تبیان، دستیار زندگی
بیمه تكمیلی درمان كه تا به حال چنگی به دل بازنشستگان نزده، حالا قرار است گران‌تر هم بشود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازنشستگان در شوک!!!


بیمه تكمیلی درمان كه تا به حال چنگی به دل بازنشستگان نزده، حالا قرار است گران‌تر هم بشود.

این بیمه نه فقط كام بازنشستگان را شیرین نكرده، بلكه درست سر بزنگاه هم دست‌شان را در پوست گردو گذاشته است. خیلی از بازنشستگان معتقدند این بیمه‌ها كه هنگام نیاز نتواند دردی از آنها در پرداخت هزینه‌های درمان دوا كند، پس نبودشان بهتر از بودنشان است.

سالمندان-پیری

در شرایطی كه بازنشستگان از ناكارآمدی بیمه‌های درمانی پایه و تحمیل هزینه‌های كمرشكن به بیماران در مراجعه به مراكز درمانی گلایه‌مندند و چاره‌ای ندارند جز این‌كه كم كاری این بیمه‌ها را با پوشش بیمه‌های تكمیلی درمان جبران كنند، نرخ حق بیمه تكمیلی درمان قرار است گران‌تر شود.

افزایش 45 درصدی حق بیمه تكمیلی بازنشستگان

بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی درحالی از ناكارآمدی كارت‌های بیمه تكمیلی در مراجعه به مراكز درمانی طرف قرارداد تامین اجتماعی گلایه دارند كه رییس كانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی از افزایش 45‌درصدی حق بیمه تكمیلی پرداختی بازنشستگان از 6700 تومان به 10هزار و 450 تومان به ازای هر نفر خبر می‌دهد.

افزایش 45 درصدی حق بیمه تكمیلی بازنشستگان شوك بزرگی برای آنهاست، چراكه پرداخت ماهانه 10هزارو 450 تومان آن هم در شرایطی كه این قشر اكثرا همسر و فرزندان خود را نیز به‌عنوان افراد تحت تكفل زیر پوشش بیمه تكمیلی برده‌اند، قطعا هزینه قابل توجهی را به بازنشستگان تحمیل خواهد كرد كه البته آنها چاره‌ای هم جز پرداخت كردن این مبلغ به امید بهره‌مندی از همین خدمات دست و پا شكسته بیمه تكمیلی‌شان، ندارند.

در چنین شرایطی رییس كانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی این قول را به بازنشستگان می‌دهد كه در ازای افزایش 45 درصدی حق بیمه پرداختی بازنشستگان قرار است شركت بیمه طرف قرارداد، تا 90 درصد هزینه‌های درمانی بازنشستگان و افراد تحت تكفل آنها را در بخش‌های مختلف درمان، تقبل كند.

علی‌اكبر خبازها در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اعلام توافق كانون با بیمه دی به منظور ارائه بسته بیمه تكمیلی به بازنشستگان و مستمری بگیران با دریافت حق بیمه ماهانه 10هزار و 450 تومان به ازای هر فرد، توضیح می‌دهد: براساس قرارداد جدید، پرداخت هزینه‌های خسارات ناشی از بیماری تا ده میلیون تومان، پاراكلینیك دو و سه تا مرز 300هزار تومان، پاراكلینیك تا مرز 500 هزار تومان و آزمایشات تا مرز 300 هزار تومان افزایش یافته است.

به گفته وی، هزینه بستری و اعمال جراحی در بسته خسارات ناشی از بیماری گنجانده شده است ضمن این‌كه هزینه فوت تا یك میلیون تومان و فوت ناشی از حادثه تا سه میلیون تومان پرداخت می‌شود.

افزایش 45 درصدی حق بیمه تكمیلی بازنشستگان شوك بزرگی برای آنهاست، چراكه پرداخت ماهانه 10هزارو 450 تومان آن هم در شرایطی كه این قشر اكثرا همسر و فرزندان خود را نیز به‌عنوان افراد تحت تكفل زیر پوشش بیمه تكمیلی برده‌اند، قطعا هزینه قابل توجهی را به بازنشستگان تحمیل خواهد كرد كه البته آنها چاره‌ای هم جز پرداخت كردن این مبلغ به امید بهره‌مندی از همین خدمات دست و پا شكسته بیمه تكمیلی‌شان، ندارند

خدمات دست و پا شكسته بیمه‌های تكمیلی

حق بیمه پرداختی بازنشستگان بر اساس افزایش 45درصدی در یك خانواده به طور متوسط چهار نفره در حالی به بالای 50هزارتومان در ماه خواهد رسید كه بسیاری از بازنشستگان از كوتاهی بیمه‌های تكمیلی در پرداخت هزینه‌های خدمات درمانی ضروری گلایه دارند.

نارضایتی بازنشستگان از این است كه با وجود افزایش 45درصدی حق بیمه تكمیلی پرداختی، خدماتی مانند «ویزیت»، «عینك»، «سمعك» و «دندانپزشكی» شامل بسته بیمه تكمیلی بازنشستگان نمی‌شود اما استدلال مسئولان سازمان اجتماعی و از جمله رییس كانون بازنشستگان این است كه اگر قرار باشد شركت بیمه تكمیلی طرف قرارداد این خدمات را هم به بازنشستگان ارائه دهد آن وقت آنها باید حق بیمه بیشتری پرداخت كنند.

بیمه‌های تكمیلی در شرایطی ارائه خدماتی مانند ویزیت‌های اولیه، عینك، سمعك و حتی خدمات دندانپزشكی را منوط به افزایش حق بیمه پرداختی بازنشستگان می‌دانند كه این وسایل كمكی مانند عصا، سمعك، عینك و خدمات دندانپزشكی جزو خدمات دائم مورد نیاز و ضروری بیشتر بازنشستگان محسوب می‌شود.

به گفته خبازها، اكنون فرم‌هایی تهیه و در دفاتر كانون‌های بازنشستگی سراسر كشور توزیع شده تا افرادی كه تمایل به انصراف یا اضافه كردن افراد تحت پوشش دارند، با مراجعه به این دفاتر فرم‌ها را پر كنند.

وی تاكید می‌كند: بازنشستگانی كه تمایلی به استفاده از خدمات بیمه تكمیلی ندارند، باید تا دو ماه آینده انصراف خودشان را اعلام كنند.

بیمه تکمیلی

بیمه‌های تكمیلی؛ نسیه به جای نقد

هرچند بیمه تكمیلی بازنشستگان اتفاق خوشی برای آنهاست اما وقتی پای گفته‌های بازنشستگان می‌نشینیم، درمی‌یابیم كه بسیاری از بازنشستگان معتقدند بیمه‌های تكمیلی حلوایی است كه حالا حالا‌ها دهان با آن شیرین نمی‌شود!

بازنشستگان از ناكارآمدی كارت‌های بیمه تكمیلی و اعتبار نداشتن آن در مراكز درمانی برای پرداخت در لحظه هزینه‌های درمان گلایه‌های فراوان دارند.

بازنشسته‌ای كه یك شب دچار درد شدیدی شده و در شرایط اورژانسی پس از مراجعه به بیمارستان از او خواسته شده 300 هزار تومان پول نقد بپردازد، وقتی كارت بیمه تكمیلی‌اش را نشان داده، با این گفته متصدی صندوق مواجه شده كه: شما پرداخت كنید و بعد از بیمه تكمیلی‌درمان‌تان پس بگیرید.

گلایه این بازنشسته از این است كه چرا یك بیمه شده نباید بتواند در لحظه بیماری از كارت بیمه تكمیلی خود استفاده كند و مهم‌تر این‌كه اگر بازنشسته‌ای در آن شرایط اورژانسی مبلغ چند صد هزار تومان را برای پرداخت به بیمارستان نداشت كه بتواند در لحظه پرداخت كند و بعدا این مبلغ را از بیمه تكمیلی‌اش پس بگیرد، آن وقت تكلیف چه می‌شود؟

به اعتقاد این بازنشسته، بیمه تكمیلی كه نتواند در لحظه از بیمه شده خود حمایت كند و بیمه شده‌ای كه نتواند روی حمایت بیمه تكمیلی خود در شرایط حساس حساب كند، نبودش از بودنش بهتر است.

بازنشسته دیگری كه در شرایط اورژانسی برای بستری شدن به بیمارستان مراجعه كرده بود، می‌گوید: از آنجایی كه شنیده بودم فقط با در دست داشتن معرفی‌نامه می‌توان از خدمات بیمه تكمیلی درمان استفاده كرد، فرزندم را برای گرفتن معرفی نامه به شركت طرف قرارداد بیمه تكمیلی درمان بازنشستگی فرستادم تا با داشتن معرفی‌نامه سریع‌تر بستری شوم اما در نهایت تعجب به او گفته شده بود باید حتما خود بازنشسته مراجعه كند، در حالی كه من با درد فراوان روی تخت بیمارستان افتاده بودم.

بازنشسته‌ای كه یك شب دچار درد شدیدی شده و در شرایط اورژانسی پس از مراجعه به بیمارستان از او خواسته شده 300 هزار تومان پول نقد بپردازد، وقتی كارت بیمه تكمیلی‌اش را نشان داده، با این گفته متصدی صندوق مواجه شده كه: شما پرداخت كنید و بعد از بیمه تكمیلی‌درمان‌تان پس بگیرید

پرداخت‌های ناعادلانه

بازنشستگانی كه برای گرفتن پول هزینه درمان‌شان به بیمه تكمیلی مراجعه می‌كنند از این‌كه مبلغ پرداختی بیمه‌ها با هزینه‌ای كه آنها از جیب‌شان پرداخت كرده‌اند متفاوت است، گلایه‌مندند.

بازنشستگانی بیشتر این گلایه را دارند كه بدون معرفی‌نامه بستری شده‌اند و پس از ترخیص به شركت بیمه مراجعه كرده و می‌خواهند هزینه بیمارستان را دریافت كنند.

آنها به درستی نمی‌دانند بیمارستان از آنها پول بیشتری دریافت كرده یا شركت طرف قرارداد بیمه تكمیلی پول كمتری می‌پردازد؟

جای خالی نظام ارجاع

اگر نظام ارجاع اجرایی می‌شد، بیمه‌های تكمیلی درمان اینطور دست بازنشستگان را در پوست گردو نمی‌گذاشتند. بیمه‌های تكمیلی درمان در شرایطی قد كشیدند كه جای خالی نظام ارجاع مهم‌ترین ضربه را در تامین هزینه‌های درمان به بازنشستگان زده است.

تبعات اجرایی نشدن نظام ارجاع مدت‌هاست دامنگیر بازنشستگان و خانواده‌هایشان شده است، ماه‌ها انتظار طولانی در مراكز درمانی برای نوبت گرفتن از پزشكان متخصص، به تاخیر افتادن روند درمان و در نتیجه به خطر افتادن سلامت بازنشستگان از تبعات همین موضوع است.

نیاز به استفاده از خدمات بیمه‌های تكمیلی و در نتیجه تحمیل هزینه‌های سنگین به بازنشستگان، اتفاق ناخوشایندی است كه به گفته رئیس كانون بازنشستگان تامین اجتماعی در سایه اجرانشدن نظام ارجاع، رخ داده است.

این طور كه خبازها توضیح می‌دهد اگر نظام ارجاع در تامین اجتماعی اجرا می‌شد، در این صورت یك بازنشسته مبتلا به ناراحتی قلبی ناچار نبود پنج ماه در نوبت عمل بماند، چون به جای این‌كه ماه‌ها برای وقت گرفتن از یك متخصص قلب انتظار بكشد و روند درمان را به تاخیر بیندازند، می‌توانست در وهله اول با مراجعه به یك پزشك داخلی وضع بیماری خود را بررسی و تحت كنترل درآورد و پس از آن در صورت تشخیص پزشك عمومی مراحل بعدی درمان را ادامه دهد.

بازنشستگان تامین اجتماعی در شرایطی چاره‌ای جز تن دادن به پرداخت افزایش 45 درصدی حق بیمه تكمیلی ندارند كه امیدوار هستند بیمه‌ها نیز در پرداخت هزینه‌های كمرشكن درمان بازنشستگانی كه بسیاری از آنها حتی برای تامین مخارج روزانه زندگی‌شان با مشكلات عدیده مواجه هستند، باری از دوش این قشر برداشته و متعهدانه‌تر به وظایف‌شان عمل كنند.

 بخش اجتماعی تبیان


منبع : پوران محمدی – جام جم

بیمارستان که هتل نیست!

پس سلامت مردم چه می‌شود؟

قانون، قربانی نبود بودجه