملهذهنى است که ممکن است شما امتیاز آن را داشته باشید. همینشیوه است که باعث مىشود، ذهن شما داراى قدرت خلاقهواقعى گردد… لینکن رئیس جمهورى آمریکا نطقهاى خود را بههمین ترتیب تهیه مىکرد. او هر چند وقت یکبار در عین حال کهغرق تفکر بود، یادداشتهایى روى پاکتهاى مختلف و یاقطعات کاغذ و یا هر چیزى که دم دست بود مىنوشت و اینها رادر کلاه خود جاى مىداد و به خانه مىبرد و منظمشان مىکرد وتمام مطالب را از نو مرور مىکرد. به رشته تحریر در مىآورد تابعداً آن را به صورت نطق به اطلاع مردم برساند یا چاپشانکند.
بخش ارتباطات تبیان
منبع : وبلاگ رو در رو- دکتر احمد توکلی