تبیان، دستیار زندگی
در زمانه‌ای که اخبار روز در کسری از ثانیه و در گستره‌ای به اندازه‌ فضای اینترنت منتشر و مبادله می‌شود، کار رسانه‌ها در شناسایی، جذب، تعامل و حفظ مخاطب به شدت رقابتی‌تر می‌شود. این موضوع برای رسانه‌های مکتوب و در میان آنها برای روزنامه‌ها سخت‌تر و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوران جدید، رسانه‌های جدید و یک پرسش اساسی

تقی پور

در زمانه‌ای که اخبار روز در کسری از ثانیه و در گستره‌ای به اندازه‌ فضای اینترنت منتشر و مبادله می‌شود، کار رسانه‌ها در شناسایی، جذب، تعامل و حفظ مخاطب به شدت رقابتی‌تر می‌شود. این موضوع برای رسانه‌های مکتوب و در میان آنها برای روزنامه‌ها سخت‌تر و پیچیده‌تر است.

شرط بقا و تداوم تنفس رسانه‌ها در چنین هوایی، عمل به همان نسخه‌ قدیمی که تاریخ صدورش به زمان شکل‌گیری رسانه می‌رسد، است؛ تولید! در حال حاضر تولیدات خبرگزاری‌ها خوراک مناسب و تازه‌ای برای روزنامه‌ها و رسانه‌های مکتوب نیست. سایت‌های خبری و رسانه‌های سازمانی، وبلاگ‌ها، شبکه‌‌های اجتماعی و... در همان لحظات اول با بازانتشار اخبار تولیدی خبرگزاری‌ها، مخاطبان را به بازدید از صفحات خود ترغیب کرده و در بسیاری از موارد با گزینش و بسته‌بندی مجموعه‌ای از اخبار متنوع از منابع خبری متعدد، مطلوبیت لازم را برای کاربران خود ایجاد می‌کنند.

از سوی دیگر، نتیجه طبیعی تولید مطلب در رسانه‌های مکتوب، ایجاد فرصتی مناسب برای پرداختن عمیق‌تر و تخصصی‌تر به یک سوژه در راستای پاسخ به نیاز یا ایجاد نیاز در مخاطب خواهد بود. در چنین شرایطی زمینه‌های لازم برای شکل‌گیری، رشد، بلوغ و پیشرفت رسانه‌های تخصصی و شناسایی، جذب، تعامل و حفظ مخاطب خاص فراهم می‌شود. حتی روزنامه‌ها که عموماً به انتشار مجموعه‌ای از اخبار و گزارش‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در صفحات مجزا و تعریف‌شده می‌پردازند، از روزمرگی و کپی‌-پست ( Copy / Paste ) کردن مطالب رها می‌شوند.

بنابراین اوج‌گیری تولد رسانه‌های تخصصی ‌می‌تواند از دستاوردهای دوران جدید تلقی شود؛ رسانه‌هایی که تحریریه‌های جدید -تخصصی- را هم می‌طلبند. در اینجا یک پرسش‌ اساسی طرح می‌شود: آیا جامعه رسانه‌ای کشور با فرض آگاهی و شناخت از ویژگی‌های دوران جدید، الزامات و ابزار مورد نیاز (قوانین، تکنولوژی، سرمایه مادی و انسانی) برای حیات در آن را در اختیار دارد؟ برگزاری نمایشگاه‌های نشریات تخصصی یکی از فرصت‌های خوب برای یافتن پاسخ به این پرسش اساسی و پرسش‌های مشابه است.

تنظیم: هومن بهلولی