تبیان، دستیار زندگی
مدیركل مبلغان و مساجد سازمان تبلیغات اسلامی مساجد را كانون معرفت عنوان كرد و افزود: در حوزه نرم‌افزار برای رسیدن به «مسجد الگو» با مدیریت مساجد كشور‌های مختلف ارتباط برقرار كرده‌ایم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مساجد كانون معرفت هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین غلام‌حسن رقیمی

مدیركل مبلغان و مساجد سازمان تبلیغات اسلامی مساجد را كانون معرفت عنوان كرد و افزود: در حوزه نرم‌افزار برای رسیدن به «مسجد الگو» با مدیریت مساجد كشور‌های مختلف ارتباط برقرار كرده‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلام‌حسن رقیمی، مدیركل مبلغان و مساجد سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری كه می‌فرمایند: «مسجد مظهر آمیختگی دنیا و آخرت و پیوستگی فرد و جامعه در دیدگاه و اندیشه مكتب اسلام است» گفت: سازمان تبلیغات اسلامی از جمله دستگاه‌هایی است كه در فعالیت‌های فرهنگی و نرم‌افزاری مساجد دخالت دارد؛ البته عمده فعالیت سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه نرم‌افزاری است كه با هماهنگی سایر نهادها و دستگاه‌ها عملیاتی می‌شود.

حجت‌الاسلام رقیمی در بخش دیگری از سخنان خود تاكید كرد: مطالبات و منویات مقام معظم رهبری و نظرات امام خمینی(ره) محور فعالیت‌های ما را تشكیل می‌دهد و سازمان تبلیغات اسلامی تمام تلاش خود را می‌كند تا در حوزه‌های مرتبط به خواسته‌های مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره) در مورد مساجد جامه عمل بپوشاند. مثلا در حوزه نرم‌افزار برای رسیدن به «مسجد الگو» حتی با مدیریت مساجد كشور‌های مختلف ارتباط برقرار كرده‌ایم تا از تجربیاتشان استفاده كنیم و البته تا امروز كتاب‌ها و مقالاتی نیز تدوین شده است. همچنین ما آماده ارتباط بیشتر با محققان و پژوهشگران هستیم.

مدیركل مبلغان و مساجد سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه افزود: رسیدن به مسجد الگو و مسجد طراز‌ اسلامی نیاز به مقدمات زیادی هم از نظر سخت افزار و هم از منظر نرم‌افزار دارد. البته باید توجه داشت كه مساجد در هر برهه از زمان دارای كاركردهای متفاوتی بوده‌اند مثلا در اوایل انقلاب و دفاع مقدس كاركرد متفاوتی نسبت به امروز از مساجد شاهد بودیم. كه انصافا فعالیت مساجد در ادوار مختلف قابل توجه و رضایت‌بخش بوده است.

وی با تاكید بر این نكته كه مساجد همیشه در مسیر انقلاب و پشت سر ولایت بوده‌اند، ادامه داد: مساجد كانون معرفت هستند. خصوصا آن مساجدی كه امام جماعت آن در فعال كردن كاركرد‌های متنوع مسجد كوشا بوده است.

مساجد همواره در مسیر انقلاب و پشت سر ولایت بوده‌اند

وی ضمن اعلام این مطلب كه سازمان تا حد مقدور به حمایت از فعالیت‌های فرهنگی مساجد پرداخته و تغذیه فكری ائمه‌جماعات را در برنامه‌های خود دارد، به تعریف از مسجد الگو پرداخت و گفت: مسجد الگو و مطابق با طرازهای اسلامی به مسجدی اطلاق می‌شود كه از حیث سخت‌افزار و نرم‌افزار و منابع انسانی حداكثر شرایط ایده‌آل را دارا و همچنین ظرفیت لازم برای ایجاد یك جامعه اسلامی بر اساس مدینه فاضله مد نظر پیامبر اسلام(ص) را در خود ایجاد كرده باشد.

حجت‌الاسلام رقیمی اذعان كرد: امروز به معنی كامل مسجد الگو را در جامعه نمی‌بینیم، یا اگر باشد اندك است. حتی در كشور ما خیلی از نقاط مسجد ندارند و یا خیلی از مساجد امام جماعت ندارند كه این‌ها اثبات می‌كند تا رسیدن به مسجد الگو به شكل سراسری فاصله زیادی داریم.

مدیركل مبلغان و مساجد سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به این پرسش كه سازمان تحت مدیریت شما برای نیل به نظر حضرت امام خامنه‌ای كه می‌فرمایند: «من با روحانیونى كه در یك اداره‏‌اى مشغول كار مى‏‌شوند، در حالى كه پیش‌‏نماز فلان مسجد هم هستند، مخالفم؛ چون یك روز در هفته، دو روز در هفته، سه روز در هفته براى اقامه‏‌ نماز جماعت به مسجد نمى‌‏روند. مى‏‌گوییم چرا؟ مى‏‌گوید گرفتار شدم»(بیانات سال‏ 1385) چه فعالیتی داشته‌اید پاسخ داد: فعالیت‌ سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه نرم‌افزاری مساجد است و در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و حمایت‌های لازم از این بخش فعالیت می‌كند و در خصوص انتصاب و یا عدم انتصاب ائمه جماعت مسئولیت بر عهده مراكز رسیدگی به امور مساجد است كه در خیلی از استان‌ها راه‌ ‍ اندازی شده و آن‌ها به این مسائل رسیدگی می‌كنند.

حجت‌الاسلام رقیمی ضمن اعلام این مطلب كه تشكیل ستاد پشتیبانی مساجد یك گام به جلو در راستای ایجاد یك سیستم مدیریتی یك پارچه در مساجد است گفت: ما پیشنهادی به دفتر مقام معظم رهبری داده‌ایم كه طبق آن مدیریت مساجد به دو بخش (مدیریت در مسجد) و (مدیریت بر مسجد) تقسیم می‌شود و در آن مدیریت داخلی مساجد به عهده ائمه جماعت و مدیریت بر مساجد بر عهده مركز رسیدگی به امور مساجد در هر استان و با ریاست نماینده محترم ولی فقیه باشد.

حجت‌الاسلام رقیمی در پایان ضمن اعلام راه‌اندازی كتابخانه‌های شبستانی در روستاها به فعالیت‌های سازمان تبلیغات در فضای مجازی اشاره و اظهار كرد: فعالیت مساجد در فضای مجازی یكی از حوزه‌های گسترده است كه جای فعالیت بسیار در آن وجود دارد. برای فعال كردن كاركردهای متنوع مساجد، پرتال ملی مساجد كشور با محوریت تبیان شكل گرفته كه تا امروز حدود هزار و 500 مسجد از سراسر كشور در آن عضو شده‌اند و سعی بر آن است كه این طرح در 31 استان كشور فعال شود.

تنظیم: هومن بهلولی